Bíróságon támadják a Nyíl utcai körforgalom terveit

Debrecen – A lakók régóta igénylik a Hadházi u.-Nyíl utcai körforgalmat, de nem az ilyet.

Legyen vége a hetente ismétlődő balesetkenek, halálos gázolásoknak! Ez a cél vezette kilenc évvel ezelőtt a környék lakóit, amikor elkezdték küzdelmüket a 33-as főút, Hadházi utca–Nyíl utcai csomópont biztonságossá alakításáért. Mindaz máig eredménytelen.

A legfrissebb helyzet tárgyalásához is bocsássuk előre: mivel országos főútvonal és helyi út találkozásáról van szó, megoldást csak állami és önkormányzati együttműködés hozhat. Bő egy éve az állam vette kezébe az ügyet. A legújabb tervek tavaly ősszel el is készültek. Az építési engedélyt azonban a Hadházi utca 4. szám alatti társasház lakói megfellebbezték, mert a terv szerinti körforgalom külső sávja az ablakaiktól mindössze 2,5 méterre van, így a járművek zaja számukra elviselhetetlen terhelést jelentene, csökketve egyúttal ingatlanaik értékét. ,

Szintén elfogadhatatlan, hogy az udvarukból nem tudnak szabályosan, balesetmentesen ki- és beállni. Hivatkoztak arra, hogy a jogszabály szerint a körforgalom és a telekhatár között legalább 5 métert kell biztosítani.

A Nemzeti Közlekedési hatóság, melyhez fellebbezniük kellett, módosított a kapubeálló-megoldáson. Az 5 méteres távolság biztosítását úgy oldotta meg, hogy kapubeállót beljebb helyezte a tulajdonosok ingatlanára (lásd a piros vonalat a rajzos térképrészen.

Sárgával a meglévő kapu előtti járdaszakaszt jelöltük.). A tulajdonosokat azonban erről nem tájékoztatták, s a társasház közgyűlése ezzel nem is ért egyet. (Egyébként az épület sarkától a körfogalom külső széle mindössze 2,43 méterre van.) A térképvázlaton látható, hogy a körforgalom ívének e szakasza igen „lapos”, emiatt az áthajtáshoz aligha kell majd az autósoknak az előírás szerinti óránként 20-30 kilométerre csökkenteni a sebességüket.

A ferde kapukiállóból ráadásul egyáltalán nem lehet látni a külső sávra érkező forgalmat, ez pedig balesetveszélyes. Az építési engedély ennek ellenére jogerős. A társasáz lakóinak egyetlen módja maradt érdekeik érványesítésére: április elején a bírósághoz fordultak.

E napokban a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. kiírja a pályázatot a kiviteli tervek készítésére, ami máris három hónappal tolja tovább a határidőt. Amikor ez meglesz, akkor a kivitelezésre kell pályázatot kiírni. Ezzel további hetek, hónapok telhetnek el. Hacsak! Hacsak az új kormány nem változtat gyorsan a felelősök és az eddigi megoldások rendjén. Bármi következhet tehát.

HBN–SZK

Előzmények:

Nyíl utca: helyreáll végre a rend?

Átépítik a csomópontot