Debrecenben nincs Uber, a taxisok nem is várják

Mágneskártya-leolvasó a taxiban, akik komolyan gondolják,​ azoknak fejleszteniük kell
Mágneskártya-leolvasó a taxiban, akik komolyan gondolják,​ azoknak fejleszteniük kell - © Fotó: Matey István
Hajdú-Bihar – A telekocsis sofőrnek nem kell adóznia, mivel neki – elvileg – nincs haszna az utazáson.


Egyelőre nincs tudomása az adóhatóságnak arról, hogy az Uber a megyében, vagy a régióban működne – tájékoztatott a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) regionális igazgatóságának kommunikációs főreferense. A szolgáltatás egy okostelefonos alkalmazás segítségével működik. Ennek révén lényegében az autós és az utazni szándékozó közvetlen kapcsolatba léphet egymással. Budapesten működik, ám a taxisok tiltakozása hatására szigorították a szabályozást, pontosan meghatározva, ki végezhet személyszállítást.

Nem találkoztak vele

Az általunk megkérdezett cívisvárosi taxisok nem találkoztak még az Uberrel, viszont sokat hallottak róla. Tisza Tibor, a Főnix Taxi tulajdonosa szerint nem véletlenül berzenkednek a taxisok a szolgáltatással szemben, szerinte ugyanis inkorrekt volna a személyszállítás, ha az uberes sofőrök nem ugyanazokkal a feltételekkel végeznék, mint az egyébként is komoly terheket viselő taxis vállalkozások.

Nem tilos, de…

– A taxis legnagyobb ellenfele a másik taxis. A fővárosban viszont azt látjuk, hogy belőlük is lettek uberesek. Úgy látom, hogy ez a társadalom nagyon megosztott, vannak, akik tehetősebbek, mások kevésbé. Aki nem tud, vagy nem akar társaságnál dolgozni, keresi a megoldásokat a megélhetése előteremtése érdekében – magyarázta.

Kérdésünkre, hogy vajon életképes lehet-e a jövőben Debrecenben az Uber, azt felelte, a szabályozás júniusi módosítása után aligha, mivel az előírja, hogy a jelenleginél nem lehet olcsóbb a tarifa. Előtte ugyanis lényegesen kedvezőbben kínált fuvart az Uber, mint a taxik.

A kormányrendelet nem tiltja be az Ubert, de egyértelműen meghatározza, hogy ki végezhet személyszállítást. A Magyar Távirati Iroda által idézett rendeletszöveg szerint személygépkocsival üzletszerűen, ellenérték fejében személyt csak személytaxi-szolgáltatást vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozás szállíthat, utas pedig kizárólag az előírt feltételeknek megfelelő vállalkozás által nyújtott szolgáltatást vehet igénybe.

Az új szabályozás egyik újdonsága, hogy 2018. január elsejétől taxiszolgáltatás csak tíz évnél nem régebben forgalomba helyezett, két oldalon két-két ajtós, legalább Euro IV-es motorral rendelkező autóval végezhető, amelyben kötelező a klíma. Ezen kívül sofőrjeiknek ötévente vizsgázniuk kell KRESZ-ből is.

– A módosítással a szolgáltatás színvonalának emelése volt a cél. Bár jelenleg nem előírás, nálunk a gépkocsik 95 százaléka légkondicionált, s figyelünk arra, hogy ne legyenek „lelakottak”; az autók átlagéletkora 5–6 év. Persze vannak idősebb járművek, azok viszont kifogástalan állapotban vannak – jegyezte meg. Tisza Tibor kifejtette, feleslegesnek tartja, hogy a sofőröknek ötévente újra kell vizsgázniuk, mert más szállítást végző ágazatokban sincs erre szükség.

Órák telnek el fuvar nélkül

Ezt érzik a legnagyobb problémának a droszton utasra várakozók is. A Hatvan utca sarkán parkoló, nyugdíj mellett taxizó Imre nem érti, miért kellene vizsgázniuk. – Mi vagyunk azok, akik minden nap az úton vagyunk. A hétvégi vezetőknek miért nem kell vizsgázniuk? – kérdezett vissza. Szerinte az Uberre szükség és igény sincs, mivel a taxisok megélhetése sem könnyű. – Egy főállásúnak 16 órát is az utcán kell lennie, hogy megéljen. De nyeresége még akkor se nagyon van – mondta, akivel csütörtökön 10 órakor beszélgettünk, de aznap még nem volt fuvarja.

Tamás a Dósa nádor téren várakozott. Arról beszélt, hogy 25 év alatt a jelenlegi a negyedik járműve. – Az elvárások és a költségeink egyre növekednek, a bevétel pedig mind kevesebb. Egyre kevesebb az emberek pénze, kevesen utaznak taxival. 25 éve, amikor kezdtem, fél óránál többet nem kellett várni az új kanyarra – fűzte hozzá.

Imre azt mondta, leggyakrabban idősebbek, illetve egyetemisták az utasok, utóbbiak viszont nyáron kevesen vannak. A Campus idején számítanak forgalomnövekedésre, de akkor sok a részeg, ezért éjszakai munkát már nem vállal.
Úgy tudjuk, Debrecenben jelen vannak a feketén taxizók is. Egyes vállalkozások erre szakosodnak, 5–10 ember dolgozik nekik.

HBN

Megbuktak az uberesek

Az első ellenőrzési sorozatban, Budapesten az összes vizsgált Uber-sofőr fennakadt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) rostáján. A NAV regionális igazgatóságának tájékoztatása szerint annak ellenére, hogy gyakorlatilag „üzletvitelszerűen” taxiztak, egyetlen sofőrnek sem volt adószáma, és egyetlen sofőr sem adott számlát.
A gépkocsikban se taxaméter, se számla-, se nyugtatömb nem volt. A revizorok azt is megállapították, hogy sem taxi engedéllyel, sem alkalmassági vizsgával nem rendelkeztek az Uberrel szerződött sofőrök. A NAV a próbavásárlásokon „megbukott” sofőrökre akár 200 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat.

A telekocsisnak nem kell adóznia

A szintén személyszállítást végző oszkar.hu a közelmúltban közleményben hívta fel a figyelmet arra, hogy a telekocsizás nem azonos az Uberrel. Gera-Badics Rita, a NAV regionális igazgatóságának kommunikációs főreferense azt írta, a telekocsis és az uberes szolgáltatás között az a legszembetűnőbb különbség, hogy amíg a saját autóját, egyébként saját utazása alkalmával utasokkal „megtöltő” tulajdonos, magánszemély a benzinköltséget osztja meg utastársaival, addig az uberes sofőr kifejezetten taxiszolgáltatást kínál. Adót akkor kell fizetni, amikor valakinek jövedelme keletkezik az A-ból B-be való eljutás során.​

Címkék: , , ,







hirdetés