Majd’ negyven kilométer új út

Akt.:
A Bakonszegen átvezető közút felülete is megújul
A Bakonszegen átvezető közút felülete is megújul - © Fotó: Kovács Péter
Hajdú-Bihar – Több útszakasz kaphat új aszfaltburkolatot ebben az évben megyénkben.

Ez derül ki a Magyar Közútnak a Hajdú-bihari Napló kérdéseire küldött válaszaiból, valamint a Magyar Közlönyben december végén megjelent információból. Ez utóbbiban a Magyar Falu Programban felújítandó utakról olvastunk – hét útszakaszról van szó, együttes hosszuk 29 kilométer és 879 méter.

A Magyar Falu Programban új burkolatot kap a Budaábrány–Nyírábrány összekötő út nyírábrányi kezdőszakasza 3,57 kilométer hosszan; a Derecske–Konyár összekötő út eleje 5,703 kilométeren; a Biharnagybajom–Berettyóújfalu közötti út Bakonszegen átvezető része 2,26 kilométeren; a 42-es főút bárándi szakasza 2,6 kilométeren; a Püspökladány–Szeghalom összekötő út Sárrétudvari előtti része 4,334 kilométeren; a Balmazújváros–Hajdúböszörmény út első 7,5 kilométeres szakasza, valamint a Tiszafüred és Polgár közötti út Újszentmargitán áthaladó része 0,912 kilométer hosszúságban.

A településfejlesztési programokhoz kapcsolódóan kap új útburkolatot a Biharnagybajom és Berettyóújfalu közötti út teljes nagyrábéi szakasza. A Balmazújvárost Hajdúnánással összekötő út több mint 6 kilométeres részén is ebben az évben kezdődik a felújítás, a hajdúdorogi körforgalom építése pedig már el is kezdődött. Mindezek mellett a Magyar Közút egész évben javítja az úthibákat.

– A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a 2019-ben elinduló új útfelújítási programokat az illetékes szaktárca elrendelése alapján végezheti és indíthatja el, az idei felújítások előkészítése jelenleg is zajlik, a tervezési, közbeszerzési eljárásokat folytatják le szakembereink. A Magyar Közlöny 2018. december végi számában kormányhatározat született arról, hogy 2019-ben és 2020-ban a Magyar Falu Programban 50-50 milliárd forint értékben indulhassanak el új útfelújítási programok – válaszolta a Hajdú-bihari Napló kérdéseire a Magyar Közút kommunikációs osztálya, levelében visszautalva a múlt évi hajdú-bihari útépítésekre is. Mint írják, 2018-ban az elmúlt évek egyik legnagyobb útfelújítási programját indíthatták el, amelyben Hajdú-Bihar megyében 12 útszakaszon összesen 62 kilométernyi fő- és mellékút kapott új burkolatot. Három projekt áthúzódik erre az évre.

A 2018-ban elindított hazai, illetve a Terület- és Településfejlesztési Programban szereplő projektek ütemezetten valósulnak meg. Az idei évre két projekt elindítása húzódik át. A 4213-as jelű, Biharnagybajom–Berettyóújfalu összekötő út Nagyrábé átkelési szakaszánál a településen zajló szennyvízcsatorna-hálózat építési munkáihoz időzítették a beruházást, annak befejezését követően indulhat el a felújítás. Továbbá a Balmazújváros–Hajdúnánás összekötő út több mint 6 kilométeres szakaszán is az idei évben indulnak el a munkák. A harmadik projekt pedig már elkezdődött, ez a hajdúdorogi körforgalom építése, ami azóta is tart.

Szakmai szempontok szerint

A megyei közutakon a költségvetési forrásokból megvalósuló útfelújítási programokon kívül a társaság számára biztosított éves forrásokból a lokális és nagy felületű javításokat ütemezetten végzik idén is.

