Bicikliút, bizonytalanságokkal

Bicikliút, bizonytalanságokkal
Mint kerékpáros, természetesen nagyon értékelem a Debrecenben épült és majdan épülő kerékpár utakat. Most viszont sajnos, negatív észrevételt kell közölnöm. A Fórum bevásárlóközpont oldalán futó kerékpárút esetében – jelzés hiányában – még mindig nem egyértelmű, hogy kerékpárút-e vagy sem?

A Fórum parkolójába vezető autóút és kerékpárút kereszteződés tervezési hibás és fokozottan balesetveszélyes! Kérem az illetékeseket, vizsgálják meg az adott szakaszt és látni fogják, hogy a kerékpárút a zebrában folytatódik, a gyalogút pedig a kerékpárútban, így a gyalogosoknak és kerékpárosoknak mindenképp keresztezniük kell egymás útját. A garázsból ki- és behajtó autók rendkívül veszélyesek a kerékpárosokra, az elsőbbséget nem adják meg, aminek egyik oka a kereszteződés átgondolatlansága, a rosszul elhelyezett táblák, stb.

Tovább haladva a kerékpárúton, végig a Hunyadi utcán és a Kölcsey Központ mellett folyamatosan, a kerékpárúton sok a gyalogos. A Pláza előtti zebrán, amely mellett a kerékpárút elhalad, általános a gyalogosok tumultusa, akik közt nem is lehet elférni biciklivel. Ez a kereszteződés sincs átgondolva és megfelelően kivitelezve. Tovább haladva a panel házak mellett: a kukákat rendszeresen a kerékpárúton helyezik el a panelházak lakói, mégpedig oly módon, hogy azon végighaladni így nem lehet. A Kölcsey Központ melletti részen megint nem egyértelmű, hogy kerékpárút-e vagy sem? Sajnos, ezen kerékpárút szakaszra végig jellemző a rossz és átgondolatlan  tervezés, kivitelezés, mely fokozottan balesetveszélyessé teszi azt mind a gyalogosok, mind a biciklizők számára, ezért sok kerékpáros inkább elkerüli ezt a szakaszt a belváros irányában.

Név és cím a szerkesztőségben

Az illetékes válaszol

A 33. sz. főutat és a belvárost összekötő kerékpárút kivitelezésével és használatával kapcsolatos észrevételeit köszönettel vettük. Tájékoztatjuk arról, hogy a kerékpárutat megfelelő szakértelemmel rendelkező tervezővel terveztettük meg, a hatályos jogszabályok és előírások alapján.

A tervre a Nemzeti Közlekedési Hatóság megfelelő szakképesítéssel rendelkező szakemberei adták ki az engedélyt, és az út megépülését követően a forgalomba helyezési engedélyt is!

A levelében jelzett Fórum parkolójába vezető út és kerékpárút kereszteződése is az előírásoknak megfelelően van kialakítva, valamint a nyomvonal többi része is, azzal a feltételezéssel, hogy egyes szakaszokon önálló kerékpárútként, más szakaszokon egyesített, és megint más szakaszokon egyesített, de elválasztott jellegű gyalog-kerékpárútként mindenki a jelzéseknek megfelelően fogja használni.

Arról sem az önkormányzat, sem a tervező, sem az engedélyező hatóság nem tehet, hogy nem követik és nem tartják be a kerékpározók és a gyalogosok a KRESZ előírásait.

A kerékpárút minden szakasza pontosan jelzi, felfestéssel, és/vagy táblázással, hogy melyik sáv az, amelyiket  a kerékpáros, és melyik sáv az, amelyiket a gyalogos használhat. Szeretnénk mi is, hogy kialakuljon a városban az a gyakorlat, hogy minden közlekedő értelmezi és betartja a közlekedési szabályokat, és mindenki megelégedésére szolgáljanak ezek a fejlesztések.

A fentiek alapján szakmailag nem indokolt a kerékpárút nyomvonalán és jelzésein változtatni. A levelében jelzett problémákat inkább a közlekedési morál javulása oldaná meg.

Scheffer Attila, városépítési osztályvezető