Bűzben, zajban, balesetveszélyben

Forgalom a 42-es főút püspökladányi szakaszán
Forgalom a 42-es főút püspökladányi szakaszán - © Fotó: Kovács Péter
Püspökladány – Még tíz év lehet elkerülő és sztráda nélkül – a városvezetés is keresi a megoldást.

Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztertől kért tájékoztatást a 42-es főút várost elkerülő nyomvonal engedélyezési eljárásának jelenlegi állapotáról és a jövőbeni lépésekről a püspökladányi önkormányzat. A város tehermentesítése az önkormányzat céljai között az egyik fő prioritás – válaszolta a Napló megkeresésére Dombi Imréné polgármester.

Nagy a baj

A 42-es főút városon áthaladó hatalmas forgalmából adódó környezetterhelését a 2018-ra a Sárrét-menti városig megépülő M4-es autópálya oldotta volna meg. A sztráda Fegyvernek és Püspökladány közötti része viszont az új tervek szerint legkorábban 2024-re készülne el. Azaz, a püspökladányiaknak minimum további hat évig kellene szenvedni a környezetterhelést, a balesetveszélyt. Miközben a már tervek szintjén elkészült, Püspökladányt keletről elkerülő, a 4-es és a 42-es főutat összekötő, 2-3 kilométeres út az uniós támogatási rendszerre hivatkozva nem épülhet meg. Ebben a helyzetben mit tud tenni a városvezetés, megépülhet-e az elkerülő út, miként csökkenthető a város környezeti terhelése – ezekkel a kérdésekkel fordultunk Dombi Imrénéhez, aki részletes tájékoztatást a minisztérium válaszának megérkezése után ígért.

Megoldja az M4-M35-M3

Kérdéseinket eljuttattuk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz is, ahonnan Tasó László, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár válaszolt. Ebből kiderül, hogy a kormány szándékának megfelelően megépíti az M4-es autópályát Budapesttől az országhatárig. A sztráda hajdú-bihari első szakasza a Nagykerekitől Berettyóújfaluig tartó része 2017-2018-ra elkészül. Ezzel az M3-M35-M4 sztrádákon Budapesttől Nagyváradig meglesz a gyorsforgalmi úthálózat. Ez elvezeti a teherforgalom nagyobb hányadát, Püspökladány belső terhelése pedig jelentős mértékben csökken. Reményt jelenthet azonban a ladányiaknak, hogy az Európai gazdaságfejlesztési Terv forrásai lehetővé tehetik a Fegyvernek-Püspökladány szakaszának korábbi ütemezését. Tasó László államtitkár hozzáteszi még, hogy a 100-as vasútvonal korszerűsítése zajlik, és három éven belül 160-al haladhatnak itt az IC szerelvények, továbbá, felújítják a Püspökladány-Biharkeresztes vonalszakaszt is. Tehát, a sárréti térség nagyarányú fejlesztésekkel gazdagodik a következő években.

– Kovács Zsolt –


„Kell az elkerülő út”

– Nem érezzük, hogy a térséget elkerülik az állami fejlesztések, ám ha megkérdeztek volna bennünket, hogy a nagyprojektek közül mi legyen az első, itt sokan, én legalább is egészen biztosan, az M4-et és a Ladányt elkerülő utat mondjuk, és csak utána a vasútfejlesztést Biharkeresztesig. Kell az elkerülő út, az nem kérdés. Uniós projektlistáról és nem magyarországi döntésről van szó – válaszolta kérdésünkre Bodó Sándor, a térség országgyűlési képviselője, akinek az a véleménye, hogy az M4 Fegyvernek és Püspökladány közötti szakasza amilyen gyorsan kikerült a fejlesztési listából, ugyan olyan gyorsan vissza is kerülhet oda. Hangsúlyozza, folytatni kell a sztrádaépítés előkészítését, előkészítő munkálatait, ugyanis ennek a szakasznak kell a legjobb állapotban lenni akkor, ha lehetőség lesz a pálya építésére.








hirdetés