Debrecen egyre nagyobb szeletet kér a tortából

A virágkarneválon: az ide látogatók egyedi programokat, élményeket keresnek
A virágkarneválon: az ide látogatók egyedi programokat, élményeket keresnek - © Fotó: Derencsényi István, archív
Debrecen – „Célzott üzenetekkel kell elérni a célközönséget és következetes építkezéssel dolgozni a városmárka fejlesztésén.”

„Manapság megkérdőjelezhetetlen, hogy egy országnak, városnak nem szabad elengednie magát. Folyamatosan mozgásban kell lennie, mindig újat mutatni, feltárni azokat a dolgokat, amelyben erős és kiemelkedő tud lenni. Nem másokat kell utánozni, hanem a saját erényeket kamatoztatni, hogy a fejlődésre ne úgy gondoljunk, mint az elérhetetlenségre. A mai kommunikációs eszközök lehetőséget nyújtanak ahhoz, hogy segítsük hazánk hírnevét. A cívisváros egyes turisztikai attrakciói máris azon a szinten vannak, hogy a világ bármelyik pontján megállnák a helyüket. Különösen a Nagyerdő létesítményei, így a Víztorony, vagy a Nagyerdei Stadion, illetve majd az új Strandfürdő, olyan látványosságai a városnak, amelyek új élményígéretként közvetíthetőek mind a belföldi, mind pedig a külföldi piacok felé. Ez kiegészülve a hagyományos értékekkel, a művészeti-, kulturális- és történelmi örökséggel már versenyképes ajánlatként csomagolható bármelyik kulcspiacunkon” – nyilatkozta lapunknak Gődény Gábor, a Főnix Rendezvényszervező Kft. VisitDebrecen divíziójának vezetője, aki kitért a kommunikációs eszközök fontosságára, és beszélt a város küldetéseiről is.

A divízió vezetője szerint a tudatos, célzott üzenetekkel hatékonyan kell elérni a célközönséget és következetes építkezéssel kell dolgozni a városmárka fejlesztésén. Mivel a hírnek csak akkor van értelme, ha az valamilyen formában értéket hoz a városnak, így Debrecen megítélésének javítása elsősorban beruházásösztönzés, másodsorban a turizmus ösztönzése miatt fontos. – Küldetésünk, hogy ernyőszervezetként a teljes régió turisztikai ökoszisztémáját támogassuk, tudatos marketingmunkával növelve a városba látogató turisták számát és fokozva az itt tartózkodásuk alatti költésüket. Felismerve, hogy Debrecen városa az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően egyre nagyobb szeletet hasíthat ki magának a belföldi turizmus tortájából, és helyet követelhet a nemzetközi turizmus asztalánál is, a VisitDebrecen irányításával egy tudatos építkezés kezdődött a márka ismertségének növelése és turisztikai élményígéretének célba juttatásának érdekében – mondta Gődény Gábor.

godeny-gaborGődény Gábor | Fotó: Magánarchívum

Idegenforgalmi fejlődés

Majd azzal folytatta, a város következetesen dolgozik azon, hogy Debrecen mint a legattraktívabb szabad­idős célú, hétvégi úti cél kerülhessen pozicionálásra a belföldi fiatal párok és különösen a kisgyermekes családok körében.

Stratégiánk egyértelművé tette, hogy ezt az újrapozicionálást a kommunikációs térben kell elvégezni és nem költséges termékfejlesztéssel kell eredményeket keresni, hanem rövidtávon az értéküzenetek újragondolása és tudatos közvetítése hozhat sikert. Ennek megfelelően került a fő hangsúly a belföldi PR munkára, melynek eredményességét az év során rögzített sajtómegjelenések egyértelműen igazolják.”

– Jelentős pozitív elmozdulás történt a Debrecen turisztikai márka ismertsége és a márkához tartozó percepciók megítélésében. Egy olyan erős desztináció brand alapjait sikerül megépítenünk, amely hosszútávon megalapozhatja a város idegenforgalmának fejlődését – hangsúlyozta a divízió vezetője.

Megtudhattuk, hogy az elmúlt hónapokban összesen több mint 100 újságírót, illetve véleményvezér bloggert vendégelt meg a város. A hazai médiamunkásokon kívül csoportos tanulmányút keretében látott vendégül izraeli és orosz újságírókat, akik a két legfontosabb új küldőpiacunkon történő sajtómegjelenésekkel járulnak hozzá Debrecen attrakciónak megismertetéséhez.

Azonosítható versenyelőny

A vezető úgy véli, mostanra kimondható, hogy a nyári nagyrendezvények és bizonyos évközi szakmai konferenciák és sportesemények időszakában a város megtelt, további szállodai kapacitások létesítésének hiányában nem tud több vendéget fogadni. – Köszönhetően a légi forgalmat érintő járatfejlesztéseknek, olyan új küldő piacok turistáinak is elérhetővé vált Debrecen, akik számára a város ár-érték aránya, könnyű megközelíthetősége, gazdag kulturális öröksége könnyen azonosítható versenyelőnyként fogalmazható meg. Az egyetemen tanuló külföldi hallgatók és a városba betelepülő cégek külföldi munkavállalói további katalizátorai a beutazó forgalomnak, mivel az őket látogató rokonok, barátok is turistaként érkeznek – fűzte hozzá.

Valós élmények, interakciók

Gődény Gábor végül úgy nyilatkozott, a jelenkor turistái már nem a „kövekért”, az épített látnivalókért kerekednek fel, hanem valós élményekre, interakciókra vágynak. Ezen interakciók egy része a valódi, másik része a virtuális térben történik megosztások, követések formájában. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a fokozódó zajban és információdömpingben az előzetes tájékozódás és a turisztikai döntések meghozatala is nagyrészt az interneten történik, akkor nem kérdés, hogy a közösségi médiának megkerülhetetlen a szerepe egy városról alkotott pozitív kép kialakulásában. A Debrecenhez hasonló adottságú városok közül az vonzza a több turistát, amelyik élőbb, jobban pezseg, rendezvényei, eseményei több látogató számára érdekesek. A turisták oda indulnak, ahol a többi turista már ott van. Ennek elérése egyrészt programszervezési és turizmusfejlesztési, másrészt viszont kommunikációs feladat, melyben a közösségi média szerepe megkérdőjelezhetetlen.

– Nagy Emese –