Debreceni közgyűlés élőben a HAON-on

Érdekli mi történik Debrecenben?
Első kézből szeretne értesülni
a közügyekről? Olvasson minket! 
Nézze meg politikusainkat !  közgyűlés2 Debrecen 2009.02.26.  Hogy zajlik egy
közgyűlés? Nézze meg a
videót!
 Video Az új
rendőr-főkapitány nyilatkozott a
Haonnak: Video

20.22′ Véget ér a
közgyűlés.

20.07′ Interpellációk,
kérdések hangzanak el. Gadus
István a Campus fesztivál tervezett
helyére kérdez rá, nem tartja
jónak, hogy a Nagyerdőre akarják
tenni.

Kósa Lajos: -Aggályai a
mi fejünkben is megfordultak, de úgy fogjuk
megrendezni hogy a városrész
nyugalmát alapvetően nem zavarja meg.
Konzultáltunk az ott lévő
intézmények vezetőivel is. Az
idősek és csökkentlátók
otthona kiesik a közeléből, az
Állatkert vezetői sem látják
aggályosnak, igaz, az állatokat nem
kérdeztük. A fesztivál behozatala a
Vekeriről azért indokolt mert ott az
infrastruktúra nem megfelelő, ha nagy
eső van, behal a fesztivál. Ragaszkodunk
ahhoz hogy rendet tartsanak a fesztiválon a
szervezők.  

20.00′
Tájékoztató Debrecen Megyei
Jogú Város
Önkormányzatának 2008. évi
nemzetközi kapcsolatairól

Gadus István: –
Áttanulmányoztam a
tájékoztatót és
érdekes megállapításokra
jutottam. Turi Gábor mint külügyekkel
foglalkozó tanácsnok egyszer, az MSZP
képviselői kétszer, a Fidesz tagjai
39-szer utaztak. A hivatal részéről
51 utazás volt. Kulturált
önkormányzatban a külügy
pártok fölött működik. Az is
zavar, ki miért nem utazott. A
spallációs központ miatt egyetlen
utazás volt. A hivatal képviselői
“lobbikörnyéki” ügyekben is
részt vesznek, ez sem szerencsés. Sok
támadható pontja van.

Turi Gábor: – Halász
János májusban
Görögországban járt, egy
egyetemi megállapodásról
tárgyalt. Ez fél évvel
megelőzte az én
ténykedésemet. Miben öltött
testet a közvetítés?

Halász János: – Amikor
elmondtam a rektor úrnak a
lehetőséget és amikor Önnek
szóban beszámoltam.

Kósa Lajos: – A
spallációs beruházás
kapcsán hivatalosan valóban egy út
volt, de ennél sokkal több
történt, csak nem az
önkormányzati utazások
terhére. Én magam többször
jártam emiatt Bécsben, voltam
Kölnben, Münchenben, saját
pénzből, napidíj felvétele
nélkül. A beszámolóban azt a
költséget kell feltüntetni amit az
önkormányzat fizet. Megszavazzák az
előterjesztést.


Beszámoló a Debrecen – Mikepércs
Többcélú Kistérségi
Társulás Társulási
Tanácsában végzett 2008.
évi tevékenységről és
a Társulás 2008. évi
munkájáról Megszavazzák.
Beszámoló a lejárt
határidejű határozatok
végrehajtásáról
Megszavazzák.


 


 

10 perc tárgyalási szünet
után 19.32-kor folytatódik a
közgyűlés


 

Varga Zoltán: – Nemtelen
helyzet állt elő, ami a
közgyűlési demokrácia
megcsúfolása és a
többséggel való
visszaélés. A jegyző úr nem
győzött meg. Térjünk vissza a
kérdésre később, vegyük
le az előterjesztést napirendről.

Kósa Lajos: – Most már
csak a közgyűlés vonhatja vissza.
Szavaznak, napirenden tartják a
kérdést. A Fidesz
módosító
indítványát
támogatják. Egyben szavaznak az
indítványról, elfogadják. A
szocialisták nem szavaztak. A 43.
számú háziorvosi körzet
működtetőjének
változása Elfogadják.
Felterjesztési javaslat a debreceni
Menekülteket Befogadó Állomás
feladatkörének szakosodása
tárgyában.

Kósa Lajos: – Az ágazati
miniszternek együtt kell működnie az
átalakításban velünk, de ezt
Draskovsics úr elmulasztotta, arra
kérjük a Kormányt, ezt orvosolja.
Megszavazzák. Felterjesztési
javaslat a légszennyezettségi
határértékekről, a helyhez
kötött légszennyező
pontforrások kibocsátási
határértékeiről
szóló 14/2001. (V. 9.) KöM –
EüM – FVM együttes rendelet
módosítása tárgyában
Kósa Lajos: – Úgy
módosították a rendeletet, hogy
messze meghaladja az EU-normákat, Svájc
sem tudná teljesíteni.

Szabó Miklós: – Az EU
irányelv a levegőminőség
hosszú távú
javítását szolgálja.
Cselekvési tervet kell dolgozni.
Kötelezettségünk van az EU
felé. Nem a riasztási
határértéket kéne mozgatni
hanem mindent megtenni azért hogy a
lakosok egészséges környezetben
éljenek. Nem tartom jónak a
felterjesztést. Inkább lobbizzunk
azért hogy csökkenjenek az
szennyezettségi értékek, hogy
megépüljön a Debrecent
elkerülő út, stb.

Gadus István: –
Csodálkozom az előterjesztésen.
Januárban 2 napig volt a riasztási
érték fölött a
szennyezettség, a város a saját
rendeletét sem nagyon tartotta be.
Visszamutogatás és a probléma
elkenése a javaslat.


Rossz a levegő és sok megbetegedés
van, nem kéne elhajolni a feladat elől, a
legtöbb ember megértette miért van
szmogriadó. Nincs realitása a
módosításnak. Kósa
Lajos
: – Ön a KVM
megbízottjaként jár el a
Területfejlesztési Tanácsban. Tudnia
kell hogy nem azonos a szmogriadó a
szálló por mennyisége miatti
tájékoztatással.

Szekeres Antal: – Ön kért
tőlem korábban
tájékoztatást, én
ígértem egy rendelettervezetet, de
közben a jövő nemzedéke ombudsman
jelezte hogy vizsgálatot kíván
folytatni szmogriadónk és a
kapcsolódó szabályozásunk
terén. Megvárom ennek
eredményét,
valószínűleg lesznek
javaslatai, amit a rendeletbe
beépíthetünk. Mindenféle
módosítás csak megfelelő
körültekintéssel lehetséges.
Pajna Zoltán: – Azon az
ominózus januári napon
képviselő úr riasztott, hogy
korlátozni kéne a
gépkocsiforgalmat, de a rendelet szerint
szmogriadó esetén először
intézmények fűtését
kellene korlátozni.

Gadus István: – A
választópolgárok nem azt
várják tőlünk hogy felfele
mutogassunk. Ha januárban nem szólok,
talán intézkedtek volna. Ne
módosítgassuk a rendeletet hanem tartsuk
be.

Kósa Lajos: – Mi betartottuk,
Ön olvasta rosszul. Akkor kellett volna
fűtéskorlátozást
elrendelni, ha az
időjárás-jelentés nem
jósol javulást.
Gépkocsiforgalom korlátozása nincs
a rendeletben. Budapest kapcsán is vitatott,
hogy volt-e értelme? Szavaznak,
elfogadják.


Debrecen 55. számú
városrendezési körzet Sámsoni
út- Őrmester utca- Bellegelő utca-
Acsádi út- Benedek Mihály utca-
belterületi határ által
határolt tömb
településszerkezeti és
szabályozási terv
módosítására
vonatkozó településrendezési-
és tervezési
szerződés megkötése
elfogadják.


 

18.39′  „A 8/2000. (I. 13.)
Kh. határozat alapján
létrejött közterület
hasznosítási megállapodás
módosításáról,
valamint üzemeltetési és
közterület hasznosítási
megállapodás
megkötéséről a Főnix
Rendezvényszervező Kht.-val”
tárgyú 2/2008. (I. 31.) Ö. h.
módosítása Elfogadják.


 Pályázat
benyújtásának
támogatása és saját
forrás biztosítása az ESZA
Európai Szociális Alap Nemzeti
Programirányító Iroda
Társadalmi Szolgáltató Kht.
által kiírt
„Gyermekjóléti
alapellátások és a
gyermekvédelmi szakellátás
fejlesztésének
támogatása” (kódszám:
GYV-SZF-08-A/B/C/D/E) tárgyú
pályázathoz kapcsolódó
támogatás elnyerésére
elfogadják.


A DEHUSZ Kht. által benyújtott 2008/10
téli közmunka pályázat
meghosszabbításának
támogatása (2008/10/a
pályázati kiírás)
Elfogadják. Szándéknyilatkozat a
helyi lakosság terheinek
csökkentésére, a
vállalkozások
adócsökkentésére és a
munkahelyek megőrzésére

Varga Zoltán (MSZP)
előterjesztő: – Ez az
előterjesztés november végén
került a polgármester asztalára,
lett volna idő megtárgyalni.


Ez egy politikai szándék
deklarálása, hogy felismerték az
emberek és cégek nehéz helyzetet.
Az Orbán-kabinet valamely
politikusa minden nap könnyet ejt az
emberekért.


