Dúl a háború a Munkácsy-festményért

Akt.:
Már csak a Golgotát kell megszerezniük
Már csak a Golgotát kell megszerezniük - © Fotó: Derencsényi István
Debrecen – Havonta ezrek látogatják a Munkácsy-trilógiát, ami a múzeumigazgató szerint jó eséllyel együtt maradhat.

Nem kívánta kommentálni az MNB-alelnöke, az értéktár program vezetője, Gerhardt Ferenc és a Golgota című Munkácsy-festmény tulajdonosa, Pákh Imre közötti nyilatkozatháborút dr. Angi János. A Déri Múzeum igazgatója az elmúlt években is tudatosan tartotta magát távol a témában tett nyilatkozatoktól, mert, mint fogalmazott, nem aktív tárgyalópartner, pénz híján sem ő, sem az intézmény, de még a város sem tudja befolyásolni a tárgyalásokat, így megzavarni sem kívánták azokat.

Az épségüket félti

– Ami miatt most hosszú idő után mégis megszólaltam, az az aggodalom, s annak kinyilvánítása, hogy mekkora érték Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiája Debrecen számára. Mert ezt az ügyet nem úgy kell felfogni, mintha a Déri Múzeumnak valamiféle partikuláris, földhözragadt érdeke lenne a három festmény együtt tartása. Nem. Ez a magyar kultúra és a város érdeke – mondta az igazgató a Naplónak, hangsúlyozva: reménnyel teli aggodalommal figyeli a tárgyalásokat, és bízik benne, hogy a feleknek sikerül megállapodást kötniük.


Angi János | Fotó: Matey István Angi János | Fotó: Matey István ©

Ha bízik a megállapodásban, akkor miért aggódik? – kérdeztük. – A műtárgyak sorsa és fizikai állapota miatt. Szentkirályi Miklós restaurátorra hivatkoznék, aki többször hangsúlyozta: minden alkalommal, amikor valamelyik festményt leveszik a feszítőkeretről, elmozdítják, feltekerik, ládába helyezik, akármilyen szakértelemmel is végzik, óhatatlanul komoly veszélyeket rejt magában a mozgatásuk – fejtette ki, megjegyezve: 2010-ben, amikor Pécs Európa Kulturális Fővárosa volt, a Déri Múzeum pedig felújítás miatt bezárt, nem volt más választás, mint odaadni a képeket, ám utána már nem lett volna szabad tovább kockáztatni az épségüket.

A Golgota jó eséllyel marad

Együtt maradhatnak-e a képek Debrecenben? Kell-e aggódni Pákh Imre fenyegetőzései miatt? Egyáltalán milyen engedélyek szükségesek ahhoz, hogy a tulajdonos leakaszthassa a falról a Golgotát? – fogalmaztuk meg a téma iránt érdeklődők aggodalmait. – Abban bízunk, hogy erre nem kerül sor. A védetté nyilvánítás ugyan még zajlik, de már ez alatt az idő alatt is védelmet élvez a festmény, így ahhoz, hogy azt el lehessen szállítani a Dériből, az eljárást végző Forster Gyula Központ írásos engedélye kell – válaszolta Angi János, hangsúlyozva: nem szeretne ebben a témába további találgatásokba bocsátkozni. – Maradjunk annyiban, hogy a kép itt van és jó eséllyel itt is marad – jelentette ki. A Napló információi szerint Pákh Imre egyelőre nem adott be semmilyen kérvényt a Forster-központhoz, annak ellenére, hogy a sajtóban több helyütt azt nyilatkozta, augusztus végén elviszi a Golgotát, ha addig nem lesz megállapodás.

Nem forintokban mérendő

Mennyire tartja reálisnak az eddig napvilágot látott 9 millió, 6 millió, illetve legutóbb 2 millió dolláros árakat? – kérdeztük a múzeumvezetőt.

– Magyarországon a műkincspiac összehasonlítva a nemzetköziekkel, rendkívül kicsi. Ennek két oka van, egyrészt a fizetőképes kereslet csekély, másrészt a kínálati oldalon is ritka az olyan rendkívüli értéket képviselő műtárgy, amikért milliárdokat adnak. Az egyetlen viszonyítási pont a Krisztus Pilátus előtt eladási ára lehet – mondta Angi János, aláhúzva: számukra a Munkácsy-trilógia nem egy forintokban mérhető áru, hanem egy rendkívüli művészeti értékegyüttes. – Nem azt kell vizsgáljam, hogy ez most 2, 6 vagy 9 millió dollár, hanem minden el kell követnem, hogy a három kép együtt maradhasson Debrecenben – hangsúlyozta. Emlékeztetett, a Déri Múzeum épületét már eleve úgy tervezték, sőt 1930 májusában úgy nyitották meg, hogy a rendkívül gazdag gyűjteményből egy tárgyat kiemeltek. A helyiséget, ahol kiállították, úgy is nevezték el, hogy Ecce Homo-terem.


Angi János | Fotó: Matey István Angi János | Fotó: Matey István ©

– Munkácsy festménye mindig a Déri ékköve volt, ami miatt nagyon sokan keresték fel a múzeumot. Hatalmas öröm volt, amikor 1993-ban a Golgota, majd 1995-ben a Krisztus Pilátus előtt is hozzánk érkezett, hiszen a három festményt még maga Munkácsy sem láthatta soha együtt. A mai napig nagyon sok turista jön csak azért Debrecenbe, hogy ezeket megtekintse – mondta az igazgató, aki bár napra pontos adatokkal nem tudott szolgálni, arról tájékoztatott a trilógia májusi újbóli egyesülése óta több ezerrel nőtt a látogatók száma.

– Sz. Fabók Ágnes –


Tárgyalnak és reménykednek a Munkácsy-festmény maradásában
Debrecen – Miután az állam – pontosabban a Magyar Nemzeti Bank (MNB) – megvásárolta a kanadai Hamilton Galériától a Krisztus Pilátus előttet, már csak egy „fronton” harcol. A Golgota ugyanis a Munkácsy-trilógia utolsó képe, ami még magántulajdonban van.








hirdetés