Bénázó kalauz, szétválasztott utasok – Embert próbáló feladat vonatozni a MÁV tesztidőszakában

Bénázó kalauz, szétválasztott utasok – Embert próbáló feladat vonatozni a MÁV tesztidőszakában
© Illusztráció: Molnár Péter, archív
Hajdú-Bihar – A legmodernebb fizetési módokat is támogató, új és rugalmas jegyértékesítési rendszer bevezetésén dolgozik a MÁV. Az új rendszerrel gyorsabbá, hatékonyabbá válhat a bérlet- és jegyvásárlás, továbbá a jegyellenőrzés. A szándék dicséretes, ám az utasok jó része egyelőre a próbaidőszak árnyoldalaival szembesül – nem kapnak egymás mellé helyjegyet, és a kalauz csak „bénázik” a vonalkódolvasóval.

Nemhogy egymás mellé, de néha még abba a kocsiba sem kapnak helyjegyet az intercityn együtt utazni kívánók az utóbbi hetekben. Ugyanakkor a menetjegyek mérete megnőtt, az alján QR-kód terpeszkedik, amelyet a kalauz tollát felváltó piros fényű olvasó nem egyszer csak nehezen tud értelmezni. Ilyenkor az ellenőr csak áll és próbálkozik, majd kisvártatva restelkedve megjegyzi, hogy nincs internetkapcsolat. Ezeket a „tüneteket” tapasztalhatják a vasúton mostanság utazók. Tünet, merthogy a MÁV most teszteli a 3,5 milliárd forintból megvalósuló, új jegyértékesítési és jegyeladási rendszerét. A cél az, hogy az utasok akár a vasúti kocsik fedélzetén is fizethessenek majd bankkártyával, a pénztárakban pedig egyszerűsödjön a számlakiadás. Az új informatikai rendszerrel egyszerűbb lesz az utasforgalommal kapcsolatos statisztikai adatszolgáltatás is. Addig azonban meg kell újítani, ki kell cserélni a jegykiadó és jegyellenőrző eszközparkot.

Nem kell mindig internet

A legnagyobb probléma a helyjegyek kiadása körül van. Ezeket az együtt utazók számára már most is le lehet kérni és ki lehet adni, ám a rendszer jelenleg még ezt bizonyos esetekben megakadályozó korlátozással működik, és ez nem elfogadható – válaszolta a Napló kérdésére a MÁV kommunikációs igazgatósága, hozzátéve, hogy dolgoznak a probléma megoldásán. A fejlesztés (javítás) készen van, néhány hét múlva, a tesztek lebonyolítása után kikerül az éles, azaz a tervek szerint hosszú ideig használatban maradó rendszer.

Ugyanakkor – hívják fel az utazók figyelmét – ne az utolsó pillanatban vásárolják meg a helyjegyeket, mert az indulás előtti órákban nemegyszer már szétszórtan, egyesével találhatók csak szabad ülőhelyek. Ezt a fedélzeten a jegyvizsgáló segítségével lehet orvosolni.

A MÁV felmérte, hogy a vasútvonalak mentén mely mobilszolgáltató, hol biztosít megfelelő térerőt. A jegyvizsgáló készülékét várhatóan a jövőben sem tudják folyamatos adatkapcsolattal ellátni, ezért a rendszert május végéig offline üzemmóddal egészítik ki. A jegyek felhasználását a kalauz a vonalkód beolvastatásával regisztrálja. Ez indokolta a kód megjelenítését a jegyen. A kétdimenziós vonalkód nagy mérete miatt a jegyek korábbi nagyságán nem volt megvalósítható.

HBN–KZS

Címkék: , , ,







hirdetés