A debreceni szolgáltatási díjak
tervezésekor magasabb inflációval
számoltak, mint amennyi az valóban,
tehát itt nyereségre tettek szert.
tervezéskor. Ha az előterjesztésem
demagóg és populista, akkor az
utóbbi időben számos város
vezetése tett populista
intézkedést, melyek felismerték
saját lehetőségeiket. Orbán
Viktor gazdasági patriotizmusról
szónokolt.


De hogy képzeli Debrecen? Csak a magas
hozzáadott értéket
előállító cégeknek
adna adókedvezményt, ezzel nem a helyi
kisvállalkozásokat
támogatják.

Jenei Imre: – Szokott egyeztetni a
frakcióban előterjesztés előtt?

Varga Zoltán: – Igen.

Kósa Lajos: – Varga úr
letolt, hogy csak februárban terjesztettem a
Közgyűlés elé a javaslatot, de
januárban elmaradt a Közgyűlés.
a javaslat összecseng a
költségvetésünkkel. De az
Ön miniszterelnöke a lakosság
terheinek emelését tervezi. 20 %
kommunális adó csökkentést
kér, már 23 %-ot vettünk ki mert nem
érvényesítettünk egy
lehetséges emelést.


Az iparűzési adónál
követelt általános
csökkentésnél a mi
kedvezményük kedvezőbb, de
célzottan alkalmazzuk. Az Önök
kormánya elutasította a távhő
áfájának
csökkentését.

Papp László: –
Képmutatás 1 héttel a
miniszterelnök adóemelési
bejelentései után hogy itt fenntartja a
javaslatait Varga Zoltán. A javaslat nem
nyújtana segítséget a lakosoknak
vagy a vállalkozásoknak. 2006-ban nem
ígértünk
adócsökkentést, azt az MSZP
ígért majd az ellenkezőjét
tette.


Mi azt ígértük Debrecennek hogy
megőrizzük a stabilitást és ezt
megvalósítottuk. Támogatjuk az
adócsökkentés. A Fidesz
frakció módosító
indítványt terjeszt be.
Felterjesztéssel élünk a
Kormányhoz és javasoljuk több
közszolgáltatás áfa
tartalmának csökkentését, a
társasági adó
mérséklését, az ÁFA
emelés elkerülését.

Varga Zoltán: – Elfogadom a
módosító indítványt
ha nem szándéknyilatkozatot teszünk
hanem ha az adócsökkentéseket
beépítjük a
költségvetésbe. Kósa Lajos: –
A 2009-es költségvetést most
fogadtuk el. Azt módosítani új
eljárás. Adót
módosítani a követekző
évre lehet.

Jenei Imre: – Azért
kérdeztem, szokott-e egyeztetni, mert szokatlan
az a
népszerűséghajhászás,
amit most próbál elérni. Felolvas
egy idézetet, amit adóemelés
kéréseként értelmez.

Szathmári Károly: – Az
előterjesztés egy része egy
felülvizsgálat kérését
tartalmazza. Az hogy a nyereségtartalom mennyi a
vízdíjban vitatott, de magasabb a
reálisnál, ehhez indokolt
hozzányúlni. Olvasson
figyelmesen: az adóknál a jelenlegihez
képest javaslunk
adócsökkentést,
egyértelműen meg van fogalmazva. A
módosító
indítványról: ha egyben mozog a mi
javaslatunkkal, meg fogjuk szavazni.

Kósa Lajos: – Amit most
csinálunk az egy politikai
viccelődés. Felhívom a
figyelmét, ha pl. kommunális adót
akar csökkenteni, kérjen
rendeletmódosítást és
forintálisan határozza meg a
mértékét. Itt egy politikai
blöffről van szó. Ne
jogszabályalkotásban
sütögessük el a
kommunikációs ötleteket. Varga
úrnak történelmi pechje, hogy
Gyurcsány többszörösen nagyobb
megszorításának bejelentése
után tesz javaslatot.

Kozlok László: –
PR-fogásnak jó volt. Ha
vállalkozókat akarunk
segíteni, sokkal nagyobb csökkentés
kell. Normális előterjesztést kell
benyújtani. 2010 után sem lesz jobb,
tönkretették az országot, az ipart
és mezőgazdaságot kellene talpra
állítani.

Kósa Lajos: – Késő
van, de Ön egy mondatban azt mondta, hogy 0,2 %
csökkentés nagy segítség de 2
% nem.

Kozlok László: – Ön
is fáradt. Azt mondtam, segítség a
0,2 %, de olyan komolytalan, mint két
százalék.

Varga Zoltán: –
Kezelhetünk valamit úgy hogy meg lehet
oldani de úgy is hogy nem. Tisztában
voltam a Fidesz frakció
szándékával. A
szándéknyilatkozat nem ismeretlen az
Ön számára, az elmúlt
évben Ön kettőt nyújtott be.
Látom, Ön félti az én
politikai karrieremet, írjunk levelet
bárkinek, a debreceni
vállalkozásokról van szó.
Befogadom a módosítást,
lássuk, mire jutunk közösen.
Kósa Lajos: – MI azt javasoljuk, a
frakció cserélje ki az Ön pontjait.
Az eredeti előterjesztés pontjai
törlődnek. Így elfogadja? Varga
Zoltán: – Ez már cirkusz, Papp
László nem így fogalmazott.

Kósa Lajos: – Nem érti a
problémát, de Ön választotta
a fegyvernemet, a tárgyat, eszközöket.
Az írásbeli
módosító
indítvány az irányadó.
Varga Zoltán: – Nem fogadom be. Szathmári
Károly vitatkozik az ügymenetről
Kósával.

18.27‘ „A
Debrecen-Tócóvölgyben
található, kialakítás alatt
álló 16477/39 hrsz-ú
„beépítetlen terület”
megnevezésű ingatlan
értékesítése”
tárgyú pályázat
értékeléséről
szóló 286/2008. (XI.6.) Ö.h.
hatályon kívül helyezése
Elfogadják. Debrecen, Alma u. – Cseresznye
u. – Pohl Ferenc u. – szabályozási terv
készítendő határvonal
által határolt területre
vonatkozó településrendezési
szerződés megkötése

Czellér László: –
A Bizottság elfogadásra
ajánlaná, ha a
szerződés a jelenlegi
formában készült volna, de akkor
még csak a tervezési
költséget vállalták az
érintettek. További
biztosítékok
beépítést kérjük. Nagy
Antal a lakosság nevében: – Ez egy
belvizes terület.


A csapadékvíz elvezetésének
megvalósíthatósági
tanulmánya elkészült, ebben
hibát találtam. Kb. 2 méterrel
magasabban van a Korcsolyás utcai
csatorna fenékszintje mint kellene. Ez
költségtakarékos, de nem oldja meg a
terület belvíz elvezetését.


A Pohl Ferenc utcán végig lehetne vinni a
csatornát. Kósa Lajos azt javasolja a
felszólalónak, hogy a
javaslatával a
főépítészt vagy a
Műszaki Osztályt keresse meg, mert a
Közgyűlés most nem erről
dönt.


A befogadott módosító
indítvánnyal elfogadják a
határozati javaslatot. 18.36 Debrecen, 39.1.
vrk., Kishegyesi út – belterületi
határ – 0373/10 hrsz-ú út
– 0376/5 hrsz-ú út – 0379/2
hrsz-ú út – 0386 hrsz-ú
út által határolt tömb
területére vonatkozó
településrendezési- és
tervezési szerződés
megkötése Nagy Antal ismét: –
Írásbeli beadványt adtam.
Tervezési határ
módosítást kérek.
Egy olyan kanyar jellegű útra
korlátozzák a megbízást ami
nem lehet jó. Elfogadják.  

Folytatódik a
közgyűlés

18.17‘ Debrecen Megyei Jogú
Város Önkormányzat
gazdálkodásának 2008. évi
átfogó állami
számvevőszéki
ellenőrzéséről
szóló tájékoztató,
valamint intézkedési terv
elfogadása

Kósa Lajos: – A
megállapítások zömmel
kedvezőek, gazdálkodásunk a megyei
jogú városok között az
elsők között van.

Madarasi István: – A
Pénzügyi Bizottság szerint is
megfelel a számviteli szabályoknak.
Szavaznak, elfogadják. A 4294 hrsz-ú, a
valóságban Debrecen, Szeder u. 25. sz.
alatti ingatlan kisajátítása

Czellér László
(Fidesz): – A Városfejlesztési
Bizottság nem javasolja elfogadásra, mert
ha a környező Cserei utcát 30
méterre kiszélesítik, nem kell
kisajátítani az
előterjesztésben szereplő ingatlant.

Kósa Lajos: – Tudomásul
veszem. A Közigazgatási Hivatal
kötelezett engem az előterjesztésre.

Bákonyi László
(MSZP): – A szabályozás sem oldaná
meg a problémát
állítólag. Kováts
Ákos

főépítész: – A
szabályozási terv
módosítását érdemes
megvárni a kisajátítással.

Czellér László: –
A kisajátítási
eljárásokban nagy problémát
okoz hogy a RFB és a megyei
szakértők az ingatlanok
értékét magasabban
állapítják meg mint a mi
szakértőink.

Pajna Zoltán: A
Közigazgatási Hivatal nem vett figyelembe
egy változást, kezdeményeztük
az eljárás
módosítását.
Elfogadják a módosító
javaslatot, a határozati javaslatot nem.

