Csaknem 42 millió forintos bírság a fogyasztók megtévesztéséért

A Gazdasági Versenyhivatal(GVH) a lehető legmagasabb, csaknem 42 millió forint bírságot szabott ki az Euró Correct Consulting (ECC) Kft.-re a fogyasztók megtévesztése miatt.

A vállalkozás hirdetéseiből arra lehet következtetni, hogy hitelnyújtással foglalkoznak, ám valójában fogyasztói csoportok szervezését végzik. A GVH jelenleg öt hasonló csoport ellen folytat vizsgálatot.

A GVH eddig háromszor marasztalta el az Euro Credit Kft. néven működő vállalkozást, összesen 36,5 millió forint értékben. A legutóbbi versenyfelügyeleti eljárás azért indult, mert a vállalkozás nem adott megfelelő tájékoztatást sem a vásárlói jogokról, sem a kockázatokról.

A GVH szerint a fogyasztó részére kínált összeg mértékére, a futamidőre és a havi törlesztő részletre utaló reklámokból arra lehetett következtetni, hogy a fogyasztó azonnal hozzájuthat az általa igényelt összeghez, amelyet ezt követően havonkénti törlesztéssel fizet vissza.

Az ECC Kft. azonban nem hitelezéssel, hanem fogyasztói csoportok szervezésével és működtetésével foglalkozik. A szolgáltatás iránt érdeklődő és azt igénybe vevő fogyasztók számára tevékenységének ezen jellegzetessége sok esetben még a szerződéskötéskor sem derül ki – olvasható a GVH közleményében.

A GVH megállapította, hogy az ECC Kft. újsághirdetéseivel megtévesztette a fogyasztókat, így a versenytörvény által lehetővé tett legmagasabb összegű bírságot, előző éves nettó árbevételének tíz százalékát, azaz 41,6 millió forintot szabott ki a vállalkozásra. Súlyosbító körülmény volt, hogy az ECC Kft. jogsértő hirdetései hosszú időn át elérhetőek voltak, széles fogyasztói körhöz juthattak el.

A hirdetések ráadásul sérülékeny fogyasztói körnek (így a BAR-listásoknak, nyugdíjasoknak, alacsony jövedelműeknek) szóltak, akik egy fogyasztói csoportba belépve hosszú távra szóló jogviszonyba kerültek a vállalkozással. Ugyancsak súlyosbító körülménynek bizonyult, hogy a vállalkozás visszaesőnek számít, hiszen hasonló jogsértés miatt már többször marasztalta el a GVH.

A hivatal az elmúlt öt évben összesen kilenc eljárást folytatott le különböző fogyasztói csoportokat szervező vállalkozásokkal szemben, melyek szinte kivétel nélkül bírság kiszabásával zárultak.

– Független Hírügynökség –