Csapda a harminckilences körül

Csapda a harminckilences körül
Egy vonallal lehetetlenítik el a Világörökség részét képező Tokaji Borvidéket.

Sokan és sokat fáradoztak azon, hogy megvalósuljon az a 39.sz. út, amely Encs térségét, egészen pontosan a hármas számú főútvonalat kötné össze az M3 autópályával Tiszalök, Tiszavasvári magasságában úgy, hogy az megoldja a Tokaj-hegyaljai Abaújszántó, Tállya, Mád, Tarcal, Tokaj, Bodrogkeresztúr tehermentesítését. A 39.sz. út létesítése szerepel az Országos Közútfejlesztési Tervben, a B-A-Z Megyei Területfejlesztési Tervben, illetve a Tisza Térség Fejlesztési Koncepciójában.

Az előzményekhez tartozik, hogy Májer János tokaji polgármester, egyben a Tokaji Kistérség elnöke további négy kistérség vezetőjének (Encs, Abaúj-hegyköz, Szerencs, Tiszavasvári) a felhatalmazásával pályázatot nyújtott be az Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanácshoz a tervezett út tanulmányterveinek finanszírozására a PEA II alapból.

A kistérségi elnökök, közúti szakaemberek és Szabó György országgyűlési képviselő jelenlétében meghatározták az út fent említett nyomvonalát. A pályázat nyert, s a kedvezményezett B-A-Z Megyei Közútkezelő Kht. megbízást adott a TURA Terv Mérnökiroda Kft-nek a tanulmányterv elkészítésére. Úgy látszott, minden megy a maga útján, de a véletlen most felkavarta az állóvizet. 

Adott nyomvonalra nyert a pályázat 

A Bodrogkeresztúr határában épülő építési törmelék feldolgozó kapcsán tartott felügyelő bizottsági ülésen (ZHK) latolgatták, miként lehetne megfelelő piacokat találni a majdani terméknek, amikor szóba hoztam, hogy az építendő 39.sz. út alapja sem elhanyagolható – sorolja Májer János.

Ekkor egy taktaközi polgármester megkérdezte, hol élek, hogy nem tudok a nyomvonal módosításról? Elviszik Szerencs, Tiszadob irányába! – Májer János azonnal lépett, kérésére tervegyeztető megbeszélést hívtak össze a Magyar Közút B-A-Z Megyei Területi Igazgatóságának székházában, ahol a jelenlévő kistérségi elnökök és polgármesterek meglepetésére a tervező egy más, a korábbiaktól eltérő nyomvonaltervet ismertetett. Ezután parázs vita alakult ki a polgármesterek és a tervezők között, Olajos Csaba regionális főépítész megjegyezte, hogy törvénytelenül lett a tervező által meghatározva a nyomvonal, mert nem térhetett volna el az Országos- és Megyei Fejlesztési Tervekben foglaltaktól. A törvény szerint az eltérés a területi főépítész engedélyével tíz százalékos lehet, de őt a tervező részéről nem keresték, ilyen tartalmú igényt nem jelentettek be hozzá, az ismertetett nyomvonal pedig jóval több, mint tíz százalékkal tér el az eredetitől!  

Serfőző László

Egy miatt szenved sok?

Májer János polgármester ként jegyzi meg, annak ellenére, hogy a pályázatot ő nyújtotta be, a tervezők nem keresték meg, a legalapvetőbb egyeztetést sem folytatták le annak ellenére, hogy a városrendezi terv készítése során a közútkezelő hatóság jelölte be a Tokajt délről elkerülő nyomvonalat. Elmondta, hogy amennyiben nem térnek vissza a tervezők az eredeti elképzelésekhez, akkor Tokaj, Tarcal, Bodrogkeresztúr, Mád esetében az átmenő tehergépjármű forgalom nem fog enyhülni. Bodrogkeresztúr és Tokaj települések olyan földrajzi elhelyezkedésűek, hogy ezeknél elkerülő utat nem lehet építeni, vagyis számukra „örökre” konzerválódna az elviselhetetlen kamionforgalom. Felhívta a figyelmet arra, hogy a tervező csak egy város érdekeit vette figyelembe, s ennek alárendelt mindent, azaz a világörökségi, a turisztikai, gazdasági és közlekedési szokásokból, a földrajzi elhelyezkedésből adódó érveket a szőnyeg alá söpörte.