17.30‘ Szavaznak. A
szocialisták módosító
javaslatait elutasítják. A Fidesz
módosító
indítványait megszavazzák.
Elfogadják a módosításokkal
a költségvetést 33:13
arányban. A Lakásalap
beforgatását is elfogadják. 5 perc
szünet.

17.00Madarasi
István
: – A debreceni MSZP teszi a
dolgát. Módosításokat
javasolni egyik eszközünk és
lakossági megkereséseken alapszik.
Indítványainkban a
pénzeszközöket is
megjelöltük. De ha idén nem,
jövőre is
megvalósítható. A mi
közbiztonság-javítást
előirányzó javaslatunk 200
millió Ft, azt is megjelöltük, honnan
vegyük el.

Papp Csaba (Fidesz): – Csedrik Katalin
említette a Tahly Kálmán
utcát. Ha a másik irányba
néz, ott épül egy
lámpasor, ami egy tavalyi
költségvetés-módosításból
született. Kicsit tovább is új utak
vannak.

Szabó Miklós (MSZP): – A
városvezetés tagjai között
sincs összhang. Polgármester úr
kizárta a tócóskerti piac
lehetőségét,
Halász János
alpolgármester többször nyilatkozta
hogy megépítik. Igény van
rá, sok árus van ott. De ha nem
akarják megépíteni, mondják
ki!

Kósa Lajos: – A
tócóvölgyi fejlesztésekben
kell a tócóskerti kispiacra
megoldást keresni. Most a Holló
László sétányon van, egy
gyalogosövezet közepén. csak
úgy lehetne megfelelő piacot
csinálni, ha szétrombolnánk a
területet. A
Tócóvölgyben lesz piac, de
nem a sétányon.


 Az Újkerti Kispiac sem az Újkertben
van. Meg akarjuk oldani ezt a kérést,
addig ez az állapot marad.

Ágh Ferenc a lakosság
képviseletében: – A
Nyíl-Hadházi csomópontban
már súlyos balesetek és sok
millió forintnyi közlekedési
kár történt. Évekig
harcoltunk a helyzet
javításáért. Tavaly
végre elkezdték a tervezést. De
mindig tolódik a beruházás
megvalósulása. Mennyibe kerül?
Mennyit ad a város? Mikor lesz kész?
Még egy kapavágás sem
történt. A polgármester átad
neki egy tervrajzot.

Kósa Lajos: – Ez a
csomópont 3 ágból áll, a
Nyíl, Hadházi út és a Bem
térre vezető szakasz. A hadházi a
mienk, a másik 2 a Közútkezelő
területe. Mi kezdeményeztük
hogy mi leszünk a beruházók,
így építettük volna. Az
állam azt a feltételt szabta hogy a
Közútkezelő a beruházó.


Bekerült egy EU nagy projektbe, ez pedig
lassú és nem tudjuk érdemben
befolyásolni. 60 milliót
biztosítunk, a 2008-as
költségvetésben benne van. Ha az
állam csipkedi magát, 2009
novemberében átadhatjuk. Sajnos
kivették a kezünkből.

Varga Zoltán: – a Fidesz 48
pontjából a 16.-ban van a
tócóskerti kispiac
építése is és
később is szerepelt nyilatkozatokban.
Önök most azt a “Debrecen-csomagot”
utasítják el, amire
krokodilkönnyeket hullattak a
Parlamentben. A játszótér
felújítás csak akkor fontos ha a
Kormány ad rá pénzt?

Kósa Lajos: – Ön a
fényesudvari kispiacról
beszélt. A mi terveinkben is szerepel
játszótér- meg
parkfelújítás. Önök pl.
javasolják a Hajó utcai iskola előtt
zebra kialakítását. De ott nincsen
úttest.

Halász János: – Tavaly
60 milliót költöttünk
játszóterek
felújítására, a
központi támogatást
leszavazták a Parlamentben,és a
regionális pályázatokon is
leszavazták a szocialisták.

Kósa Lajos: –
Köszönetet mondok azoknak a
kollégáknak, akik a
költségvetés
elkészítésében részt
vettek. Gigászi munka volt, máskor is
nehéz feladat, de ebben a helyzetben
különösen az.

16.15′Kovács
László
: – Nem tudunk azonosulni
azokkal a célokkal amiket a
költségvetés szolgál. Igen,
évek óta ugyanazokat
kérdezzük. mert aggódunk a
város vagyonáért. 47
milliárd tartós pénzügyi
kötelezettségünk van, ez
aggaszt. Előbb-utóbb nem lesz
pénzünk az eu-s pályázatok
önerős részére. Debreceni
politikusként sokkal kevesebb
ráhatásunk van az országos
politikára mint Önnek parlamenti
képviselőként.

Kósa Lajos. – Soha nem tudom,
honnan jönnek össze a
számadatai. A tervezési
és teljesítés
költségvetés mintegy 10 %-kal mindig
eltér az ÁHT miatt. Az ütemezett
kiadás eltér a tervezettől,
példádul az Út a Munkához
Program kifizetései miatt. Csedrik
Katalin
(MSZP): – Szomorúan tapasztalom
hogy egyes városrészeken
évek óta nincs egyetlen fillér sem
a közlekedés biztonságosabbá
tételére, pl. Budai Nagy
Antal-Huszár Gál
kereszteződés, stb. Ön
szerint melyik évben terveznek majd erre?

Kósa Lajos: – Sok
kereszteződést kéne
átépíteni ha lenne forrás,
de minden évben próbálunk
javítani a helyzeten. Önök
javasolták pl a Bethlen-Honvéd
kereszteződés
belámpázását,
megtettük. Sokat fordítunk a
közlekedés javítására:
aszfaltozások, kerékpárutak, stb.
Idén 2 neuralgikus pontot
átépítünk, egyik a
Hadházi-Nyíl utca, másik a
Vágóhíd-Budai nagy Antal
kereszteződés, és megyünk
tovább, amennyire erőnk telik. De egyszerre
mindet nem tudjuk megoldani.

Győri Gyula: – Közös
siker lehetne, ha
felújíthatnánk sok
iskolát, eladhatnánk ingatlanokat, stb.
Lehet támogatni ilyen felvetéseket, de
kérdés, mennyi forrásunk van? Sok
módosítást azért nem
fogadunk el, mert az ott felvetett fejlesztésre
szükséges pénzt
pályázaton elnyerhetjük.

Halász János
alpolgármester: – Érdeklődve
figyeltem a szocialista frakció
aktivitását. Az MSZP a
Parlamentben az önkormányzatokat
sok milliárdos elvonással
sújtotta. Voltak módosító
indítványaink ennek
elkerülésére és Debrecen
támogatására, utóbbit
illett volna itteni képviselőknek
megszavazniuk, de ott leszavazták. Most
hasonló célokra pénzt
akarnak fordítani.


Hiteltelen a javaslatsor az Önök
szájából.
Közlekedésjavításra, az
új színházra,
közvilágításra, stb,
kértünk, leszavazták.
Jöjjön meg a magukhoz való eszük,
segítsék Debrecent, például
az új színház esetében!

Rónay György (MSZP): –
Minden választás alkalmával
Önök ígéretet tesznek a
lakossági kérések
teljesítésére,
aztán elfelejtik. Ilyen kérés a
Tócóskertben a piac
megépítése, a
térfigyelő rendszer
kiépítése, stb.

Szathmári Károly: –
Remélem, alpolgármester úr,
megjön az esze és az itt a Debrecen
lakóinak érdekében tett
javaslatokat meg fogja szavazni. Ön
félremagyarázta amit a
frakcióvezető mondott. Mi sohasem akartunk
adót emelni. Azt mondtuk, a z
adóbevétel várhatóan
több lesz mint a terv. Ha igaz, hogy
megkérdezték a
Modem-beruházót az
átütemezésről , akkor
miért Isten ellen való vétek, ha
mi vetjük ezt fel? Akkor nem
törvényellenes.

Kósa Lajos: –
Szerződésmódosítást
kezdeményezni lehet, de Önök nem ezt
javasolják, hanem kihúzzák a
fedezetet és szétosztják. Nagyra
értékelem a képviselők
agilitását, hogy képviselik a
városlakók érdekeit, de a
képviselő-testület mégiscsak
laikusokból áll. Ki rendelkezik
közlekedésmérnöki
végzettséggel? (Senki.) Joguk van
javaslatokat tenni, de nem biztos hogy szakmailag az
jó. Az egyik kereszteződésben amit
említenek, 1978 óta 3 baleset
történt, egyiket sem
hárította volna el a
jelzőlámpa. A BNA-Huszár
Gál-nál bonyolult a helyzet,
kicsi a hely és úgy 140 millióba
kerülne. Az Ótemető-Víztorony
kereszteződés nem tartozik a
veszélyesek közé. Van ahol a
Közútkezelő nem járul
hozzá a mi tervünkhöz. A
tócóskerti kispiac
megvalósítása lassan okafogyott.
Ott a Tesco, a tócóvölgyi
értékesítésénél
pedig tudjuk a befektetőt piac
kialakítására kötelezni. Nem
lehetne megoldani a parkolást.