A vállalat e munkákra 2019-ben Hajdú-Bihar megyében összesen 5 ezer 800 tonna aszfaltot használhat fel, mintegy 424 millió forint értékben. Ezeket a kátyúzási munkákat az Országos közutak kezelési szabályzatának előírásai szerint a megye körülbelül 1600 kilométeres hálózatán a szükséges helyeken ütemezetten fogják elvégezni. A tartósabb javítási munkák márciustól októberig zajlanak majd. Itt is fontos szempont, hogy a kátyúzási munkákat a legforgalmasabb szakaszokon végezzék el első körben, ezt követik az alacsonyabb forgalmú mellékutak – tájékoztatott a Magyar Közút Kommunikációs Osztálya. Arról is beszámoltak, hogy az országos közutak és hidak állapotáról folyamatos felmérést készítenek, az adatokat az Országos Közúti Adatbankban tartják nyilván. A közutak burkolatának állapot jellemzői és forgalmi adatait tekintve, a források figyelembevételével, a szakmai és gazdasági szempontok alapján felújításra leginkább rászoruló útszakaszok kerülnek a létesítményjegyzékbe, a felújításokat minden évben ütemezetten, előre meghatározott forrásokból valósíthatják meg. A végleges felújításokról, a felújítási programokra fordítható állami költségvetési forrásokról az illetékes szaktárca dönt, a Magyar Közút javaslatot tehet az egyes útszakaszok felújítására.

Hajdú-Bihar legrosszabb útja marad

A Magyar Közút Kommunikációs Osztályának természetesen észrevételeztük, hogy Hajdú-Bihar felújítandó útjainak listájáról hiányzik a biharnagybajomi üzemanyagtöltő állomás és a megyehatár közötti út. Konkrétan: Hajdú-Bihar legrosszabb útjáról van szó, gödrös, hullámos útfelület, ahol 30-40 kilométeres sebességgel lehet csak haladni. A felújítást évek óta halogatják. Hasonló volt az út minősége a megyehatár és Füzesgyarmat között, ott azonban már évekkel ezelőtt rendbe tették. A hajdú-bihari útszakasz rendbetételének időpontjára nem kaptunk konkrét választ a Magyar Közúttól. Azt viszont megtudtuk, hogy az út állapota mellett a gazdasági és forgalmi adatok is befolyásolják a felújítandó utak körét.

Vitányi Istvántól, a térség országgyűlési képviselőjétől is megkérdeztük, várhatóan mikor teszik rendbe a szóban forgó utat. Elmondta: a napokban ismét végigautózott Biharnagybajom és Füzesgyarmat között, és valóban nagyon rossz állapotú a közút. Hozzátette: képviselőként mindenképpen erősebb lobbitevékenységet kell kifejtenie annak az útnak a felújításáért.

Vitányi István beszélt arról is, hogy ugyancsak nagyon rossz állapotban van a Bakonszeg és Bihartorda közötti útszakasz. Szeretné, ha ez is bekerülne az idén felújítandó utak közé.

– Kovács Zsolt –


Az M35-M4 autópálya új szakaszát még decemberben átadták
Hajdú-Bihar - Folytatódik a gyorsforgalmiút-építési hullám a következő években Hajdú-Bihar megyében. Befejeződött az M35-ös autópálya építése, átadták az M4-es sztráda első, csomóponti szakaszát. Ezzel azonban nem fejeződött a gyorsforgalmi út építési hullám Hajdú-Biharban, hiszen a jelenlegi ter...

Mezőgazdasági földterület Debrecen határában, a 33-as főút mellett, középen egy BMW személyautó 2018. július 31-én. Ezen a területen és környékén épít gyárat a BMW Group, a beruházás értéke meghaladja majd az egymilliárd eurót. A debreceni gyáregység képes lesz ugyanazon a soron hagyományos robbanómotorral és elektromotorral ellátott járművek előállítására, és az új üzemben akár évi 150 ezer járműt gyárthatnak majd.
Debrecen - Nyílt közbeszerzést írt ki a debreceni BMW autógyárnak is helyet adó Észak-nyugati Gazdasági Övezet területének tereprendezésére és vízelvezetésére a debreceni önkormányzat. Az uniós közbeszerzési közlönyben megjelent felhívás szerint a munkát áprilisban kell megkezdeni és bő egy év al...



Debrecen.
HAON.HU






hirdetés