“Debrecenben őskáosz van”: kinőtte a forgalom a város útjait?

Akt.:
Az árokba csapódott egy autó hétfőn kora este a 47-es főúton Tépe és Berettyóújfalu között; a vezető könnyebben megsérült
Az árokba csapódott egy autó hétfőn kora este a 47-es főúton Tépe és Berettyóújfalu között; a vezető könnyebben megsérült - © Fotó: Matey István
Debrecen – A város illetékességi területén október 7. és 9. között hat anyagi káros, valamint nyolc személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt, míg a múlt héten péntektől vasárnapig öt, illetve négy – kaptuk az információt a megyei rend­őr-főkapitányságtól. Két hétvégén, illetve a megelőző péntekeken tehát összesen 23 eset jutott a rendőrség tudomására. Ehhez ha hozzávesszük a megye más részein csak ezen a hétvégén történt négy – köztük 3 súlyos sérüléssel járó – balesetet, nem túlzó a megállapítás, az ősz beköszöntével fokozódott a veszély az utakon. A rendőrség szerint ennek legfőbb okai a közlekedési szabályok be nem tartása, az út- és látási viszonyok megváltozása, valamint a figyelmetlenség.

Mintha csak cikkünkhöz akart volna adalékul szolgálni, hétfőn kora délután is történt egy baleset, a 47-es főút 17. kilométerszelvényében, Derecske és Sáránd között egy személygépkocsi kamionnal ütközött. Egy ember megsérült, a mentők szállították kórházba. Később Berettyóújfalunál ismét elkélt a segítség (lásd képünkön).

Körültekintő, figyelmes vezetéssel, a szabályok betartásával a balesetek nagy része elkerülhető, és a passzív biztonsági eszközök használatával a sérülés súlyossága mérsékelhető – figyelmeztet a rendőrség válasza, melyet a megyénkben az utóbbi két hétben megszaporodott balesetek kapcsán feltett kérdéseinkre kaptunk. A rendőrség kitért arra is, hogy a láthatóság hiányosságai elsősorban a gyalogosok és kerékpárosok részére jelentenek többletkockázatot, különösen a lakott területen kívül, ahol nagyobb a megengedett sebesség. Ebben az időszakban megnövekszik a követési távolság meg nem tartásából eredő balesetek száma is – derül ki a válaszokból.

A közlekedés egy társasjáték, melynek vannak szabályai, úgy, mint a futballnak is, de jelenleg a megyében nincs hozzá bíró, azaz kevesli a rend­őri jelenlétet – fogalmazott kertelés nélkül Simon László, egy debreceni autósiskola ügyvezető-oktatója. Emiatt a városban őskáosz van – teszi hozzá. Szerinte ennek enyhítésére több helyen kellene körforgalmat kialakítani, mert a sűrűn elhelyezett jelzőlámpák okozzák a dugókat. Ezzel persze még nem magyarázhatók a mostanában megszaporodott balesetek, azok okait a járművezetők nemtörődömségében, szabálytalankodásaiban látja.

Példaként említi, hogy vannak, aki úgy gondolják, ha felszerelik járművükre a téli gumikat, akkor azzal már nyugodtan száguldozhatnak, holott a lehullott nedves faleveleken ezek sem érnek semmit. Ennél nagyobb problémának látja az alacsony vezetési kultúrát, sokan csak magukkal törődnek, nem figyelnek a többiekre, pedig ahogy kezdte: a közlekedés is társasjáték.

Saját szabályok szerint

Ezt azonban többen nem veszik figyelembe, Simon László állítja, korábban sokkal udvariasabbak voltak a sofőrök egymáshoz. Így például sokan egyszerűen nem vesznek tudomást a „cipzármódszerről”, amikor a becsatlakozó úton várakozókat egyenként beengedik az éppen érkezők. A legveszélyesebbnek a sá­vok között lavírozókat tartja, mert szerinte sokszor még az irányjelzőt sem teszik ki, vagy pedig, ha már jeleznek, úgy gondolják, szabad a másik sáv számukra, pedig ahhoz féltengelynyivel el kell foglalniuk, ezzel mutatva az irányváltás szándékát. Úgy summázott: legtöbben a saját KRESZ-szabályaikkal írják felül az igazit, s ez nagyon veszélyes.

troli

Trolibusz és autó karambolja október 11-én | Fotó: Matey István

Egy nevét elhallgató debreceni taxis szerint a legnagyobb probléma, hogy a járműforgalom kinőtte a város úthálózatát. Tanítási időszakban a reggeli csúcsidőben bármelyik irányból csak hosszú araszolgatás után közelíthető meg a belváros, ahol szintén óriási dugók alakulnak ki emiatt. Az a véleménye, hogy a szinte naponta előforduló koccanásos balesetek a sofőrök figyelmetlenségére vezethetők vissza, mert lehet, már eleve nem jó mentális állapotban ülnek autóba. Hozzátette, csak azért nem történik súlyosabb baleset, mert a járműveknek nincs lehetősége a felgyorsulásra, így megússzák anyagi kárral.

Nem jól vezetnek

Taxisként azt is érzékeli, hogy sokan nem tudnak úgy vezetni, ahogy a forgalmi szituációk megkövetelnék. Például, kétsávos úton kis sebességnél is tartják a követési távolságot, a jelzőlámpától elinduláskor pedig nem követik időben az előttük haladót, emiatt kevesebb jármű jut át a kereszteződésen. A jelenlegi időjárásról úgy vélekedett, hogy a szitáló eső csak nyálkássá teszi az aszfaltot, sokkal jobb, amikor az eső leáztat róla minden csúszós anyagot.

HBN–ÉP



Törtek az autók Hajdú-Biharban

Hajdú-Bihar – A legtöbb munkát az autóbalesetek adták, de kéménytűzhöz és több kisebb tűzesethez is riasztották a tűzoltókat.









hirdetés