15.33′  Papp
László
a
frakcióvéleményt
tolmácsolja: – A válság
legsúlyosabb következménye a
bizonytalanság. Nem tudjuk, a
költségvetésünk
végrehajtható-e? Debrecen jó
példát tud mutatni ellentétben sok
nagyvárossal, Budapest pl. 33 milliárd
hitelt vesz fel idén. Debrecen
gazdálkodásának
erejét és stabilitását
mutatja hogy nem szorul hitelfelvételre, nem von
el osztalékot a Holdingtól és
korábbi kötelezettségeit
teljesíti, melyek jelentős
fejlesztésekhez kötődnek.
Beruházási rátánk
továbbra is 10 % fölött van.


A hangsúly áttevődik a saját
erejű fejlesztésekről az eu-s
forrásúakra. Indul a 2-es villamos
nagyberuházása vagy a
szennyvíztelep rekonstrukciója. Az
önerő persze ezekhez is megvan. A
normatív finanszírozás szintje a
2003-assal azonos, ezért muszáj
racionalizálni az intézmények
működését.


Benyújtottunk néhány
módosító indítványt,
pl. 5 millió forinttal kívánjuk
megemelni a polgárőrség
támogatását. Javaslunk egy
kiegészítést, egy
szándéknyilatkozatot hogy a
pénzmaradvány
felhasználásánál
elsőbbséget kap a közbiztonság
és közlekedés
javítása. A szocialisták
javaslatát nem fogadjuk el, mely a Modem
és az új színház
fizetési részletét érinti.
A szocialisták
állításával
ellentétben nem bizonygatjuk
kétségbeesetten a
színházzal kapcsolatos igazunkat.

Zsiros Zsolt (MSZP): – Ha nem
látta Papp úr a
sajtóanyagunkat, megküldjük neki.
Világosan látszik, hogy van
eltérés a városvezetés
koncepciója és a szocialisták
elképzelései között.
Polgármester úr
túlnyomórészt a
kormányt emlegette amikor Debrecen
költségvetéséről van
szó. Az önkormányzat
költségvetésénél
60-szor említeni a kormányt és
3-szor Debrecent, nem reális.


Hogy adott kereteken belül mire költ
a város, az csak Debrecen
felelőssége. Szerintünk
lehetett volna jobban is beosztani a pénzt. Nem
mondhatjuk hogy “városhalál” lesz,
megalapozott a költségvetés. A
fő eltérés a pénz
felhasználása. Szerintünk
többletbevétel lehet a
bírságok és illetékek,
illetve a helyi adók terén.
Egyetértünk azzal hogy nem vesz fel a
várost hitelt, ezt már
régóta kérjük. A
kiadás csökkentésére sok
módosító indítványt
adtunk be. Indokolt néhány
társaság és a
Városi tévé
költségvetéséből
lecsippenteni. Az új színház
beruházásához tovább
ragaszkodni egy rossz döntés
továbbvitele, sem a polgárok
igényeivel sem a város
teljesítőképességével
nem találkozik.


A Modem és új színház nem
fejlesztés hanem
presztízsberuházás. Inkább
közlekedésre, parkokra, egyebekre
kéne költeni.

Kósa Lajos: – A korábban
kötött szerződéseket ne
teljesítsük – ez a javaslat, ez
jogszabályba ütközik. Már
érdeklődtünk
átütemezésről, a
banknál hallani sem akar róla,
inkasszóval leemelheti a pénzt a
számlánkról. Nem állhatunk
el a szerződésektől mint egy
autómegrendeléstől. Nem
építhetjük vissza a
Kölcseyt sem.

Gadus István: – Ugyanazokat a
számokat mondták el amit én,
állítom, hogy idén nincs
plusztörlesztés. De van egy
változás, a város további
eladósítása nem megy,
köszönjük szépen hogy kimondta,
ezt mi évek óta mondjuk. Lehet hogy nem
is kapnánk újabbat, a gazdasági
válság legalább ezt
elintézte. De Önök most az
utolsó tartalékot égetik el,
gondolok a Lakásalapra, amit egy eu-s
pályázat önrészébe
forgattunk, vagy ilyen a reptér is. A
Holding elérte a
működési rendszere végét
abban a formában ahogy annak idején
megalkották – ezt is polgármester
úr mondta ki végre, szívesen
látnék egy elszámolást.
Debrecent a Titanichoz hasonlítom, most
nekimentünk a jéghegynek, ne legyen igazam.
Mi nem támogatjuk ezt a
költségvetést

Kósa Lajos: –
Érdeklődéssel hallgattam, ki lehet
forgatni a szavaimat, én ezeket nem mondtam. Azt
mondtam, vegyük észre hogy tele van az
óceán jégheggyel,
lassítsunk mert nekimegyünk
valamelyiknek. Egyébként ha
lassan ment volna neki a Titanic, megsérül
de nem süllyed el. Most lassítunk. Eggyel
magasabb szinten támogatták a
költségvetést,
társtettesei az ország
tönkretételének. Mellesleg most
leengedték a mentőcsónakot és
onnan mondják, hogy mi már régen
figyelmeztettünk, most ők is mentenek,
éppen 200001 utast akarnak kimenteni.

Varga László: –
Elfelejtette, hogy az EU bizottság
februári jelentése szerint több
ország rosszabb GDP mutatókkal
rendelkezik. Egyik módosító
javaslatunk életveszélyt
hárít el. A fényesudvari kispiac
tetőszerkezet javításra
kérünk pénzt, amit már
régen megígérték.


Egyszer rá fog omlani az ott
járókra. Benne
életveszélyes vezeték
van. Ezt politikai szimpátiától
vagy antipátiától
függetlenül kérem.

Kósa Lajos: – Kispiac a
Malomparkban van, Nagypiac a vár utcán, a
fényesudvari nem piac, nincs
működési engedélye,
ideiglenesen árusítanak ott. Ne
keltsünk olyan illúziót mintha ott
piac működne. A tető részben
önkormányzati tulajdon,
részben a
lakóközösségé.
Kezdeményezzük az elbontását.
Ha azonnali beavatkozás kell, megtesszük.


Kozlok László: – Most jöttem a
Titanicról, de én nem
fértem fel. Nem kell Budapestre mutogatni,
nekünk is van mit takarítani a
házunk táján. A
módosító javaslatokat minden
testület elutasítja. Rengeteg
fölösleges beruházás van, ma
is, pl. Kölcsey, Jégcsarnok, Uszoda,
színház.


Nem rentábilisak, nem lehet eladni de
évente milliárdokat kell költeni a
fenntartására. A DEKE 50 milliót
kapott, megint külföldi
játékost hozunk, a
polgárőrszövetség pedig csak
8,3 milliót kap. A reptérért senki
sem fog milliárdokat adni.

Kósa Lajos: – Picit
téved, sok ellenzéki
módosító
indítványt befogadtunk. Ha az
Önét egyik testület sem fogadja el,
gondolkodjon el, miért.

15.00Szathmári
Károly
: – A 30 milliárdos
kezességvállalással kapcsolatban
tudjuk, hogy a DKV zrt. vette fel, de ki és
milyen árfolyamon?

Mészáros (DV Zrt.) –
Lízinghez biztosította a
kezességet a DKV. A DKV az általa
fizetendő busz-bérleti díj egy
részére vállalta, kb. 50
százalékára.

Joó Szabolcs (Fidesz): – A
polgármester úr optimistának
nevezte a költségvetést de a
gazdasági helyzet rosszabb lesz. Akkor mihez
lehet kiadási oldalon hozzányúlni?
Ha mégis kellene, mennyire vagyunk
hitelképesek?

Kovács
Lászlóné
: – A
hitelképességi mutató nem
számol a teljes
hitelállománnyal, 6
milliárd feletti hitelt vehetnénk fel, ha
mégis szükséges, fel tudunk venni.
Minden évben kell kiadást
csökkenteni, ez nem új feladat,
például nem tudjuk, decemberben lesz-e
adóbevételi többlet, minden
októberben megnézzük, hol
lehet kiadást törölni. 2008
októbertől decemberig közel 2
milliárdot takarítottunk meg. 2008-ban a
bevételi előirányzat több mint
75 5-ban teljesült, előtte 50 % sem volt.
Idén nem októberben hanem talán
március 2-án kezdjük a
csökkentést.

Kósa Lajos: – Ha az
államháztartás szétesik,
akkor más is, a hitelképesség
kiszámítása is értelmetlen
lesz. A hitelfelvétel felső határa a
korrigált saját bevétel
összege lehet a törvény szerint.
Bizonyos eladósodott városok a
számítás speciális
módja miatt nagy hiteleket vehetnek fel, amiket
biztosan nem tudnak visszafizetni. Az
eladósodásra ma nincs korlát. A
költségvetésünkben
vészhelyzetre úgy másfél
milliárd forint tartalék van,
önként vállalt feladatokat nem
finanszírozunk,.Ha még több
tartalék kell, az fájni fog, mert
kötelezettségnek nem teszünk eleget,
de ez csak a B terv. Jövőre úgy 2
milliárdnyi lehat, ha sikerül az
önkormányzatoknak
néhány
ésszerűsítést
elérniük.

Gadus István: – Az
adósságcsökkentés
kommunikációs panel? 3,83 milliárd
többnek tűnik a tavalyinál de benne
vannak olyan számok amik tavaly nem.

