Baumgartner szerint bevált a debreceni burkolati rendszer

A vártnál is nagyobb hatásfokkal működik az a csúszásgátló útburkolati rendszer, amit június első hetében Magyarországon elsőként készítettek el a Csapó és Pacsirta utcák kereszteződésében. Az itt lévő zebránál ugyanis tavaly 13- gyalogos sérülésével járó- baleset történt.

Ahogy arról korábban már beszámolt a Hajdú Online, a kivitelező szerint ez költséghatékonyabb és forgalmi szempontból is előnyösebb, mint a jelzőlámpás megoldás, és nagy mértékben lerövidíti a féktávolságot.

Baumgartner és Turi tesztelt

Utóbbiról meg is győződhettek az érdeklődők pénteken délelőtt. Baumgartner Zsolt Formula I-es, és Turi Tamás többszörös magyar bajnok rallyversenyző tartott fékteszt bemutatót a helyszínen.
60 illetve 80 km/h-s sebességgel vizes valamint száraz felszínen prezentálták a hagyományos aszfalton és a csúszásgátló felületen a rendszer hatékonyságát.

Az elvártnál is jobb eredményt hozott a teszt, az ABS-es autónál is több méterben mutatkozott meg a különbség a living road elnevezésű, durvább textúrájú út javára- mondta Koltai Viktor, a rendszert kivitelező cég ügyvezetője, aki szerint a csúszásgátló előnyét leginkább jeges, vizes felületen illetve nagy sebességnél érezhetik az autósok.

Hatékonyabb volt a tapadás

“A vizes egyszerű aszfalton simán felúszott az autó, mintha jégen csúsztam volna. Az új megoldásnál azonban sokkal hatékonyabb volt a tapadás”- mondta Baumgartner Zsolt.Turi Tamásúgy saccolta, 60-as tempónál 3-3,5 métert is jelentett fékezés közben a living road. Az új renszeren haladva nem csúszott rá a zebrára.

Már keresik a lehetőséget

Bacsó Attila r. őrnagy, a megyei rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője elmondta, év végén tesznek majd jelentést arra vonatkozóan, hol lenne érdemes a – teszt szerint is hatékony- living roadot alkalmazni Debrecenben.

Többek között a Méliusz téren, de a fékteszt helyszínétől csak párszáz méterre lévő  Csapó- Berek utcai kereszteződésében is szükség lenne az új rendszerre- nyilatkozta Gábor Zsombor, a városüzemeltetési osztály vezetője. Hozzátette, megpróbálnak még idén forrást keresni a kivitelezési költségekhez.

 

Amit a féktávolságról tudni lehet:
50 km/h. sebességnél a  száraz aszfalton  féktávolság: kb. 25 – 28 méter, míg vizes, csúszós aszfalton 105 –106 méter is lehet.
 
90 km/h sebességnél a  száraz aszfalton a féktávolság kb. 67-68 méter, míg vizes, csúszós aszfalton 230 – 235 méter
 
130 km/h. sebességnél a  száraz aszfalton a féktávolság  kb. 120 –123 méter, vizes, csúszós  aszfalton kb. 475-480 méter
 
Háttér információk:

Hatályos szabályok a gyalogos-átkelőhelyen történő közlekedésről

A KRESZ módosítása a gyalogos-átkelőhelyek biztonságának javítását szolgálják, a járművek megállási kötelezettségének megerősítésével. A 43. § (2) bekezdése a következőkről rendelkezik: ”Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos-átkelőhely előtt is meg tudjon állni.”

E szerint a járművezetőknek tehát a gyalogos-átkelőhelyek megközelítésekor sebességüket oly mértékben kell csökkenteniük, hogy adott esetben az áthaladási elsőbbséget élvező gyalogost biztonságosan el tudják engedni.
Természetesen a gyalogosoknak is kellő körültekintéssel kell a gyalogos-átkelőhelyet használni, hiszen számításba kell venni a járművezető reakcióidejét és a jármű fékútját. Vagyis a 21. § (6) bekezdés szerint „A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.”
A fenti szabályok járművezetők és gyalogosok által történő maximális betartásával további, gyalogos-átkelőhelyen bekövetkező baleseteket előzhetünk meg.

  • Fékteszt bemutató Debrecenben
  • Csúszásgátló útburkolat Debrecenben