2019.09.23. 07:30
Tényleg veszélyes a jobbkormányos autó?
A közlekedők nagy többsége rossz szemmel nézi az ilyen gépjárműveket idehaza.
Fotó: illusztráció, AFP / Ben Stansall
– Ha közlekednek vele a városban, az még hagyján, de az előzés már kifejezetten veszélyes: jobban középre kell húzódni, vagy távolabbról megkezdeni a manővert. Van néhány olyan autótípus, amelyeket nem lehet balkormányosban beszerezni, például a japán Skyline; ha ilyet szeretne az ember, kicsit maga alatt vágja a fát – mutatott rá Kristóf. Arra a felvetésre, hogy érdemes lenne-e oktatni a jobbkormányos autókkal való közlekedést, azt a választ adta: szerinte egyszerűbb lenne, ha tiltanák a behozatalukat.
„Örülnék, ha általánosságban is szigorítanák a külföldről behozott gépjárművek regisztrálását”
– adott hangot véleményének Hajdu Kristóf.
Nem volt probléma
A statisztikák szerint a jobbkormányos autók a hazai közlekedésben nem jelentkeznek extra veszélyforrásként. Bizonyos alkalomkor még jól is jöhet a jobb oldali pozíció: egyszerűbb leparkolni az út jobb szélére, és a sofőr számára kiszállni is veszélytelenebb, hiszen nem a forgalom irányában hagyja el a járművét. Amit viszont álló helyzetben is nehézkes: a mélygarázsok és a drive-in éttermek beléptető kapui és termináljai.
Szabó Dániel 28 éves püspökladányi egyéni vállalkozó csaknem három évig élt és dolgozott a szigetországban. Elmondása alapján számára nem okozott gondot az átállás a balkormányos autóról, a kinti forgalmat nehezebb volt megszoknia.
– Már a második hónapban vettünk egy kinti autót a napi munkavégzésre – emlékezett vissza Dániel. – Nem volt probléma a jobbkormányos autóval, semmivel nem nehezebb vezetni a számunkra hagyományos kialakításúnál. A kinti közlekedést nehezebb volt megszokni, főleg az első pár napban.
„Eleinte előfordult, hogy a váltó helyett a régi beidegződések miatt az ajtót fogta meg az ember, de aztán gyorsan átállt az agyunk a szigetországi autókra”
– osztotta meg a Naplóval a vállalkozó.
Van, amit hamarabb érzékel
Szabóék a visszaköltözés után is megtartották a Zafirát, amelyet itthon is használnak a munkában. Időnként kölcsönadják egy-egy ismerősüknek, olyankor előfordul, hogy első alkalommal a sofőr az index helyett automatikusan az ablaktörlőt kezdi el működtetni. Azóta beszereztek egy balkormányost is, a vétel után egy ideig még akadt rá példa, hogy hirtelen átülve egyik kocsiból a másikba az ellentétes oldalon foglaltak helyet – aztán érzékelve a helyzetet jót mosolyogva áthúzódtak a kormány mögé.
– Egy Angliából behozott autó honosítása sokkal többe kerül, mint egy német autóé: az ottani műszakit elfogadják, és lámpát sem kell benne cserélni. Amikor itthon használom a szigetországi kocsit, semmivel nem érezem magam kevésbé biztonságban, mint egy balkormányos kocsiban.
„Tisztában vagyok vele, hogy sokan felelőtlennek tartják a jobbkormányos autók vezetőit, holott például belterületen, ha valaki le akar lépni a jobb oldalon az útra, én hamarabb érzékelem.”
Külterületen az előzéskor a személygépkocsiknál nincs probléma, a nagyobb tehergépjárműveknél és az autóbuszoknál a megfelelő látószög miatt tartani kell egy kis távolságot, és onnan kell megkezdeni az előzést – ismertette Dániel. MSZ
Sokba kerül átalakítani
A kint használtan vásárolt járműveket pontosan úgy lehet forgalomba helyezni nálunk, mint az itthon használtakat, természetesen a kontinentális közlekedés követelményeihez szabva a kocsit.
A jobbkormányos autók baloldalivá átalakítása is megoldható bontott alkatrészekből, de ez annyira nagyszabású művelet, hogy csak kivételes esetekben van rációja.
– Egy ilyennek akkora költségvonzata van, hogy értelmetlen megvalósítani – jelezte a Napló megkeresésére Szabó Attila, a Szabó-Autó Univerzál Kft. Bosch-Car Szerviz tulajdonosa. – Alkatrészekkel, munkaórával együtt sok százezer forintról beszélünk: teljes futóműátalakítás, ülések, műszerfal, érzékelők, első lámpák, és a biztonsági berendezéseknek is passzolnia kell. Egy ilyen átszerelés átalakításiengedély-köteles, és ha ritka járműről van szó, ahhoz még alkatrészeket is nehéz beszerezni és szinte biztos, hogy csak horribilis áron – vélekedik a szakértő.
MSZ