Drágább benzin, drágább élet?

Drágább benzin, drágább élet?
Budapest – “Történelmi magasságokban” az üzemanyag ára: átlépte a másfél évvel ezelőtt beállított “rekordot” is.

Három forinttal emelkedett a 95-ös oktánszámú benzin ára szerdától, átlagára így eléri a literenkénti 318 forintot, míg a gázolaj ára változatlanul 295 forint körül mozog. Az elmúlt másfél évben nem került ennyibe a 95-ös benzin, az eddigi rekordárat, 315 forintot 2008. júliusában mérték. A szórás az árakban változatlanul nagy, benzin esetében 25, a dízelnél több, mint 30 forint lehet a különbség az egyes kutak árai között.

Hegedüs Miklóst, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatóját a mostani áremelkedés okairól és a várható tendenciákról kérdeztük. A gazdasági szakember elmondta: ugyan az elmúlt héten hordónként hetven dollár környékére csökkent a kőolaj világpiaci ára, ez a tőzsdei mozgásokat és a dollár árfolyamának emelkedését nem tudta kompenzálni, ez indokolja a mostani fogyasztói áremelést. Hegedüs Miklós a következő hetekben stagnálásra vagy az árak mérséklődésére számít, mert a dollár árfolyama várhatóan csökkenni kezd. Azzal kell számolni, hogy az év eleji jövedékiadó-emelés és a tavalyi ÁFA-korrekció után a benzin ára tartósan 300 forint fölött marad, a 310-320 forintos tartományban kisebb mozgások előfordulhatnak.

A gazdasági elemző nem számít rá, hogy a turistaszezon kezdetével jelentősen változnak majd az árak: a válság – illetve az azt követő időszak – ugyanis az idegenforgalmat is negatívan érinti, várhatóan nem fog jelentősen nőni az igény az üzemanyag iránt az üdülési időszak kezdetével –, de ha mégis, ez az árakban számottevő emelkedést nem idéz majd elő. A kőolaj világpiaci ára várhatóan az év második felében emelkedhet – már amennyiben a gazdaság magához tér, s ezáltal megnövekszik az iránta mutatkozó igény –, de jelentősen ez sem fogja felhajtani az árakat.

Hegedüs Miklós úgy véli, a mostani áremelkedés nem olyan mértékű, hogy indokolná a költségek emelkedésének továbbgyűrűzését, az inflációt várhatóan jelentősen nem növeli a más termékekben ezáltal bekövetkező közvetett drágulás. Ennek több oka van: egyrészt a versenyfeltételek jelenleg annyira kiélezettek, hogy ezt a költségnövekedést a gazdasági szereplők piacvesztés nélkül nem tudják továbbhárítani a fogyasztókra. Másrészt: a gázolaj ára nem nőtt – a szállítmányozás során pedig inkább ennek az üzemanyagfajtának a használata a meghatározó. Végül: a termékek összköltségében a szállítás költsége csekély hányadot tesz ki – ezen belül is az üzemanyagköltség csak az egyik és nem is a legfontosabb tényező –, így a mostani áremelkedés aligha lesz hatással a fogyasztói árakra.