Kovács
Lászlóné
: – Nem jó
a kérdésfeltevés. Van egy
ütemezés a
törlesztésekben, most olyan
hitelekről is szó van ahol van türelmi
idő. Valóban csökken a
hitelállomány.

Kósa Lajos: – A
kérdés rávilágít
arra a tényre, hogy nehéz követni az
államháztartás belső
irányelveit, a hitelbe például a
kötvény nem számít be. A
számadatok mindig keverednek. A
visszafizetésből 1,7 mrd a hitel és
kamata, és idén a kötvény is
kifut. A számok
értelmezésénél az
árfolyamokat is figyelembe kell venni. Az
árfolyamveszteség nem érinti a
felvett hitel mértékét, hanem majd
a törlesztésnél kell
átszámolni.

Kovács László
(SZDSZ): – A bevételi oldal miatt
aggódok, nagy értékű
ingatlanok
értékesítése
címén nagy összegek vannak. A
következő előterjesztésben pl
visszavonjuk egy
értékesítés
kiírását. Mennyire komoly a
többi? A 7. melléklet ütemterve
elbizonytalanítja a
költségvetést.

Kósa Lajos: – Ezt Ön
mindig megkérdezi, mi pedig mindig
megválaszoljuk.

Kovács
Lászlóné
: – Az ÁHT
törvény kötelező része egy
finanszírozási terv. De ilyet csak
várható bevétel-kiadás
alapján tudunk megtervezni, ezt júliusban
aktualizáljuk, és nem lehet benne a
pénzmaradvány. A
különböző
előírások miatt ennek a tervnek nem
kell összeérnie a főösszeggel.

Kósa Lajos: – A
kockázatokat említette. A
kockázatokat egyenként minden
ügynél kell látni. A
tócóvölgyi
ingatlannál úgy véljük,
kedvezőbb feltételekkel tudjuk
értékesíteni mint eredetileg
gondoltuk. Idén mindenképpen
számítunk a bevételre.
Szabályozás tervbe esik, előbb ezt
elkészítjük, illetve
telekmegosztás is kell, aztán
értékesítjük, kedvezőbb
áron. Általánosságban:
igen, említettem, hogy az
értékesítéseknek van
kockázata. Senki sem tudja mi lesz az
ingatlanpiacon.


14.23′ Kósa Lajos folytatja a
2009-es költségvetési
tervezetről szóló
ismertetését.


 - Az önkormányzat
vállalkozói vagyonát
megtestesítő szervezeteknél
is el kell végezni az
ésszerűsítést, a
Vagyonkezelőnél ez már
elkezdődött.


Nem minden döntést fog
üdvrivalgás fogadni.

Kattintson a képre
és nézze meg a videót! Így
zajlik egy közgyűlés
Debrecenben.


A Kht. működését is át
kell gondolni. Az általunk előterjesztett
költségvetés legnagyobb
kockázata maga a Kormány. Decemberben a
Parlamentben az MSZP az SZDSZ-szel elfogadott egy
költségvetést, mely 3 hétig
létezett.


Amit mi most tárgyalunk, ezen
költségvetés adataira
támaszkodik, de már tudjuk hogy azok nem
jók, a kormányfő minden héten
új intézkedéscsomagot jelent be,
ez bizonytalanságot eredményez.


Most a vagyonadót jelentette be de nem tudjuk mi
lesz. Adott ÁFA-szinten terveztük a
költségvetésünket, de nem
tudjuk, mivel állnak majd elő. Nem tudjuk,
az intézkedések hogyan érintik
majd az önkormányzatokat.
Kockázati tényező a magyar
gazdaság állapota is, mely
befolyásolja az adóbevételeket,
munkanélküliséget.


Kockázati tényező az árfolyam
is, nem tudjuk, júniusban mennyi lesz, pedig az
EU-s árfolyamok miatt fontos lenne tudni.


 A villamosprojektet 240 forint körüli
euroárfolyamon terveztük, most 300 forint
fölött van. megjegyzem, az ország
költségvetése is 270
körüli árfolyammal
készült. Kockázatot jelent, hogy a
gazdasági hatások
döntően befolyásolhatják az
ingatlan értékesítéseinket
is, ki tudja, melyiket, mennyiért lehet eladni?
Új költségvetési
logikára van szükségünk.

Madarasi István
(Pénzügyi Bizottság elnöke,
MSZP):


– Összességében
megállapította a bizottság, hogy
feszes bevételi és szigorú
kiadási oldallal tartható a
költségvetés. 2010 lényegesen
kockázatosabb, bevételi oldalon nagyobb
kockázatok vannak.

Kockázatos elem a tervezett1,3
milliárdos tervezett ingatlanbevétel,
és a repülőtérből
származó bevétel, aminek december
31-ig kell beérkeznie. A kiadásnál
látszik, hogy az elmúlt évek
beruházásaiból
adódóan megnőttek a
működtetési költségek. A
KHT-kat Kft-vé átalakítani nem
egyszerű, működésüket is
újra kell gondolni. Az intézmények
végig tudják vinni a 2009-es évet.

Győri Gyula (Tulajdonosi
Bizottság elnöke):


– Az ingatlanértékesítés
bevételei kapcsán tárgyaltunk az
előterjesztésről. 2 ponton vita volt:
vannak intézmények, melyek
mínuszba terveztek, emiatt
módosító javaslatunk van.


A hitelintézetek
magatartásáról is
konzultáltunk: miért lehet, hogy
közbeszerzésben
hitelfelvétel történik, majd a
polgármesternek tárgyalnia kell, hogy a
pénzintézet ne mondja fel
egyoldalúan a szerződést.
Miért maradhat a szerződésben egy
ilyen passzus, amely erre lehetőséget ad a
banknak?

Kiss Sándor (Fidesz,
Egészségügyi Bizottság
elnöke):


– Elfogadásra javasoljuk.

Asbóth Endre
(Sportbizottság elnöke). – Elfogadjuk,
megjegyzem, még nehéz
körülmények között is
támogatja a város a sportot. A
Szociális és a
Környezetvédelmi Bizottság is
javasolja elfogadásra a
költségvetést.

Szabó Miklós
(Környvéd. biz.) megjegyzi, hogy
némely fejlesztés elmaradhatna
és inkább a lakosságra
fordítani a pénzt. A Szociális
Bizottság, a Kulturális, az
EU-integrációs és az
Oktatási Bizottság is elfogadja.

Varga Zoltán (MSZP): – Az
elmúlt napokban a Fidesz
mértékadó politikusai az
új színházzal kapcsolatban
magyarázkodtak.

Papp László szerint csak
az év közepén lesz
szerkezetkész, az azt követő
belsőépítészeti
munkákra még nincs
közbeszerzés. A 2008-as
költségvetésben betervezték a
belsőépítészeti
munkák tervezésének
fedezetét. Az hol van?

Kovács
Lászlóné
Gazdasági
Főosztályvezető.


– A pénzmaradványban benne van
kötelezettséggel terhelten.

Kósa Lajos:


– Nem igaz hogy nincs a színházra
pénz. A beruházás két
részből áll, második
része a színháztechnikai
fejlesztés, erre most indul majd el a
közbeszerzés. A
hiányzó részlet a jövő
évi költségvetésben lesz.
Némi reményt ad, ahogy
Szombathely pénzt kapott a
színházára, aminek még
tervei sincsenek. Két önkormányzat
van amely nem kapott az elmúlt időszakban
színház-rekonstrukcióra
pénzt, Kaposvár és Debrecen.
hátha 2010-ben mi is kapunk. Tudni kell, hogy a
Csokonai Színház rekonstrukcióra
szorul előbb-utóbb, és akkor
megáll majd a színházi élet
mert nincs más játszásra alkalmas
hely.


A Víg mozi erre alkalmatlan. A
színház megvételére megvan
a forrás, márciusban megkezdődik a
műszaki
átadás-átvétel. Mihelyt
átvesszük, alkalma lesz
előadásokra.


 

Ebédszünet után


A tervezetthez képest 20 perc
csúszással, 13.50-kor folytatódik
a debreceni önkormányzat
közgyűlése. A 2009-es év
költségvetésének
vitája következik.


A polgármester bemutat egy
prezentációt aminek a
mottója: “A kormány megtartja amit
ígér, ha pénzt
ígér, azt is megtartja.” (Karinthy)

Kósa Lajos polgármester:


– A mostani helyzet rossz, bővebben nagyon rossz,
még mélyebbre hatolva
katasztrofális. Az önkormányzat az
államháztartás szerves
része, mely közvetlenül
érintkezik a
választópolgárokkal.


Jellemző számokat mutat, GDP,
államadósság,
adóbevételek, stb.

Kósa Lajos: – 2002-volt az
utolsó olyan év, amikor az
államadósság csökkent a GDP
százalékában. Ma 70 %. A tendencia
aggasztó, 2002 óta
megduplázódott. Közben a
gazdaság
teljesítőképessége
gyengült.


Az ÁHT finanszírozása 2010
márciusáig megoldott az IMF
hitel segítségével. Azért
beszélek ezekről, mert az
önkormányzatra is hatással van. A
következő években az állami
források szűkülésére
kell számítani.


Megjegyzem, adóbevételeink
arányosak a GDP-vel, tehát csökkenni
fognak.


2002-től úgy terveztük a
költségvetésünket, hogy a
bevételi főösszegek
magvalósulása meghaladta a
kiadásit.


