Jogerősen pénzbüntetést kapott a vasúti sínekre kanyarodó autós

Akt.:
Vasúti átjáró Kismarja és Nagykereki között
Vasúti átjáró Kismarja és Nagykereki között - © Forrás: Google Maps
Debrecen – Helybenhagyta az elsőfokú ítéletet és jogerősen is 460 ezer forint pénzbüntetésre ítélte a Debreceni Törvényszék azt a férfit, aki tavaly télen elnézett egy kanyart és a vasúti sínekre hajtott gépkocsijával Nagykereki és Kismarja között. A bíróság O.O-t a közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett vétség miatt marasztalta el.

Első fokon tavaly márciusban született ítélet – gyorsított eljárásban – a Berettyóújfalui Járásbíróságon. A vádlott és védője akkor enyhítésért fellebbezett, az ügyész pedig azt kérte, hogy a férfit a bíróság tiltsa el a közúti járművezetéstől is. Később a vádhatóság visszavonta indítványát.

O.O. 2017. február 5-én este, 17 óra 42 perckor Nagykereki irányából Kismarja felé haladt, sima, hibátlan, de nedves aszfalton, egy közvilágítás nélküli útszakaszon. Amikor a fénysorompóval ellátott vasúti átjáróhoz érkezett, figyelmetlensége miatt elhibázta a bal kanyart és mintegy 60 km/h sebességgel ráhajtott a vasúti pályára. Az autó két első kereke defektet kapott, a gépjármű a vasúti sínre felfeküdve megcsúszott és csak az átjárótól bő 40 méterre állt meg. A férfi észlelte a veszélyhelyzetet, és azonnal hívta a 112-t. Ezután egy arra közlekedő autós és annak utasa sietett segítségére. A Nagykerekiből Debrecenbe tartó személyvonat 6 perc múlva futott volna be az érintett vasúti kereszteződésbe. A vonat elé mentek, és a mobiltelefonok lámpájával jeleztek az „Uzsgyi” vezetőjének. A személyvonat 60 km/h sebességgel közeledett feléjük, de a mozdonyvezető észrevette a felvillanó telefonokat, majd látta a síneken rekedt autó vészvillogójának fényét is, így lassításba kezdett. A vonat végül a vasúti kereszteződéstől 20 méterre, a vádlott gépkocsijától 60-70 méterre állt meg. Személyi sérülés nem történt.

A bíróság szerint a vádlott megszegte a közlekedési szabályokat, hiszen nem az útviszonyoknak – az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának – megfelelően közlekedett. Enyhítő körülményként értékelte büntetlen előéletét és kifogástalan közlekedési előéletét is. A vádlott ugyanis 1991 óta 700 ezer kilométert vezetett balesetmentesen és csaknem 30 év alatt sem baleset részese, sem okozója nem volt. Súlyosító körülményként vette azonban figyelembe a bíróság azt, hogy O.O. magatartásával veszélyeztette a vasúti közlekedés és a vonaton utazó 10 -15 utas biztonságát. A bíróság ugyanakkor nem látta indokoltnak azt, hogy eltiltsa a járművezetéstől.

A Debreceni Törvényszék tanácsa szerint az elsőfokú bíróság megalapozott tényállást állapított meg. Feltárt minden enyhítő és súlyosító körülményt és a prevenciót is szem előtt tartva szabta ki a büntetést. O.O. az eljárás során egyébként elismerte felelősségét, azzal védekezett, hogy megtévesztette őt az út vonalvezetése. Nagy Antal tanácselnök indoklásában kiemelte: a vádlott forgalomszervezési hiányosságokra hivatkozott, de a helyszíni szemle alapján kijelenthető, hogy túl gyorsan közlekedett, ezért nem ismerte fel az út vonalvezetését. A baleset tehát saját könnyelműsége miatt következett be.

A kiszabott 460 ezer forint pénzbüntetés 200 napi tételnek felel meg. Ha a vádlott ezt nem fizeti meg, úgy büntetését fogházbüntetésre kell átváltoztatni.

– Debreceni Törvényszék –



Berettyóújfalu.
HAON.HU






hirdetés