Magánútra nem kell aszfalt?

A környéken szépek és újak a házak, míg az út „középkori” állapotot mutat
A környéken szépek és újak a házak, míg az út „középkori” állapotot mutat - © Fotó: Molnár Péter
Debrecen – A polgármesteri hivatal szerint nem nekik kellene utat építeni a Derekassyn, hanem a tulajdonosoknak.

  • Esős időben sárban, szárazság idején porban közlekednek a Fészek lakóparkban található Derekassy István utca lakói.
  • Amikor a legtöbben lakást vettek ott, azt gondolták, hamarosan köves út is lesz, mivel szinte minden közmű adott, a házak pedig újak. Aztán csalódniuk kellett: teltek-múltak az évek, az aszfaltterítő gép és az úthenger csak nem érkezett meg.
  • Az út tulajdonosa azt szeretné, ha az önkormányzat alakíttatná ki az aszfaltburkolatot, míg a helyhatóság a lakópark építőjétől várja ugyanezt.

Esőben komoly sárral, száraz időben a szél fújta porral küszködnek a Kishegyesi út mellett, a Fészek Lakóparkban található Derekassy István utca lakói. Az ezredforduló után kialakított, 2-300 méter hosszú, körülbelül 15 méter széles utca egyik oldalában többszintes társasházak, a másikban családi- és sorházak vannak, melyekben összesen több százan élnek. Az épületek vagy vadonatújak, vagy alig néhány évesek. A környéken minden jelentősebb utcát már rég leaszfaltoztak, ez viszont mindeddig nem került sorra.

„Elnyelte” a sár a köveket

Derekassy utcai sétánkat a Határ úttal párhuzamos Nádsíp utca felől kezdtük. Először egy angol típusú, háromlakásos sorház előtt álltunk meg. A kapuban annak ellenére fogadott több négyzetméteres sárral, vízzel teli kátyú, hogy utoljára napokkal korábban esett eső.

Kilenc éve költöztünk ide, akkor azt mondták, hamarosan kész lesz a burkolt út. Ehhez képest mindössze annyi történt, hogy zúzott követ hordtak rá néhány esztendeje, de mostanra nagyrészt már azt is elnyelte a sár”

– fogalmazott Molnár Ferenc, aki a szóban forgó épület egyik lakója. Arra a kérdésre, hogy tudomása szerint miért ilyen a helyzet azt válaszolta, a lakóparkot építő cégek és magánszemélyek a munka befejezését követően nem adták át a tulajdonukban lévő utat az önkormányzatnak. A beszélgetés során kiderült, hogy az utcában minden közmű rendelkezésre áll, éjszakánként még lámpafény is van, viszont járda, csapadékvíz elvezetés és az aszfaltos út hiányzik.

– Az utca másik felében kicsit jobb a helyzet, ott a lakók összefogtak és felmart aszfalttal vastagon meghordatták a területet, sőt még szegélyköveket és kapubejárókat is csináltak – ismertette.

Elgyomosodott mezsgyék

A Derekassy utcán a Tócópart utca felé továbbhaladva azt láttuk, hogy az autók által használt terület mellett itt-ott gaz növekszik, a gyomok magassága néhol a másfél-két métert is eléri. Aztán befordultunk a Derekassy utcából jobbra, a Fészek Lakópark belseje felé nyíló Kenézy Gyula utcába, mert megpillantottunk a közelben beszélgető 3-4 fiatal felnőttet. Amíg odaértünk hozzájuk, volt idő megfigyelni, hogy a néhány éve nyitott, egyelőre úgy száz méter hosszú utca két oldalán 6-8, szintén új lakóépület és néhány üres telek sorakozik. Közben már szilárdabb talajon lépdeltünk, szürke kavics ropogott a talpunk alatt.

Garantált tengelytörés

– Telket vettünk a családommal ebben az utcában. Egyébként itt lakunk a szomszédban, a Derekassyn – ismertette a társaságból elsőként megszólított férfi, Pataki Attila. Hozzátette: annak ellenére szeretik a környéket, hogy nincs aszfaltos út.

