Black Friday kisokos: minden, amit nem árt tudni

Akt.:
Black Friday kisokos: minden, amit nem árt tudni
© Fotó: Pixabay
Debrecen – Nagyon fontos megnézni a kereskedő hátterét, legyen az webáruház vagy hagyományos áruház.

A következő napokban, hetekben ugrásszerűen emelkedik az online vásárlások száma, ezért érdemes figyelembe venni a fogyasztóvédelmi hatóság, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és az Európai Fogyasztói Központ tapasztalatait és próbavásárlásainak tanulságait.

Az e-kereskedelemben a fogyasztónak nincs lehetősége a vásárlás előtt a terméket ténylegesen megtekinteni, és konzultálni az eladóval. A webáruházaknak ezért részletes tájékoztatást kell adniuk elérhetőségeikről és cégadataikról, és a vásárlókat elállási jog illeti meg. A fogyasztóvédelmi ellenőrzések tapasztalata alapján a honlapokról gyakran hiányoznak ezek a fontos és előírt információk. Közzétételük pedig azért is lényeges, mert azok alapján láthatja a vásárló, hogy melyik országból, milyen típusú vállalkozástól rendel. A magyar nyelvű honlap, a „.hu” végződés, valamint a magyar nyelvű reklámok nem garantálják, hogy a rendelés hazai webáruházból történik. Az utólagos terméktámogatás és igényérvényesítés pedig a külföldi kereskedőkkel szemben nehezebb. Az internetes vásárlás előtti tájékozódást segíti az NFM által létrehozott, súlyos jogsértést elkövető webáruházakat összegyűjtő adatbázis.

– A fekete péntek kapcsán könnyen válhat áldozattá a fogyasztó. A kereskedelmi cégek ezzel a kifejezéssel csalogatják magukhoz a vevőket, akik úgy gondolják, egy napig nagyon olcsón vásárolhatnak.

Ám nem árt tudni: az is megeshet, hogy úgy hirdetnek akciónapot, hogy nincs valós kedvezmény mögötte.”

– Érdemes más ajánlatokkal összevetni a kínált árukat, mielőtt automatikusan a vásárlás mellett döntünk – mondta el a Napló érdeklődésére Morvai Gábor, a Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat vezetője.

Elállási jog

Amennyiben a termék nem felel meg, vagy a vásárló meggondolta magát, indokolás nélküli, a termék átvételétől számított 14 napon belül elállási jog illeti meg. Gyakori probléma, hogy az interneten rendelt, de az üzletben személyesen átvett termékekre nem szavatol a kereskedő elállást, holott erre a vásárlónak ebben az esetben is lehetősége van. Ezenfelül több webáruház csak akkor venné vissza a terméket elállás címén, ha a vásárló eredeti csomagolásban küldi vissza, pedig az elállási jog nem köthető többletfeltételekhez. Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, vissza kell juttatnia a terméket a kereskedőhöz, a vállalkozás pedig haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül köteles visszatéríteni a fizetéssel azonos módon a vételárként megfizetett teljes összeget, ideértve a szállítási díjat is. Az elállási jog nem korlátlan, a kereskedőnek egyes termékkörökre nem kell elállási jogot garantálnia (például gyorsan romló élelmiszerek, kibontott csomagolású CD/DVD/szoftver, letöltött programok, a fogyasztó egyedi utasításai alapján gyártott termékek) – figyelmeztet az NFM.

A hazai internetezők közül szinte már mindenki hallott a Black Fridayről – derült ki a MediaMarkt hagyományos, idén harmadik alkalommal elvégzett reprezentatív kutatásából. Tízből kilenc internetező hallott már a fekete péntekről, amely a tavalyi adatokhoz képest látványos emelkedés. A kutatásból az is kiderült, hogy négyből három ember webáruházból is tervezi beszerezni a kiszemelt műszaki terméket. A felmérés azt mutatja, hogy a vásárlást tervezők 35 százaléka tudatosan készül, előre kiszemeli a vágyott műszaki cikket; 44 százaléka ugyan nem választja ki a konkrét terméket, de tudja, mire van szüksége, és abban a termékkategóriában keresi majd a legjobb ajánlatot. A MediaMarkt kutatása azt mutatja, hogy idén csaknem 50 százalékkal többet költenének műszaki cikkek beszerzésére az emberek.

A küzdelem a vásárlókért már nemcsak az árak, hanem a raktárkészlet és a kiszállítás szintjén is zajlik.”

Így fogalmazott Szigeti Ferenc, a MediaMarkt webáruházának ügyvezetője. Szerinte érdemes például már előre kinézni a pontos terméket a webáruházban, utánaolvasni a technikai paramétereinek, funkcióknak, felhasználói véleményeknek.

Alkut kötnek a gyártóval

A Black Friday üzleti logikája sokrétű, de a legfőbb alapvetés az, hogy az üzletek erre a napra a gyártókkal is külön­alkukat kötnek. Magyarországon az internetes vásárlás legjelentősebb szeletét a műszaki cikkek adják, a gyártók pedig éves bónuszokat adnak azoknak a kereskedőknek, amelyek elérnek egy bizonyos értékesítési volument. Lényegében az áruházak a gyártóktól kapott kedvezményt adják át a vásárlóknak.

HBN–BB, VK








hirdetés