Brit Nagydíj: Ahol mindenki nyerni akar

Brit Nagydíj: Ahol mindenki nyerni akar
Forma–1 – A nagy múltra visszatekintő silverstone-i pálya nagy hátránya a kiszámíthatatlan időjárás.

A három egymás utáni utcai pályát követően a mezőny egy épített pályára, a Brit Nagydíj helyszínére, Angliába utazott. A még mindig újnak számító valenciai ring után a silverstone-i egy nagy hagyományokkal bíró tradícionális pályának számít a versenynaptárban. Az idei évben is várhatóan meg fognak telni a lelátók a hétvégi futam helyszínén, hiszen nyolc csapatnak is a ködös Albionban van a főhadiszállása. Ráadásul a nemrég végrehajtott drasztikus átalakítások után még vonzóbb helyszín lett Silverstone.

Nagy múlttal rendelkezik a hétvégi futam, hiszen 1950 óta minden évben rendeznek Nagy-Britanniában Forma-1-es Nagydíjat. Angliát az autósportok bölcsőjeként is aposztrofálják. Jim Clark, Alain Prost, Nigel Mansell, Jack Brabham, Niki Lauda és Michael Schumacher három vagy több alkalommal is felállhatott itt a dobogó tetejére. A Brit Nagydíj-győzelem így nem meglepő módon több pilótának is szerepel a bakancslistáján.

Esélylatolgatás

2011-ben az a Fernando Alonso nyerte meg ezt a futamot, aki az elmúlt viadalon, Valenciában győzedelmeskedett. Ennek ellenére nem lehet megmondani ebben a kiegyenlített mezőnyben, a Ferrari pilótája át tudja-e menekíteni formáját erre a hétvégére is.

A Mercedes és a Force India csapatvezetői szerint a Red Bullnak jó esélyei vannak ezen a pályán, s igazából itt dől el, milyen formában lesz a többi futamon. – Silverstone az a pálya, amelyen a jó aerodinamikai csomag gyümölcsöző lehet, s megláthatjuk, hogy hol tart jelenleg a Red Bull. Várhatóan gyorsak lesznek az autói, s így a csapatoknak szemmel kell majd tartaniuk őket – szögezte le Bob Fernley, a Force India vezetője. Mint ismeretes, Sebastian Vettel domináns szerepet játszott a két héttel ezelőtti Európai Nagydíjon, Valenciában. Autója műszaki meghibásodása miatt végül a németnek fel kellett adnia a futamot, de addig olyan könnyedséggel uralta a versenyt, hogy az aggodalomra adhat okot a többi csapat számára, nehogy visszatérjen a repülő bikák Forma-1-es uralma. 

Lesz-e eső?

A Mercedes csapatvezetője, Ross Brawn szerint azonban lehetséges, hogy a valenciai jó forma nem csak a kitűnő aerodinamikai teljesítménynek volt köszönhető, hanem annak is, hogy jól ki tudták aknázni az abroncsokban rejlő lehetőségeket. A Pirelli a kemény és a lágy abroncsait viszi Silverstone-ba.

Az angliai pálya egyetlen hátránya a megjósolhatatlan időjárás. Egyenlőre elég esősnek és szelesnek ígérkezik a hétvége. Ez nem túl bíztató a csapatok számára, elég mozgalmas időmérő edzés és verseny várható így, a nézők nem kis örömére.

A verseny és a pálya

A silverstone-i pályát 2010-ben átépítették, s kiegészült az új Aréna résszel. A lassú és gyors kanyarok elegye azt a célt hívatott kiszolgálni, hogy a nézők jobban átlássák az előzési manővereket. Ez a rész majd 0.8 kilométerrel hosszabbította meg a pályát, így ez lett a versenynaptár egyik leghosszabb aszfaltcsíkja. Az átlagsebesség várhatóan nem változik meg, s miközben gyors marad a pálya, kevésbé fog az erős motorral rendelkező autóknak kedvezni. A motorerősségnek azért fontos szerepe marad a ring gyors részein, főleg a gyors kanyarokban.

Az aktuális versenyhelyszín nem csak az autóknak és pilótáknak, de az abroncsoknak is nagy kihívás – a lassú, közepes és gyors kanyarok megfelelő elegye.

Az 52-körös Brit Nagydíj július 8-án helyi idő szerint 13 órakor (nálunk 14 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 5,891 km, a teljes versenytáv 306,198 km. A pályarekordot Fernando Alonso tartja 2010-ből, ideje 1 perc 30,874 másodperc.