2002-2003 töredékévben
finanszírozta az állam a
közalkalmazottak béremelését,
de 2004-től a kötelező
feladatellátáshoz kapott normatíva
állandóan csökken. 2003-tól
valamivel többet kapott az
önkormányzat az SZJA-ból, de
összességében kevesebb volt a
támogatás. Mindeközben nőtt az
infláció és az
önkormányzatok feladatköre is. Amikor
a megyei jogú városok
szövetsége a Kormányhoz fordult 2,2
millió ember képviseletében, nem
több pénzt kért, hanem hogy vegyen
el a feladatainkból. Előbb-utóbb az
önkormányzati rendszer megbicsaklik
feladatellátásában.


Az önkormányzat
hitelállományáról,
befektetéseiről,
vagyonnövekedéséről mutat
ábrákat a polgármester:


– Rá kell lépnünk a fékre,
különben olyan veszélybe
kerülünk, amibe a magyar állam
már régen belelépett:
adósságcsapdába került, a
hiteltörlesztés növekedése
nagyobb, mint a bevételnövekedés.


A hitelek növekedésével a
beruházásokat is fokozatosan
növeltük. A trend 2006-ban tört meg,
amikor az első nagy
megszorítócsomagot
érvényesítette a Kormány,
de még mindig beruháztunk. 2002
óta vagyonunk jelentősen növekedett,
ami fontos, mert a
finanszírozásban
segíthet. Az állam az
értékesíthető vagyonát
már jelentős mértékben
felélte.


Fentieket figyelembe véve 2009-ben nem
vennénk igénybe hitelt. de
hiteltörlesztésre 3,8 milliárd
forintot tervezünk költeni,
adósságállományunk
csökken így. Sajnos, a svájci
frankban felvett
hitelállományunk magasabb az
árfolyam változás miatt. de ezzel
együtt is csökkenthető
adósságállományunk. Ennek
érdekében javasoljuk: a
finanszírozást olyan vagyontárgyak
értékesítésével
valósítsuk meg, melyet az elmúlt
időszakban vásároltunk meg.
Másrészt a
költségvetési
kiadásokat górcső alá kell
venni, és ahol lehet,
ésszerűsíteni. Így
készült a tervezet.


Ha elfogadja a közgyűlés a
költségvetést, további
feladatok lesznek. Át kell nézni a teljes
intézményhálózatot
és további
ésszerűsítést
végezni. A Kormány a Parlamenten
keresztül a válságkezelést
nehezítő intézkedéseket fogad
el, például ellehetetleníti az
intézmények
átszervezését.


 


 


Debrecen
Megyei Jogú Város
Közgyűlése ma
zárt ülésen az
idősek háza
ügyében az alábbi
döntést hozta


1. Amint arról korábban
értesítettük a
sajtó képviselőit,
Debrecen Megyei Jogú
Város Polgármesteri
Hivatalának
Ellenőrzési Osztálya
a Szociális Osztály
bevonásával
fenntartói pénzügyi,
szabályszerűségi,
törvényességi
ellenőrzés
lefolytatását
kezdeményezte az Idősek
Házában. A belső
ellenőrzés során az
Idősek Háza
működésével,
pénzügyi-gazdasági
tevékenységével
összefüggésben a
Szociális Osztály
vezetője és az
intézmény volt
gazdasági vezetője
írásbeli
észrevételei
alapján a 2008. január
1-jétől 2008. július
31-ig terjedő időszakot
vizsgálták. Az
Ellenőrzési Osztály
vezetője 2009. február
3-án tájékoztatta
a polgármestert a lefolytatott
vizsgálat
megállapításairól,
amely Kis Virág
intézményvezető
felelősségét
számos jogszabály,
illetve előírás
megszegése miatt vetette fel,
ezért a
Közgyűlés – mint
a kinevezési jogkör
gyakorlója – mai
döntésével fegyelmi
eljárás
lefolytatását rendelte
el. A Közgyűlés a
fegyelmi eljárás
vizsgálóbiztosaként
Szabó Gyula
önkormányzati
képviselőt jelölte ki.
A vizsgálat
megállapításairól
és a fegyelmi
eljárás
eredményéről annak
lezárulta után
tájékoztatjuk a
sajtó képviselőit.


2. A közgyűlés 2009.
március 1-jétől
határozatlan időre a
Debreceni
Közterület-felügyelet
intézményvezetőjévé
Lelesz György Gábort
nevezte ki.






















11.55

Kósa Lajos:- Az előbbi
zárt ülésen Lelesz
Györgyöt bíztuk meg
határozatlan időre a
Közterület-felügyelet
vezetésével. 
A luxusadó helyi szabályairól
szóló 3/2006. (II.24.) rendelet
hatályon kívül
helyezése
 Madarasi
István:-  A bizottság
támogtaja ez előterjesztést. Egy
jó kezdeményezés veszett el a
politika
útvesztőjében. Szavaznak,
elfogadják. 


 


11.53


Debrecen Megyei Jogú Város
Önkormányzata 2009. évi
költségvetéséről
szóló rendelet megalkotása, a
végrehajtáshoz szükséges
döntések elfogadása
 


Kósa Lajos:- Még ebéd előtt
szerettük volna megtárgyalni. De csak
a beszédem másfél
órás.


Némely képviselő szerint azt
ebédidőben kellene megtartania. Ezzel a
derültséggel távoznak, a
közgyűlés  13.30 órakor
folytatódik.


11.38


Zárt ülés következik:
Váci Mihály
Középiskolai Kollégium magasabb
vezetője illetményének
módosítása a kötelező
óraszám emelkedése miattDebreceni
Közterületfelügyelet
intézményvezetőjének
kinevezése.


Az Euro–Régió Ház Kht.
ügyvezetőjének
újraválasztása szociális
ellátásra irányuló
fellebbezések
elbírálása 
témákban. Szociális
ellátásra irányuló
fellebbezések
elbírálása 
témákban.


11.32


A Baross Gábor Szakképző Iskola
és Kollégium magasabb
vezetőjének megbízása. Az
előző vezető közös
megegyezéssel távozott.Szondi Jenőt
megbízzák a feladat
ellátásával. 
A Povolny Ferenc Szakképző Iskola magasabb
vezetőjének
megbízása
Kovács Zsolt
kinevezéést
támogatják. Gábor
Dénes Elektronikai Műszaki
Szakközépiskola és Kollégium
magasabb vezetője illetményének
módosítása a kötelező
óraszám emelkedése miattMadarasi
István:- Miért tér el a
többiekétől a
pótlék?Bene Edit- Ágazati rendelet
határozza meg, hogyan
állapítható meg. Kósa
Lajos:- Később erről még
tárgyalunk. 


 


11.21 

Kósa Lajos:- Újabb
fantasztikus napirendi pont következik.
Eszköz nincs, pénz nincs 
amegvalósításhoz,
szakértő kell, évente
felülvizsgálandó.  A
papír türelmes, mi teleírjuk. 

Települési Közoktatási
Esélyegyenlőségi Terv
Intézkedési Tervének
elfogadásáról
 Bagolyné
Rinyu Ilona (MSZP):- Én nem látom ilyen
sötéten. Van a feladatra
lehívható anygai forrás.


Tavaly 1374, idén 1644 hátrányos
helyzetű gyerek van nyilvántartva debreceni
intézményekben.


 


Ez a szám a jobb adatszolgáltatás
miatt változott. Idén sokkal több
forrás áll rendelkezésre. Fontos
lenne a szülők
szemléletváltozása. Az, hogy
halmozottan hátrányos helyzetű-e a
gyerek, a szülő bevallásán
múlik, de az EU-s pályázatokat
ezen számok alapján lehet
lehívni. 

Kósa Lajos:- Az
esélyegyenlőség megteremtése
valóban fontos. De esetlegesek az adatok,
Ön is mondta, hogy a szülő
bevallásán múlik. A
népszámlálásánál
kevesebb mint 250 ezer ember vallotta magát
cigánynak, de ha  a halmozottan
hátrányos helyzetűek
nyilvántartásait megnézzük,
jóval többen vannak.


Ezeket a gyerekeket akkor lehet
felzárkóztatni, ha minél kisebb
tanulócsoportban oktatjuk őket, de  a
kis létszámú osztáyokat
bünteti  a költségvetési
politika. 


Csak a kirakat szép. Nem a ködben
élünk, egy várost kell
vezetnünk. A valóság eltér
attól, amit az intézkedési tervek
követelnek. Benne van a tervezetben, hogy annyiban
tudjuk teljesíteni, amennyi központi vagy
uniós forráshoz jutunk. 

Bagolyné Rinyu Ilona:- Csak
arra hívtam fel a figyelmet, hogy van egy
lehetőség, le kell hívni a
pénzeket, odaadni az
intézményeknek. Kósa Lajos:-
Lehívjuk, odaadjuk, de csak a felszínt
borzoljuk. Megszavazzák. 


11.00


A pénzbeli és természetben
nyújtott szociális
ellátások helyi
szabályairól szóló 30/2007.
(VI. 28.) rendelet
módosítása
 Megszavazzák. 

