jó vagy rossz?

2019.09.23. 07:30

Tényleg veszélyes a jobbkormányos autó?

A közlekedők nagy többsége rossz szemmel nézi az ilyen gépjárműveket idehaza.

Fotó: illusztráció, AFP / Ben Stansall

  • A rendszerváltás óta fokozatosan növekszik a külföldről behozott használt autók aránya, a kezdetektől aranybányának számít Németország, Hollandia vagy épp Ausztria. Az elmúlt években azonban egyre több angol rendszámú, jobbkormányos kocsi tűnt fel a honi utakon.
  • Sok gépjárművezető rossz szemmel nézi, hogy a hagyományos, európai jobb oldali közlekedésben ilyen autók vesznek részt. Utóbbiak táborát erősíti Hajdu Kristóf, a Koroknai Autósiskola gépjárművezető-szakoktatója is.
  • A 28 éves szakember veszélyesnek tartja a kontinentális forgalomban a jobbkormányos kocsikat. – Eddigi tapasztalataim alapján azokat a prémiummárkákat vásárolják, amelyek amúgy idehaza is elérhetők, mégis inkább megveszik olcsóbb árfekvésben odakint – hívta fel a figyelmet a szak­oktató.
  • – Ha közlekednek vele a városban, az még hagyján, de az előzés már kifejezetten veszélyes: jobban középre kell húzódni, vagy távolabbról megkezdeni a manővert. Van néhány olyan autótípus, amelyeket nem lehet balkormányosban beszerezni, például a japán Skyline; ha ilyet szeretne az ember, kicsit maga alatt vágja a fát – mutatott rá Kristóf. Arra a felvetésre, hogy érdemes lenne-e oktatni a jobbkormányos autókkal való közlekedést, azt a választ adta: szerinte egyszerűbb lenne, ha tiltanák a behozatalukat.

    „Örülnék, ha általánosságban is szigorítanák a külföldről behozott gépjárművek regisztrálását”

    – adott hangot véleményének Hajdu Kristóf.

    Nem volt probléma

    A statisztikák szerint a jobbkormányos autók a hazai közlekedésben nem jelentkeznek extra veszélyforrásként. Bizonyos alkalomkor még jól is jöhet a jobb oldali pozíció: egyszerűbb leparkolni az út jobb szélére, és a sofőr számára kiszállni is veszélytelenebb, hiszen nem a forgalom irányában hagyja el a járművét. Amit viszont álló helyzetben is nehézkes: a mélygarázsok és a drive-in éttermek beléptető kapui és termináljai.

    Szabó Dániel 28 éves püspökladányi egyéni vállalkozó csaknem három évig élt és dolgozott a szigetországban. Elmondása alapján számára nem okozott gondot az átállás a balkormányos autóról, a kinti forgalmat nehezebb volt megszoknia.

    – Már a második hónapban vettünk egy kinti autót a napi munkavégzésre – emlékezett vissza Dániel. – Nem volt probléma a jobbkormányos autóval, semmivel nem nehezebb vezetni a számunkra hagyományos kialakításúnál. A kinti közlekedést nehezebb volt megszokni, főleg az első pár napban.

    „Eleinte előfordult, hogy a váltó helyett a régi beidegződések miatt az ajtót fogta meg az ember, de aztán gyorsan átállt az agyunk a szigetországi autókra”

    – osztotta meg a Naplóval a vállalkozó.

    Van, amit hamarabb érzékel

    Szabóék a visszaköltözés után is megtartották a Zafirát, amelyet itthon is használnak a munkában. Időnként kölcsönadják egy-egy ismerősüknek, olyankor előfordul, hogy első alkalommal a sofőr az index helyett automatikusan az ablaktörlőt kezdi el működtetni. Azóta beszereztek egy balkormányost is, a vétel után egy ideig még akadt rá példa, hogy hirtelen átülve egyik kocsiból a másikba az ellentétes oldalon foglaltak helyet – aztán érzékelve a helyzetet jót mosolyogva áthúzódtak a kormány mögé.

    – Egy Angliából behozott autó honosítása sokkal többe kerül, mint egy német autóé: az ottani műszakit elfogadják, és lámpát sem kell benne cserélni. Amikor itthon használom a szigetországi kocsit, semmivel nem érezem magam kevésbé biztonságban, mint egy balkormányos kocsiban.

    „Tisztában vagyok vele, hogy sokan felelőtlennek tartják a jobbkormányos autók vezetőit, holott például belterületen, ha valaki le akar lépni a jobb oldalon az útra, én hamarabb érzékelem.”

    Külterületen az előzéskor a személygépkocsiknál nincs probléma, a nagyobb tehergépjárműveknél és az autóbuszoknál a megfelelő látószög miatt tartani kell egy kis távolságot, és onnan kell megkezdeni az előzést – ismertette Dániel. MSZ

    Sokba kerül átalakítani

    A kint használtan vásárolt járműveket pontosan úgy lehet forgalomba helyezni nálunk, mint az itthon használtakat, természetesen a kontinentális közlekedés követelményeihez szabva a kocsit.

    A jobbkormányos autók baloldalivá átalakítása is megoldható bontott alkatrészekből, de ez annyira nagyszabású művelet, hogy csak kivételes esetekben van rációja.

    – Egy ilyennek akkora költségvonzata van, hogy értelmetlen megvalósítani – jelezte a Napló megkeresésére Szabó Attila, a Szabó-Autó Univerzál Kft. Bosch-Car Szerviz tulajdonosa. – Alkatrészekkel, munkaórával együtt sok százezer forintról beszélünk: teljes futómű­átalakítás, ülések, műszerfal, érzékelők, első lámpák, és a biztonsági berendezéseknek is passzolnia kell. Egy ilyen átszerelés átalakításiengedély-köteles, és ha ritka járműről van szó, ahhoz még alkatrészeket is nehéz beszerezni és szinte biztos, hogy csak horribilis áron – vélekedik a szakértő.

    MSZ

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában