Egységben ló és lovas

Akt.:
Farkas Árpád és lánya, Laura
Farkas Árpád és lánya, Laura - © Fotó: Szarka Lajos
Nyíregyháza – Lovaglás: az ősi kapocs gyógyítja a lelket, s megőrzi az egészséget.


Kobakot a fejre és irány a lovarda! – hangzott el az instrukció, és egy szakszerű térdemeléssel pillanatok alatt a nyeregbe pattant Laura, a 14 éves lány mindössze néhány hónapja kezdte a lovaglást, de ahhoz képest meglepően magabiztosan ül a patás hátán. Nem feszeng, nyugodt és még egy bájos mosolyt is elküld a tágas karám üvegfala mögött álló, és kíváncsian nézelődő közönségnek. Úgy 8-10 gyerek várakozik az előtérben, többségük – ha van rá mód – a megszokott lovára szeretne felülni, a tökéletes összhang miatt náluk lényeges az összeszokottság.

Autisták, mozgásukban fejlesztésre szoruló koraszülöttek, valamilyen fejlődésbeli lemaradással élő gyerekek ők, akik a ló és a lovaglás áldásos hatásainak köszönhetően képesek változni, fejlődni. Egy teljesen más világ nyílik ki előttük, a hatalmas, méltóságteljes állat biztos kapocs az apró örömökhöz, élményekhez, általuk jobban ki tudják fejezni érzelmeiket, hangulatukat, beindul képzelőerejük és elkezdenek kommunikálni. Van, aki itt szólalt meg először, az autistákra amúgy is jellemző a szótlanság, ami persze nem jelenti azt, hogy ne tanulnák meg a nonverbális jeleket, mert igenis itt használják a testbeszédet, s figyelik hogyan reagál az ember őszinte, négylábú barátja a mozdulatokra, hangutánzó szavakra.

Emlékek és élmények

– Lovaglás közben az emberek módosult tudatállapotba kerülnek. Ha a békés, kiegyensúlyozott lóra, nyugodt és biztonságos körülmények között ülnek fel, akkor a jóga meditációval megegyező állapotba kerülnek. Ez az állapotot az időtlenség érzése, amit egy erőteljes múltba tekintés jellemez. Az egyén a saját személyes életéből merít történéseket, visszamehet egészen a magzati korig, s amikor a gyerekek leszállnak a ló hátáról, az élményektől megerősödve életigenlőbbek, elfogadóbbak lesznek – ecsetelte iskolája lényegét Pócsik Gábor lovaskultúra oktató. – Az élmény és az emlék között jelentős különbség van – emelte ki a szakember, – az emlékek olyanok, mint az akadálypályák, s ahogyan ezeken továbbjutunk, élményeket szerzünk. Minden sikeres megküzdés tehát: élmény, amelyből aztán táplálkozhatunk.

A lovaglás a kreatív gyerekfejlesztés egyik klasszikus eszköze, nagyon sok agyi területet működtető tevékenység. A ló az az állat, aminek a tapintása, érintése kellemes, az emberek szeméből szimpátia sugárzik, amikor odafordulnak hozzá. Örömünkre, az ide érkező gyerekeket a szülők akaratlanul is felkészítik arra, hogy barátsággal fogadják a jószágot, hiszen meséinkben, mondáinkban, a filmekben a lovakat, paripákat, táltosokat mindig is pozitív tulajdonságokkal, erővel ruháztuk fel – jegyezte meg Pócsik Gábor.

Megtalálják a módját

– Nagyon sok múlik rajtunk szülőkön is, mennyire vagyunk nyitottak az új impulzusokra, lehetőségekre. Ha nem alakul ki egy súlyosabb betegségtudat sem a gyermekünkben, sem bennünk, akkor hosszú időn át képesek vagyunk kitartóan, sokfajta fejlesztéssel próbálkozni, a család jobb életminősége érdekében, s igyekszünk megtalálni rá a pénzt, a támogatást, amit persze nem mindig könnyű előteremteni – mondta Farkas Árpád, miközben befejezte a köröket, ugyanis a foglalkozások aktív részesei a szülők is. A Most Élsz Egyesület vezetője évekkel ezelőtt elhatározta, hogy egy csapatba verbuválja a nyíregyházi autista gyerekeket nevelő családokat, s jelenleg is a szervezet egy sikeres pályázata nyújt segítséget a heti egyszeri lovagláshoz, integrált környezetben. – A ló mindenkit olyannak fogad el, amilyen, nem foglalkozik „utasa” mentális vagy pszichés állapotával, s ez a feltétel nélküli elfogadás a lovaglás fejlesztő hatásának egyik alappillére. Viszont ő sem hazudik, a nyeregben ülő lelki állapota, viselkedése tükröződik rajta.

Laura autizmusa tipikus, megnyilvánulásai ismétlődőek, ragaszkodik a megszokott, állandó dolgokhoz, a ló mozgása éppen ezt biztosítja számára: egy lágy ritmusú, meleg, puha ringatást, amiben jól érzi magát és könnyebben rávezethető olyan viselkedésre, tevékenységre is, ami azelőtt idegen volt számára. A szülők azt mondják: lovaglás után könnyebben megnyílnak, érzelmileg stabilabbak a gyerekek, javul a kommunikációjuk, és lelkileg is feltöltődnek.

KO