A személyes gondoskodást
nyújtó gyermekjóléti
és gyermekvédelmi
ellátásokról, azok
igénybevételéről és a
fizetendő térítési
díjakról szóló 11/2004.
(IV. 5.) Kr. rendelet
módosítása


Megszavazzák. 
A közalkalmazottak
jogállásáról
szóló 1992. évi XXXIII.
törvény
módosításaiból
adódó fenntartói
feladatok
 

Szabó Gyula:- Eddig sem voltak
túlfizetettek mmagasabb vezetőink,
már nem lehet differenciáltan
bérezni. Prémium formájában
próbáljuk megtalálni
megbecsülésük
módját. 

Szathmári Károly
(MSZP):- Zömében nem kinevezettek, hanme
megbízottak az oktatási
intézményke vezetői. Más
formában kívánja a
Közgyűlés a kieső részt
kompenzálni? nem az  agond, hogy nem
kaphatnak prémiumot hanem a nagyságrendje
marad el. 

Kósa Lajos:- Megint egy
felesleges dolgot tárgyalunk, de nem mi vagyunk
az oka hanem a központi vezetés. Most azt
találták ki, hogy – bár  az
oktatási intézmények
 vezetői szakemberek,
hozzáértők – most egy újabb
szakértői bizottságot kell
alkalmazni.


A Szathmári úr
által felvetett kérdésre
keressük a megoldást, elvileg
pénzünk van
premizálásra, kérdés,
hogyan tudjuk törvényesen odaadni.

Bazsa György (MSZP):- Csak
felidéződik bennem, hogy a
szakszervezeteknek tetszett a központi
intézményvezetői
kinevezések tervezete. 

Kósa Lajos:- Nem ez tetszett,
hanem hogy az állam átvenne
fenntartásra iskolákat. 

Madarasi István:-
Egyetértek a véleményével a
bürokráciáról, de Ön
tehet ellene országgyűlési
képviselőként. Debrecenben a
magasabb vezetői pótlék
tól-ig van megszabva, nálunk az
alsó határ fele
közelítettünk mindig, ezen
változtathatunk. 

Kósa Lajos:- A
pótlék kötelező és
normatív jellegű. Mindnekinek ugyanannyi
járna, ezért nem szeretnénk
bevezetni, nem egyformán dolgoznak a
vezetők.

Szabó Gyula:- Mint
gyakorló igazgató mondom: amikor a
magasabb vezetőket törölték a
minőségi
bérkategóriából, a
beosztott pedagógus megkaphatja, a vezető
nem, akkor kezdődött a probléma. Van
beosztott pedagógus aki többet keres mint
az iskolaigazgató. 

Kósa Lajos:- Az a gond, hogy
hívnak minket egyeztetésekre,
polgármesterek és a szakma ugyanazt
mondja, hogy nem jó  a terv.


De mintha el se mentünk volna, mégis
elfogadják a döntéshozók.
Akinek van képviselete a Parlamentben,
segítsen hogy ez megváltozzon. Szavaznak,
elfogadják.


10.48


Uzonyi Attila:- Köszönöm a bizalmat. Az
elvárások egy részét
már be is építettük a
munkánkba.  
A köztisztviselők
jogállásáról
szóló módosított 1992.
évi XXIII. törvény helyi
szabályairól szóló 29/2001.
(X. 1.) Kr. rendelet
módosítása
 

Szekeres Antal jegyző:- A
jogszabályok változása miatt kell
módosítani.Elfogadják. 
A fizető várakozóhelyek
használatának
szabályozásáról
szóló 20/1993. (V.24.) Kr.
számú rendelet
módosítása
 

Kósa Lajos:- A
korábban  a fegyveres erők
részére biztosítottunk szabad
parkolást a városban, az
ügyészség is kérte ezt a
lehetőséget. 

Varga László
Városüzemeltetési
osztályvezető:- A
fogyasztóvédelem egyetért, a
területi Agrárkamara nem, azt javasolja,
minden közfeladatot ellátó
szervezet kapjon ilyen lehetőséget, az
Iparkamara azt javasolja, féláron
kapják.

Kósa Lajos:- Azoknak adunk
ilyen lehetőséget, akik
nyomoznak, lényegében ugyanazt 
amunkát végzik mint  a
rendőrség,
megkülönnbözettő jelzést
viselnek, 5 autóról van szó. 

Szabó Miklós (MSZP):-
Frakciónk egyetért fenti javaslattal. Azt
javasoljuk, a Nagyerdei körút ne legyen
teljesen fizető várakozó hely,
legyen ingyenes hely dolgozók
számára. Erről
módosító indítványt
nyujtottunk be.  

Varga László:- Amikor
legutóbb előterjesztettem ősszel,
előtte tárgyaltam az Egyetem
képviselőivel. Ők a saját
területükön nem engedik a
dolgozóiknak, hogy ingyen parkoljanak.


Akkor kívül, ahol tele vannak a
várakozóhelyek, még az
erdőben is állnak autók, ez egy
szabályozás is lesz, normális lesz
a parkolás. 

Kósa Lajos: –
Emlékeztetek, hogy  a
Klinikán belül
nagyságrendekkel drágább a
parkolás, hozzájuk képest  a
város “jófej”. A Klinikát
saját területén nem érdekli a
betegek vagy dolgozók parkolási helyzete.


A módosítást nem fogadják
el, az eredeti előterjesztést igen.


10.30 

Győri Gyula (Fidesz):-
Alkalmasnak tartom a jelöltet, komoly
koncepcióval és tapasztalattal
rendelkezik, tiszteletreméltó hogy
elvállalta a feladatot.


Az elmúlt időszakban nem
becsülték meg a rendőrség
vezetőit, inkább fogást kerestek
rajtuk. A bíróság elé
került ügyekben nem marasztalták el
őket. A közgyűlés
támogtani fogja Önt
munkájában. 

Zsiros Zsolt (MSZP):- A szocialista
frakció is bizalmat ad a Kapitány
úrnak
koncepciója és eddigi
munkája alapján.  

Szabó Gyula (Fidesz):- A
gyerekeket és a közoktatást
érinti az 1 iskola – 1 rendőr program,
kérem, ezt vigyék végig és
jelenjenek meg az intézményekben is
foglalkozásokon, illetve frekventáltabb
helyenken.  

Kozlok László:-  A
rendőrséggel nincs baj, de
támadások kereszttüzében
vannak. Sajnos, csak a bűnözőknek vannak
jogai. Ha a rendőr intézkedik, őt
állítják majd
bíróság elé.


Változtatni kéne  a
törvényeken, az kellene, hogy – mint
Amerikában – joguk legyen a
fegyverhasználathoz. Tapasztalatból
ismerem a cigánybűnözést, a
feleségemet verték meg, senkinek sem
kívánom azt amit akkoriban
átéltünk. 

Jenei Imre:- Köszönjük,
hogy a térfigyelő rendszert, amit
évekkel ezelőtt
kiépítettünk,
beépítette programjába.


Köszönet
Hajdúböszörménynek
is, mely az utóbbi időben oylan
rendőröket adott, akik megfelelően
kezelték a helyzetet.  

Gadus István (SZDSZ):- Mi is
támogatjuk a jelöltet.


Megköszönjük
Sóvágó úr
munkáját is. Egyetértünk az
Uzonyi úr által
megjelölt három iránnyal
is. 

Turi Gábor az MDF
képviselőcsoportja nevében fejezi ki
köszönetét. 

Kósa Lajos:-
Megköszönöm
Sóvágó úr
munkáját. A javaslat nem csak
formalitás. Ha megnézzük a
város helyzetét, nincs könnyű
helyzetben, aki itt rendőri feladatokat
végez, összességében a
debreceni rendőrség jól dolgozik.

Magyarországon drámai
mértékben romlott a
közbiztonság, az a jó, ha
megelőzünk, javaslom, hozzunk létre ad
hoc bizottságot a rendőrség, a
város vezetőiből, megyei vezetők
és közterületfelügyelet illetve
polgárőrság vezetőinek
részvételével, és
egyeztessünk!


Hol vannak a közbiztonság
szempontjából kritikus helyek? Az avasi
lakótelep történéseinek egy
5-6 éves elhibázott
városfejlesztési koncepció az
előzménye. Ezt maguk a miskolci
önkormányzati képviselők
mondták el.


A mi feladatunk hogy a debreceni
közbiztonságot minden tekintetben
erősítsük, egy ilyen munkacsoport
létrehozása ma indokolt. A
polgárőrség anyagi
megerősítése szerepel a
költségvetési
előterjesztésben.


Előre kell látni, a
közbiztonság komplex dolog, sok
összetevője ven, a
közgyűlésnek is vannak benne
feladatai. Szavaznak, elfogadják.


10.04


Dr. Uzonyi Attila Sándor Debreceni
Rendőrkapitányság
vezetőjévé történő
kinevezésének
véleményezése
 

Kósa Lajos:- A
kinevezéshez kell a Debreceni
körzethez tartozó
önkormányzati testületek
véleménye. Az életrajzát
látják. Uzonyi és
Fekete úrtól lehet
kérdezni. 

Papp László (Fidesz):- A
bizottság egyhangúlag
támogatta. 

Uzonyi Attila
rendőrkapitány jelölt:- 2008
novemberében kaptam a felkérést.
Végiggondoltam miket kellene tennem. Egyik
legfontosabb a közbiztonság
javítása, 100-as nagyságrendben
történnek a közterületi
támadások, ebben radikális
csökkentés kell.


