Centrumban a centrírozás, a gumicsere

Akt.:
Leszkoven Gábornak kisujjában van a szakma, gyakorlott mozdulatokkal cseréli ki a kerekeket
Leszkoven Gábornak kisujjában van a szakma, gyakorlott mozdulatokkal cseréli ki a kerekeket - © Fotó: a szerző
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Végérvényesen kitavaszodott, semmi sem indokolja a téligumik használatát, időszerű a lecserélésük.

Felnőtt az az autós generáció, melynek tagjai komoly jelentőséget tulajdonítanak a téliguminak és a nyáriguminak. Amíg tőlünk nyugatabbra az országhatáron túl teljesen evidens mindenkinek, hogy ha beköszönt a hideg időjárás, akkor lecseréli a nyári abroncsokat télire, addig hazánkban sokan úgy vélik, hogy a gumicsere óriási átverés és lehúzás. A legjelentősebb differencia nem nyilvánvaló, illetve látható a téli- és a nyárigumik között.

Ne ezen spóroljanak!

A két eltérő gumiabroncs leginkább a gumikeverékben különbözik egymástól: amíg a nyáriak rendszerint keményebb keveréket kapnak a gyártóktól, addig a hidegebb időre szánt darabok lágyabbakat. A nyárigumiknak a kánikulában is el kell viselniük azt, hogy az aszfalt gyakran 50-60 Celsius fok fölé is melegszik. Amennyiben téligumival próbálnánk meg ilyen forró aszfalton közlekedni, akkor azt tapasztalnánk, hogy a gumik megégnének, megolvadnának, csúszkálnának, és deformálódnának. Ha valaki nem tette volna még meg, itt az idő a gumicserére!

– Az időjárásnak köszönhetően a járművezetők egész nyugodtan lecserélhetik a gumiabroncsokat – nyomatékosította Bordás Béla közlekedési és baleseti tudósító.

– Sokan spórolnak azzal, hogy nem mennek el a specialistákhoz, viszont akkor is célszerű ellenőriztetni szakemberrel azt, hogy a nyárigumi alkalmas-e a biztonságos közlekedésre. Kontrollálni kell, hogy nincs-e esetleg szálszakadás vagy kopás. Ha baleset történik, a helyszínelők minden esetben megvizsgálják a gumiabroncs méretét, mélységét azért, hogy megtudják: alkalmas volt-e a közútra. Fontos, hogy ne érjék be a szimpla gumicserével, szükség van a téli-tavaszi átállásnál az átfogó járművizsgálatra, a futómű beállítására. A fékeket is ellenőriztetni kell, hiszen a havas, latyakos utak hatására a korrózió megviseli a szerkezetet. Ilyentájt a rendőrség és az autóklub országszerte szokott ingyenes állapotfelmérést szervezni. Nem csak felhívják a figyelmet a hibákra, a teendőkre, hanem igyekeznek segíteni is az autósoknak.

Párolgó adalékok

Az autó stabilitását rontja a szezonon kívül használt téligumi, ráadásul az üzemanyagfogyasztást is növelheti. A napsütés révén a gumiban lévő adalékok elpárolognak, ez pedig az abroncs idő előtti öregedéséhez vezet.

Mik a különbségek a gumik között?
Téli gumik: A téli gumiabroncsok alapja egy lágy szilika keverék, melynek köszönhetően a gumi alacsony hőmérsékleti viszonyok mellett is rugalmas marad, és jó tapadást biztosít.

A téli gumik anyagán túl még a mintázat kialakítása is fontos, mert ennek köszönhető az, hogy egy jeges emelkedőn is meg van a kellő tapadás.

Nyári gumik: A nyári gumik keményebb keverékből készülnek, mint a téli társaik, azért, hogy a magasabb hőmérsékleti viszonyok mellett is megfelelő tapadást nyújtsanak, és kellő kopásállóságot biztosítsanak.

A nyári gumiabroncsok felületére jellemzők, hogy mély csatornák borítják a vízen futás elkerülése miatt. A futófelület téli abroncsoknál jóval telítettebb a jobb tapadásért.

Négy évszakos gumik: Mintázatában mind a két gumiabroncsfajtának a jellegzetességei felfedezhetők rajta. Fagyos időben ezek a gumik annyira elveszítik a rugalmasságukat, hogy a lamellák már nem tudják elvégezni a munkájukat így elveszítik a tapadásuk nagy részét az útfelülettel. Hűvös időben, erősen havas utakon nem célszerű ezekkel az abroncsokkal közlekedni. Nyári időszakban ezek a gumik jóval puhábbak, mint a nyári társaik ebből következik, hogy jobban kopnak és messze nagyobb üzemanyag fogyasztást generálnak. Ezen felül egy hőmérsékleti tartomány felett már annyira puha lehet az abroncs, hogy a féktáv hosszát is negatív irányba megváltoztathatja.

kocsigumi.hu | Ladányi Tóth Lajos –


Szubjektív

Évente kétszer lehet rágcsálni a gumicsontot az autósok körében: amikor érdemes és célszerű kicserélni a téli- és a nyárigumikat. A szakembereknek olyan ez, mint virágboltosoknak a nőnap, vagy éppen decemberben a fenyőfavásár – a szezon idején a takarékláng helyett lobbanni kell, és addig ütni a vasat, amíg meleg. Ha valaki mégis elmulasztja a váltást, ne lepődjön meg, ha a következő télen a korábban megszokotthoz képest gyengébb a tapadás. Gyorsabb a nyári kopás, és a lamellák is deformálódhatnak. Több casco biztosításnál feltételként kötik ki az évszaknak megfelelő gumik használatát. Jobb erre ügyelni ahelyett, hogy kanalazzuk a feketelevest vagy rágjuk a gumicsontot.









hirdetés