Debrecen mellett vettek új autót, de csúnyán átverték őket

A kereskedő német használtautó-hirdetéseket küldött át, hogy válogassanak közülük
A kereskedő német használtautó-hirdetéseket küldött át, hogy válogassanak közülük - © Illusztráció: Molnár Péter
Hajdú-Bihar – Több használt­autó-kereskedő is megerősítette az általunk megkérdezett fogyasztóvédelmi szakember véleményét, hogy a most következő történet sajnos eléggé gyakori országszerte, még ha néhány részletében egyedi is. Mert inkább az a jellemző, hogy a tisztességtelenül játszó „kereskedők” egy internetes hirdetésben feladott járműre több embertől is felvesznek foglalót, majd eltűnnek a pénzzel. Arra ritkán akad példa, mint esetünkben, hogy valaki kifizesse a kiszemelt autó vételárát, mielőtt még személyesen meggyőződne annak állapotáról.

A panaszával szerkesztőségünket megkereső férfi február első napjaiban döntött úgy párjával, hogy hirdetések böngészésével választanak használt autót maguknak. Mivel éppen a szomszéd megyében lakó szüleinél időztek, úgy gondolták ott, vagy Hajdú-Biharban bonyolítják le a vásárlást, ami után már autóval utazhat haza a család a Győrhöz közeli lakóhelyére. A Volkswagen Sharan volt számukra szimpatikus, találtak is kedvükre valót, de telefonos érdeklődésükre egy férfi közölte, már elkelt, akárcsak a többi ilyen típusú, viszont külföldről igény szerint hoz be másikat.

Az interneten hirdető kereskedő azzal is igyekezett ajánlatát megfejelni, hogy a gépkocsi forgalomba helyezéséhez szükséges műveleteket, a honosítást, a papírok intézését, az állapotfelmérést és az esetleges javítások elvégeztetését is vállalja. Ezután átküldött a férfinek német használtautó-hirdetéseket, hogy párjával válogassanak közülük.

Látszólagos választék

Másnap telefonon többször érdeklődött a választás sikeréről, és a csillagokat leígérte az égről. Ezután panaszosunk és párja kiválasztott a pénztárcájuknak megfelelő két autót, majd eljöttek a Debrecenhez közeli kereskedésbe.

Az az 1250 eurós sajnos elkelt

– jött a válasz az előzőleg kiválasztott Sharan utáni érdeklődésre, de ott van egy másik ezerért, azt már – állította a férfi –, le is előlegezte, mert nagyon jó állapotban van. Ezzel meggyőzte őket, s mindent összevetve, végül 700 ezer forintos vételárban állapodtak meg, és ott helyben ki is fizették, amiről a férfi adott nekik elismervényt is!

A történet eddig szinte szokványos, kivéve a vételár látatlanban való kiegyenlítését. Ám, ami ezután következett, ahhoz már kötélidegek kellettek. A dunántúli pár kálváriáját csak dióhéjban foglaljuk össze. A szerződést egy másik férfi írta alá, akiről nem derült ki, milyen szerepet tölt be a használtató-kereskedésben. Azt csak a szüleihez visszatérve tudta meg panaszosunk egy ügyvédtől, aki átnézte a szerződést, hogy egy szlovák céggel kötötték meg, amit persze az eladó elfelejtett megemlíteni. Majd ígéretét, hogy két héten belül lehet menni a kocsiért, melyet addigra le is vizsgáztat, több alkalommal meghosszabbította és meg is szegte. Így ment ez csaknem két hónapig, ezalatt a családnak bérelt autóval kellett hazautaznia, és nagyon sok időt eltelefonáltak, mert a Sharan csak nem akart megérkezni, illetve kiderült róla, hogy nem tudják leműszakiztatni, olyan rossz állapotban van. Ekkor a pár már el akart állni a vételtől, kérték vissza az autó árát, de azt természetesen nem kapták meg, csak újabb ígéreteket és határ­idő-módosításokat.

Ment tovább a huzavona, egyik oldalon rendőrséggel, NAV-val fenyegetőzéssel, a másikon hazudozással és olykor elérhetetlenséggel. Végül április elején egy újabb személy leszállította az autót, de ezzel még nem volt vége…

Erre várhattak…

Bár nem az elképzelt állapotú kocsit kapták, mert le volt szakadva a tetőkárpit, a vezetőoldali ajtó burkolata kijárt és az ablaktörlő gumija is lógott, ettől még örömmel vette a pár birtokba, de ez csak addig tartott, míg elvitték egy műszaki állomásra. Kiderült, az autó simán megbukna a műszaki vizsgán. (Néhány nap múlva egy autókereskedésben legfeljebb 400 ezer forintra taksálták az árát.)

