Cate Blanchett és Rooney Mara egymásba szeret Todd Haynes Carol című filmjében

Budapest – Patricia Highsmith ötvenes években nagy vihart kavart leszbikus regényéből Todd Haynes rendezésében született a csütörtöktől a magyar mozikban is látható Carol című romantikus dráma, amelyben Cate Blanchett és Rooney Mara szeret egymásba a filmvásznon.

A két gyönyörű nő, a válófélben lévő, érett asszonyt alakító Blanchett és a világban a helyét kereső egyedülálló fiatal lányt játszó Mara egymásra találása és szerelme lassan, apró rezdülésekkel bontakozik ki Edward Lachman gyönyörű képekben fogalmazó kamerája előtt.

Highsmith 1952-ben, harmincévesen Claire Morgan álnéven írta A Piece of Salt című regényét, amelyet később Carol címen is kiadtak, ez volt az egyetlen műve, amelyben nyíltan írt a leszbikus szerelemről. Az ötvenes évek New Yorkjában játszódó történetben Carol (Blanchett) kihűlt házasságából próbál szabadulni úgy, hogy négyéves kislányának minél kevesebb fájdalmat okozzon. Férje, Harge (Kyle Chandler) azonban minden eszközzel – feleségét még egy korábbi leszbikus kapcsolatával is zsarolva – igyekszik magához kötni, mert képtelen elfogadni, hogy már nem akar vele élni. Carol a karácsonyi vásárlás közben pillantja meg egy manhattani áruház játékosztályának eladónőjét, Therese-t (Mara). Kíváncsian közelednek egymáshoz, s amikor Carol bejelenti, hogy egy időre elutazik, Therese gondolkodás nélkül vele tart. Az autós túra alatt fellobbannak visszafojtott érzelmeik, és egymás karjában teljesedik be szerelmük, miközben nem sejtik, hogy a féltékeny Harge magánnyomozóval figyelteti őket. A bizonyítékot arra akarja felhasználni, hogy végképp elszakítsa Caroltól a lányát.

A regényből a magyar gyökerekkel is rendelkező Phyllis Nagy írt felkérésre forgatókönyvet 1997-ben. Nagy baráti kapcsolatban állt a néhai írónővel, aki annak idején fel is hatalmazta arra, hogy művét adaptálja, ám erre Highsmith halála előtt nem került sor. Az eredeti forgatókönyvből végül csak több mint egy évtized után lett film, amikor Nagy már szinte el is eresztette a produkciót.

Mint egy interjújában elmondta, nagyon tiszteli és szereti Todd Haynes munkáit (Távol a mennyországtól, Kiiktatva), ezért külön öröm volt számára, hogy végül vele dolgozhatott. A forgatókönyvben Therese-ből kezdő fotós lett, mert ez Nagy szerint jobban illett a lány karakteréhez, mint a színházi díszlettervezői munka, amely a regényben szerepelt. A regény – Nagy megfogalmazása szerint – “relatív happy-endjén”, amely a maga idején annyira szokatlannak számított, hogy valódi szenzációt keltett, viszont nem változtatott a film.

Haynes megszokott operatőrével, Edward Lachmannal forgatta a filmet. Lachmant már a Távol a mennyországtól képeiért és most a Carolért is Oscar-díjra jelölték. A felvételeken különös hangsúlyt kap a két női szereplő arcának minden rezdülése. A hatvan évvel ezelőtti New York kulisszái között, a vidéki motelek miliőjében pedig Judy Becker látványtervező és Sandy Powell jelmeztervező aprólékos munkája révén merülhet el a néző.

A Carol, amely májusban már a cannes-i filmfesztiválon is nagy figyelmet kapott, az idei díjszezon egyik fontos alkotása. A filmet nyolc BAFTA-díjra, öt Golden Globe-díjra jelölték. Az Oscar-díjra féltucatnyi kategóriában esélyes: Cate Blanchett és Rooney Mara mellett Phyllis Nagy, Edward Lachman, Sandy Power és a zeneszerző Carter Burwell is megkaphatja az amerikai filmakadémia Oscar-szobrát.

A 118 perces, angol-amerikai koprodukcióban készült Carol című filmet a magyar mozik csütörtöktől játsszák a Vertigo Média Kft. forgalmazásában.

– MTI –








hirdetés