A gond az, hogy úgy adtak ki ide építési engedélyeket, hogy az útszabályozást nem végezték el. Így minden utca magánút”

– fogalmazott.

de2

Nagy a sár a Derekassy István utcában | Fotó: Molnár Péter

A másik fiatal férfi, Orbán Attila megerősítette azt a röviddel azelőtt kapott információt, mely szerint a kavicsos burkolat elkészítését az ott lakók saját pénzükből finanszírozták. Ennek pontos költségét viszont egyikük sem akarta elárulni, csak annyit mondtak, hogy ingatlanonként nagyságrendileg százezer forintot fizettek. – Ez egy útalap, amelyet már egészen kijártak a kocsik, így gödrös, de a Derekassy másik végéhez képest még így is egész jó – vélte Orbán Attila. Pataki Attila hozzátette: ugyanakkor, aki azon autóval 30-nál gyorsabban megy, a tengelytörés miatt azonnal a szerviz felé veheti az irányt. A mart aszfalt ráadásul maximum két évet bír, aztán újra kellene teríteni, és ez már hároméves.

Megoldási lehetőségek

Egy, a szintén a társasághoz tartozó, a nevét titokban tartó fiatal nő úgy vélte, ha valaki azt mondaná, hogy az aszfaltozáshoz ugyanúgy 50-60 ezer forinttal kellene hozzájárulni, mint ahogy az korábban a lakópark többi utcájában az önkormányzat beruházásában megvalósított útépítésekkor történt, készek lennének ezt a terhet vállalni.

A két férfi arra a kérdésre, mi lehetne a megoldás, azt válaszolta, az önkormányzatnak kellene ezen utcák kezelését átvenni.

A debreceni polgármesteri hivatal megerősítette, hogy a Derekassy utca magán-telekosztások eredményeként jött létre és a földhivatali ingatlan-nyilvántartás szerint jelenleg is magánszemélyek tulajdonában áll. Ebből következően az közforgalom elől el nem zárt magánútnak minősül, vagyis annak kezeléséről, fejlesztéséről nem az önkormányzatnak, hanem a tulajdonosoknak kell gondoskodni.

Orosz Csaba


Több mint negyvenmillió

A ma már nyugdíjas Varga László, aki a debreceni polgármesteri hivatalban évtizedekig az útépítésekkel is foglalkozó városfejlesztési osztályt vezette, elmondta: annak idején, amikor a Fészek Lakópark építése elkezdődött, abban állapodott meg a helyhatóság a terület tulajdonosaival, hogy ha azok kiépítik a közműveket és az utakat, akkor az önkormányzat a közvilágítási-, a csapadékvíz-elvezető csatornákat és az utakat átveszi kezelésre.

Ehhez képest a területnek csak egy részén készültek el az aszfaltos utak, azok is valószínűleg a lakosság nyomására. Ezek után azt mondani, hogy az önkormányzat vegye át így, nem fair”

– vélekedett Varga László. A szakértő arról is beszélt, hogy egy legalább 8 és fél tonna teherbírású, vízelvezetéssel és szegéllyel is rendelkező út kialakítása négyzetméterenként 28-30 ezer forintba kerül. Ehhez jöhet még a csapadékvíz-elvezető rendszer kialakítása. A Derekassyn legalább 6-7 méter széles útpálya kellene, így a teljes költség nagyságrendileg 40-45 millió forint lenne – számolta ki Varga László.


Választalan

A Fészek Lakópark szóban forgó részén található épületek többségét a hajdúböszörményi Nova-Bau 89 Kft. építette. Információink szerint a Derekassy István utca nagy része a mai napig az ő ­tulajdonukban van. Először áprilisban kerestük a céget. Azóta több kapcsolatfelvétel is történt velük és mindig választ ígértek kérdéseinkre, de cikkünk elkészültéig ez nem érkezett meg. Egyebek mellett arra lennénk kíváncsiak, hogy miért nem készült el az aszfaltozás és, hogy ha ők építik meg a szilárd burkolatú utat, az ott lakóknak hozzá kell-e majd járulni a költségekhez? Amennyiben igen, várhatóan mikor, illetve mennyivel?








hirdetés