Ekkor a vevők már fogyasztóvédelemhez fordultak, ott sem volt ismeretlen a társaság, azt a tanácsot kapták, hogy az európai fogyasztóvédőknél jelentsék az esetet. Így tettek, de várni kell, mire befogadják a panaszukat. Próbálták úgy is visszaszerezni a pénzüket, hogy az eladó hirdesse meg újra, és fizesse ki őket.

Bár megállapodtak: a férfi felteszi a hirdetést, és a különbözetet odaadja a párnak, de ebben is hazudott, így történtekhez a maguk hibájából jócskán hozzájáruló vevők nyakán maradt a rossz állapotú autó.

Adó- és felelősség­elkerülés volt a cél

A megtévesztett vásárlók ugyan tervezik a rendőrségi feljelentést csalás és okirat-hamisítás gyanúja miatt, és várhatóan az Európai Fogyasztó Központ is foglalkozik az ügyükkel, de a jól szervezett „kereskedés” és a dörzsölt „kereskedők” nehezen foghatók meg.

ha2

Jelen esetben több a rejtett hiba, így valaki felelősséggel tartozik értük | Illusztráció: AFP

Ezt támasztja alá a megyei békéltető testület és a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének elnöke, dr. Hajnal Zsolt véleménye is. A panaszos több „klasszikus” hibát követett el, ezek közül a legnagyobb, hogy látatlanban odaadta a feltételezett vételárat. Ezek után mit tehet? Először tisztázni kell, hogy az adásvételi, megbízási szerződés szerint pontosan kitől vásárolta az autót, illetve azt, hogy az megegyezik-e, a közösen kiválasztottal. Amennyiben német vagy más külföldi autókereskedőtől vásárolta, akkor az fog felelni a szavatossági igényekért, ha azonban a szlovák cégtől, akkor az tartozik ezzel a vevő felé.

Ha nem egyezik meg az autó a kiválasztottal és ez bizonyítható, akkor a vevő elállhat a szerződéstől, ellenkező esetben elég reménytelen a helyzete.

Ami az autó hibáit illeti: mivel hirdetés alapján vették, külföldön megtekintették, és ha a kilométerállás valós benne, akkor azokat a hibákat, amelyek a futásteljesítményből és a használtsági fokból adódhatnak, ismerteknek kell tekinteni, ezért az eladó nem tartozik értük szavatossággal. Ennek alsó határa, hogy a járművet biztonságosan és rendeltetésszerűen lehessen a forgalomban használni. A jelen esetben több a rejtett hiba, így valaki felelősséggel tartozik értük.

Azon túl, hogy így nem szabad autót vásárolni, és az autókereskedő visszaélt a panaszos jóhiszeműségével, az eladó a tevékenységét egy szlovák cégen keresztül intézte adó- és felelősségelkerülés vagy az igények ellehetetlenítése miatt. Ez már a NAV-ra, illetve a rendőrségre tartozik. A szakember javasolja még: a panaszos hozzon el annyi alkatrészt az autókereskedőtől, amennyit csak tud, és próbálja meg egy másik féllel megjavíttatni.

HBN-ÉP


Amire használt autónál vigyázz! – Hat jó tanács a fogyasztóvédőtől!

  • Lehetőleg kereskedőtől, és ne egy magánszemélytől vásároljunk gépkocsit, mert akkor jár az egy év szavatosság.
  • Ha lehet, Magyarországon vezetett szervizkönyvvel rendelkező autót vegyünk, vagy más módon szerezzünk információt az előéletéről.
  • A gépjárműről készíttessünk állapotfelmérő lapot.
  • Nézzük/nézessük meg, hogy pontosan milyen javítások, cserék szükségesek rajta a közeljövőben.
  • Az adásvételi szerződésben mindent rögzítsük (mikor lesz az átadás, ki milyen terhet visel: átírás, eredetvizsgálat stb.)
  • Ha az autóra külön garanciát vállalnak, meg kell nézni a feltételeket, és ezeket írásban is rögzíteni kell, ugyanis a vásárlók sokszor külön fizetnek azért, ami a jogszabály alapján amúgy is jár nekik.








hirdetés