Csak az utolsó pillanatban váltanak téli gumira

Nagy forgalom van ebben az időszakban a szervizekben
Nagy forgalom van ebben az időszakban a szervizekben - © Illusztráció: Bujdos Tibor
Debrecen – Ha keveset autózunk, elég, ha olcsóbb téli abroncsot veszünk a hideg évszakra.

Az egyre hidegebb idő és a csapadékosabb időjárás miatt indokolt a téli gumi használata. Sokan azonban még mindig a nyárit használják, ami életveszélyes is lehet, hiszen a nedves, csúszós, később pedig a havas utakon a fékút megnő, az elindulás és a kanyarodás pedig nehezebb, így több baleset történhet. A novemberi „téli átállás” akcióban, országosan több ezer autót és autóbuszt vizsgáltak át a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a kormányhivatalok járási hivatalainak szakemberei. Az ellenőrzött autók több mint fele ekkorra már téli gumira váltott – áll a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében.

A gumikat bezacskózva, egymásra fektetve tegyük el.” Boros László

Jogilag szabályozzák

Dr. Molnár Péter, a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Debreceni Járási Hivatal Közlekedési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának vezetője a Napló kérdésére válaszolva leírta, a jogszabályok alapján csak azok az abroncsok minősülnek téli guminak, amelyeknek az anyagkeverékét, a futófelület mintázatát, valamint szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg, így az alacsony hőmérséklet mellett is kellően tapadnak.

Hosszú a várólista

A téli abroncsokat a gyártók is megjelölik az „M+S”, „M&S”, „M.S”, „MS”, „Winter”, „Winter Use” felirattal, vagy a „Hópihe”, illetve „Háromágú hegycsúcs” ábrával. A téli időjárási körülmények között ezek biztonságosak, de csak akkor, ha a bordázat mélysége meghaladja a 4 millimétert.

Boros László, az egyik debreceni szerviz kereskedője elmondta, az emberek még mindig az utolsó pillanatra hagyják nemcsak a téli abroncsok cseréjét, hanem a vásárlását is, ami miatt elég nagy forgalom van ebben az időszakban a szervizekben. – Az érintettek fele most vásárolja meg az abroncsokat, 30-40 százalékuk az, aki előre gondolkodik, és akár már szeptemberben beszerzi őket, míg a maradék 10-20 százalék megvárja az első havazást – részletezte a kereskedő. Hozzátette, sokan már nem a hivatásos szervizekben végeztetik a cserét, hanem kisebb garázsokban, ismerősök révén oldják meg, pedig a szervizdíjak az utóbbi időben nem emelkedtek jelentősen. Mindezek ellenére novemberben több hetes várakozási idő is előfordult, ha valaki időpontot szeretett volna foglalni.

– A szervizek többségében van lehetőség a lecserélt gumik raktározására is, ha a tulajdonosok ezt nem tudják megoldani. Az otthoni tárolás folyamán figyelni kell arra, hogy az abroncsokat bezacskózva, lehetőleg fektetve, egymásra téve tegyük el. Ha nemcsak az abroncsokat, hanem a kerekeket is cseréljük, akkor érdemes azokban csökkenteni a nyomást, addig, amíg újra nem használjuk – hangsúlyozta. Kifejtette, sok különbség nincs aközött, hogy valaki csak abroncsot vesz, vagy külön felnit is hozzá. Utóbbinak annyi előnye van, hogy a gumi pereme biztosan nem sérül meg a folyamatos cserék miatt. Biztonság szempontjából azonban nincs különbség, legtöbbször pedig az anyagiak szabják meg azt, hogy ki melyik megoldást választja.

Van, akinek az olcsóbb is jó

– A téli gumi vásárlásában figyelembe kell venni a gyártási időt, ez rajta van az abroncson. Ha megfelelően tárolják őket, akkor a gyártástól számítva öt évig „megőrzi a minőségét”. Amennyiben a gyártás után négy évvel vesszük meg a gumit, akkor öt vagy hat évig még jó szolgálatot tehet, feltéve, hogy a futófelülete nem kopik el. Az árakat leginkább a gyártási technológia határozza meg, így a legújabb módszerekkel gyártott abroncsok drágábbak. A prémiumkategóriát azoknak éri meg beszerezni, akik sokat használják az autójukat, mivel ezeknek a gumiknak jobb a futásteljesítményük, tehát sokkal több kilométert lehet velük megtenni. Azok, akik csak keveset vezetik az autójukat, elég, ha olcsóbb abroncsokat vesznek, a minőségük ugyanolyan, mindössze kevesebb kilométert lehet velük megtenni. Vásárlás előtt azonban érdemes egy kereskedő segítségét kérni, hogy a számunkra legmegfelelőbb téli gumit szerezzük be – tanácsolta.

– Balogh Réka –


A téli gumi jó egész évben

A négy évszakos abroncsokat nem ajánlja a kereskedő, mivel azokat nem hazánk éghajlatára fejlesztették ki. Magyarországon a téli és a nyári hőmérsékletek között 70 Celsius-fokos eltérés is lehet, a négy évszakos abroncsok azonban csak a 25-30 Celsius-fokos hőmérséklet-­különbséget viselik jól, így nem elég biztonságosak, nagy hóban pedig egyáltalán nem működnek. – Ha az abroncsokat nem szeretnénk cserélni, és nem sokat közlekedünk az autónkkal, akkor érdemes egész évben téli gumit használni. Tévhit, hogy nyáron teljesen tönkremenne a futófelülete, tény, néhány százalékkal jobban kopik, de ez nem jelentős, addig biztonságosan használhatjuk, míg felülete ép – világított rá Boros László.








hirdetés