Bőven van munka a kátyúkkal, de szélmalomharc az egész

Debrecenben folyamatosan lehetne javítani az úthibákat - Képünk a Kishegyesi úton készült
Debrecenben folyamatosan lehetne javítani az úthibákat - Képünk a Kishegyesi úton készült - © Fotó: Matey István
Debrecen – Annak ellenére igyekeznek a kátyúkat folyamatosan eltüntetni a városon átvezető főutakról, hogy a téli aszfaltozás bizonyos esetekben csak tíz napig tart ki. A szakember szerint az aszfaltszemek gyors „kipergését” a hirtelen változó időjárás és a nagy forgalom okozza. A veszélyes úthibákat – lehetőség szerint – az észleléstől számított egy napon belül orvosolják.

Több utcában kisebb-nagyobb kátyúk, repedések keletkeztek az útburkolatokon az elmúlt hetekben a megyeszékhelyen. Néhány helyen ezekre figyelmeztető táblákat helyeztek ki, itt-ott pedig a hibákat javító brigádok is feltűntek.

Bőven van munka

Megkeresésünkre Varga Miklós, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. mérnökségvezetője azt válaszolta, hogy a burkolati hibák a kedvezőtlen téli időjárás miatt keletkeznek. A javításokat ütemezve, az időjárás és a szükséges gépek kapacitásának függvényében végzik. A veszélyes hibákat – lehetőség szerint – az észleléstől számított 1 napon belül megcsinálják. Napi 10-20 gödröt, repedést tudnak eltüntetni. A javítások zömét a 4-es, a 47-es, a 48-as, a 471-es, a 33-as és a 35-ös jelű főutakon, valamint a 4814-es, a 4908-es jelű összekötő utak debreceni átkelési szakaszán végzik. Az általuk kezelt országos közúthálózaton burkolathibák nagyobb számban ott jelentkeznek, ahol teljes körű felújításra lenne szükség. Szerencsére az utóbbi években a korábbinál jóval több ilyet végeztek, mint az azt megelőző évtized során. Azonban a lemaradás így is nagymértékű.

A magyar közút kezelésében lévő utak javítása során hideg aszfalt mellett újrahasznosított, melegített aszfaltot is használnak. Az, hogy ezek mennyire tartósak azon múlik, hogy milyen gyakran váltakoznak az esős, havas és a fagyos-olvadásos napok. Az ilyenkor elvégzett pótlások élettartama általában 10 és 100 nap között váltakozik. Tartós, meleg aszfaltos burkolást csak a fagyok megszűnte után lehet végezni. Ezen a télen január 20-áig a társaság több mint 3 millió forintot költött kátyúzásra. Az eddigi tapasztalatok alapján egy átlagos, a tavalyihoz hasonló tavaszi meleg aszfaltos beavatkozásra számítanak, melyre a fedezet rendelkezésre áll – tudtuk meg Varga Miklóstól, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. mérnökségvezetőjétől.

HBN–OCS








hirdetés