Dilemma: most akkor sózzunk vagy sem?

Akt.:
Nem árt utánanézni, melyik készételben mennyi só van
Nem árt utánanézni, melyik készételben mennyi só van - © Illusztráció: Getty Images
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Áldásos hatása van a sónak, mégis csínján bánjunk vele!

Sózni kell, csak nem mindegy, milyen mértékben. A só megfelelő mennyiségben alkalmazva nélkülözhetetlen szervezetünk zavartalan működéséhez.

Mindkét alkotórésze: a nátrium, és a klorid az anyagcsere során alapvető feladatokat lát el. A nátrium segít szabályozni a víz eloszlását a szervezetben, ezáltal szerepet játszik a vérnyomás szabályozásában, a klorid pedig alkotórésze a gyomorsavnak, ami az emésztés zavartalanságát biztosítja. A só külsőleg is áldásos hatással bír: élénkíti a bőr vérkeringését, szünteti a reumás panaszokat (gondoljunk csak a holt-tengeri magas sókoncentrációjú víz gyógyító hatására), a jódozott só pedig pajzsmirigy-hiánybetegségek megelőzésében veszi ki aktívan a részét. Kérdezhetnék most: ha ennyi áldásos hatása van a sónak, mégis miért kell csínján bánni vele? Alább kiderül.

– Faar Ida –


Hogyan csökkentheti a sóbevitelt?

  • Soha ne sózza a friss zöldségeket (paprika, paradicsom, uborka.) Próbálja ki milyen finomak sótlanul is eredeti ízüknél fogva.
  • Amennyire csak lehetséges, kerülje a készételeket. Bármennyire is megterhelőnek tűnik, de szánjon időt a főzésre. Ráadásul nemcsak a sót spórolhatja meg, hanem a szintén egészségkárosító tartósító- állományjavító-, színező anyagokat is ki tudja iktatni az étrendjükből.
  • Ha mégis rákényszerül arra, hogy készételt vásároljon, mindig nézze meg a tájékoztató címkét, és az alacsonyabb sótartalmút válassza.
  • Természetesen a sóbevitel csökkentését terjessze ki a családjára is. Nekik sem árt az óvatosság.
  • Nézze meg az ásványvíz nátriumtartalmát is. Lehetőleg olyat válasszunk, mely literenként 20 milligrammnál nem tartalmaz többet.
  • Ajánlatos elkerülni az instant levesek, leveskockák és ételízesítők használatát- a só képezi az alapjukat.

Figyeljen a részletekre!

Helyettesítse a sót fűszerekkel: ánizzsal, Cayenne-borssal, gyömbérrel, korianderrel, szegfűszeggel, kurkumával, köménnyel, babérlevéllel, szerecsendióval, paprikával, szegfűborssal, csillagánizzsal, vaníliával és fahéjjal. Próbáljon ki új ételeket – új ízeket. Készítsen saját fűszerkeveréket, fűszer olajat, fűszerkrémet. Mindig kóstolja meg az ételeket. Fokozatosan szoktassa hozzá az ízlelőbimbóit a sótlanabb ízekre, hagyja átállni a családot is.



Sporthírek






hirdetés