Segítséget is kérek a
közgyűléstől: a
térfigyelő kamerák
működtetése sokat segítene a
megelőzésben és
bizonyításban. Másik dolog a
betöréses lopások
nagyságrendje.


 Akivel ilyen történik, évekre
visszaveti a bizalmát a közrendben, a
rendőrségben, ezzel kapcsolatban
megerősítenénk a
felderítést és a
társszolglatokat, pl.
polgárőrséget. A
közlekedésben nem megengedett, hogy valaki
életével fizessen mások
szabálytalanságáért.


Radikálisan csökkentenénk a
gyalogosátkelőhelyeken
történő
szabálytalanságokat. Nem
kötődik közvetlenül
Debrecenhez, de a környező
kistelepülésekre hatással van: a
körzeti megbízottak
létszámát, mukáját
javítani kell. A jelenlétük fontos
lenne.

Jeney Imre (Fidesz):- Az
előző rendőri
beszámolókban fölmerült, hogy a
választókerületekhez
igazítanák a rendőrségi
körzeteket. Sok olyan kérdéssel
keresnek meg a polgárok, amit a
rendőrséggel közösen lehetne
megoldani. 


Uzonyi Attila:- A körzeti
megbízottak
elérhetőségét, a
körzetek leírását eljuttatom
hamarosan a képviselőkhöz.


Ha állampolgári kéréssel
fordulnak Önökhöz, akkor a
Közrendvédelmi Osztályunk tiszti
rendfokozatú szakemberei
segítségükre lesznek. Nem
tervezzük az egyéni
választókerületekhez
illesztését a mi körzeti
megbízottaink körzetének, más
szempontokat érvényesítünk.

Szilágyi László:-
Van-e tudomásuk arról, hogy a
vasárnap esténként
visszaérkező kollégisákat
rendszeresen kirabolják? Van tervük a
megvédésükre?


A Cívis utca
környékén a körúton
dolgozó fiatalasszonyok családtagjai
várják a bevételt és
zaklatják a lakosságot. Ezen a helyzeten
javítanak? 

Uzonyi Attila:-  A
látenciával nem tudunk mit tenni. Ha
valakit rablás ér, szóljon a
112-őn, azonnal reagálunk a
bejelentésekre.


2-3 percen belül tudunk járőrt
küldeni, a tettenérés a
leghathatósabb intézkedés. A
prostitúciót az elmúlt
években is kiemelt súllyal kezeltük,
naponta előállítások vannak,
a bíróság elzárással
bünet.


Ha közvetlen információnk van,
mindne esetben lépünk. Akik 3 éve
Debrecen területén
prostitúciót végeztek, már
nincsenek a városban. Megakadályozni nem,
de az elkövetők számát
csökkenteni tudjuk.


A körzeti megbízottak jelenleg sok
rendezvény biztosításában
vesznek részt, de a
nyírbátorban
felállított egység sokat tud majd
segíten, és több rendőr jut a
közterületekre. 

Kozlok László:-
Lát-e esélyt
szemléletváltásra a
rendőrségen? Nemrégen egy
lopásnál elhagyta a tettes a
személyi igazolványát, a
sértettek bevitték a
rendőrségre, közölték, ez
nem bizonyíték.


Komolyan azt mondja, fő cél a
kamerás figyelés? Az emberek nem
bíznak a rendőrségben, ezért
nem tesznek feljelentést. Komolyan az a
cél hogy az autósokat
figyeljék? 

Uzonyi Attila:-
Koncepcióváltás nincs,
egységes szempontok alapján
működünk, de a bűnügyi
felderítés javítását
tudom ígérni. Ha konkrét
ügyet mond, ahol nem intézkedtek, meg tudom
vizsgáltatni. Járművezetők
kapcsán
közlekedésbiztonságról
beszéltem.


Természetesen fontosabb a rablások
megakadályozása, az éjszakai
szórakozóhelyek körüli
biztonság, ebben segíthet a kamera,
kevesebb erőt von el a rendőröktől.


9.25


25 perces késéssel kezdődik meg
Debrecen önkormányzatának
februári, idei első
közgyűlése. 


Két sürgősségi indtvány
van, az első a
U23 Vívó Európa-bajnokság
megrendezése
 Elfogadják a
sürgősségi indítványok
tárgyalását majd a
kiküldött napirendet is. 

Kósa Lajos
polgármester:- A
Vívószövetség keresett meg
annak érdekében hogy vegyünk
részt a megrendezésben. Jelentős
személyi változások voltak a
Vívószövetségben, az
új vezetés szándékát
is meg kellett várni.


Még nincs költségvetési
szám a tárgyalandó
szándéknyilatkozatban, de 10
milliós nagyságrendű lesz, maximum
20 millió lesz a város
hozzájárulása. 

Kovács László
(SZDSZ):- Meglepődtem, mert a keddi
sportbizottsági ülésen erről
nem volt szó. Tudtommal egy EB-t 1 évig
készítenek elő, nekünk 2,5
hónapunk van rá. Nincs is komoly
vívómúltunk.


50 millió forint van a
költségvetésben sportszervezetek
támogatására, ezt a biankó
felhatalmazást nem javaslom elfogadni. Vagy
határozzuk meg a maximális
összeget. 

Kósa Lajos:- Megnyugtatom, hogy
nem most kezdik szervezni, másfél
éve készíti elő a
Vívószövetség, most a
helyszínkiválasztásban van
más helyzet, vidéki nagyvárosba
akarják vinni, hogy ott is
népszerűsítsék. Már
korábban felkértek minket de mivel nem
volt költségvetésünk, nem
tudtuk mennyi lesz rá. Arra kértek, hogy
vásároljunk pástot ami itt marad
majd, de olcsóbb bérelni. Erre
számoltuk fenti nagyságrendet. A
pénzmaradványban is van még
tartalék. 

Kozlok László
(Függetlenek Debrecenért
Egyesület)
 - 2-3 éve is
meggondoltam volna ezt. Ma az van, hogy a
sportszövetségek bármit
bevállalnak, és ha nem jön
össze, odadobják Debrecennek.
Ezt  a  pénzt
fordíthatnánk iskolákra,
adócsökkentésre.


Ha megszavazzuk (márpedig így lesz)
aztán csak annyit mondanak, hogy
elnézést, nem 20 hanem 35
millióba került. Olyan helyzet van,
amilyen, most kaptam információt, melyik
bankból menekítsem a
pénzemet. 

Kósa Lajos:-
Visszautasítom hogy a közgyűlés
pancser lenne, ha így van, mondjon le, ne vegyen
részt 
amunkájában!  Ha fenti
információja van, ossza meg velünk,
mert lehet hogy Debrecennek is van pénze abban a
bankban. 


Sokszor vitáztunk már azon, miért
csináljunk ilyen rendezvényeket. Nem a
pénzszórásért, hanem mert a
város önmaga
pozicionálásában,
népszerűsítésében
sokkal többet érnek, mintha
plakátokat nyomtatnánk, hogy “Gyere
Debrecenbe!”  10 éve ezt csináljuk,
ha megnézzük a hasznát,
igazolódik. 

Asbóth Endre (Fidesz)-
Felhívom a figyelmet, hogy volt
tárgyalás a vívókkal, a
bizottság tagjai tudhattak róla. A
vívók nem véletlenül kaptak
helyet a Műhelytelepi iskolában,
várhatunk tőlük eredményeket.
Azt javaslom, állítsunk be 20
milliós korlátot. Azt hogy vegyünk
vagy béreljünk, még ne
döntsük el. A sporton keresztüli
marketing nagyon sokat ér. 

Turi Gábor (MDF):- Az
ésszerűség azt diktálja, hogy
a jövőben körültekintéssel
vizsgáljuk meg, hogy a
ráfordítás arányban van-e a
hozadékkal, volt olyan hogy visszaéltek
Debrecen segítségével. 

Kósa Lajos:-
Konkretizálhatná, ki, mikor élt
vissza. 

Szilágyi László
(Fidesz):- ha versenyt rendezünk, valóban
kiadásokkal jár, de meg kell
nézni, mi lesz a hozadéka. Mióta
az uszodában versenyt rendeztünk,
azóta havonta edzőtáboroznak itt
külföldi csapatok. Nemrég nagy
fejlesztés indult
vívásunkban. 

Madarász István (MSZP):-
A szocialista frakció támogatja, mert
beleillik a közösen elfogadott
koncepcióba. Nem szabad csak üzleti szemmel
nézni. De van valamilyen tervezet, a
tehervállalásról kapjunk
tájékoztatást. 

Kozlok László:- Nem az
én erős felindulásomról van
szó. El kell menni a piacra, gyárakba,
panelházakba, megtudják, mi az
állampolgárok véleménye a
képiselőkről. Az uszodát
idén 240 millióval támogatja a
város. Összességében
csődben van az állam, nagyon meg kell
fogni  a pénzt, 4-5 éves
recesszió lesz. 

Turi Gábor:- Nincsenek
feljegyzéseim, emlékszem, hogy voltak
esetek amikor plusz terheket toltak a
városra  a
sportszervezetek. Kósa Lajos:- Sokkal
okosabb nem lettem a ködös
emlékeitől. Egészítsük
ki  ajavaslatot a 20 milliós
korláttal Elfogadják. Fegyelmi
eljárás indítása DMJV
Idősek Háza
magasabb vezetője
ellen, ezt zárt ülésen
tárgyalják.