Babakocsival járhatatlan a Petőfi tér

„Elhibázott közlekedési koncepció eredménye a gyalogos-aluljáró”
„Elhibázott közlekedési koncepció eredménye a gyalogos-aluljáró” - © Fotó: Molnár Péter
Debrecen – Aligha lesz újabb zebra, mivel két év múlva várhatóan elkezdődik az egész Petőfi tér átépítése.

A Nagyállomásnál egy újabb gyalogátkelőre lenne szükség, pontosabban arra, hogy az aluljárónál (a börtön oldalában) megálló buszokról át lehessen egyszerűen jutni a Nagyállomás elé, a villamosmegállóba – írta a Naplónak a közelmúltban egy asszony.

Kérését azzal indokolta, hogy egyéves gyermekével reggelente a 6 órás busszal indulnak el otthonról, azért hogy ő 7 órára be tudjon érni a munkahelyére. Néha mégis elkésik, mert az orra előtt megy el a villamos. Amikor ugyanis leszáll a 30-as buszról, a babakocsit nem tudja le- felcipelni az aluljáróban, hanem három zebrán kell átjutnia (ami nem egymás után vált), a 22 emeletes háznál, vagy el kell menni a Vásári utcai villamosmegállóig. „Nem csak az én problémám, nagyon sok szülő és kerekesszékkel járó ember panaszkodik erre. Nem hiszem, hogy Debrecen önkormányzatának a zebra kialakítása vállalhatatlan kiadást jelentene, ám sokunk életét megkönnyítené. Egy zebrát már sikeresen felfestettek a szervizút és a villamosmegálló között, most el kellene érni, hogy még egyet csináljanak a kényelmesebb és gyorsabb utazás érdekében” – állt a levélben, amelyet továbbküldtünk a Napló levelezési fóruma, az Agora olvasóinak.


Fotó: Molnár Péter Fotó: Molnár Péter ©

Az autó elsőbbsége

Bíró Zsolt álláspontja szerint egy letűnt kor elhibázott közlekedési koncepciójának eredménye a gyalogos-aluljáró építése a nagy gyalogosforgalommal rendelkező helyekre. Mint írja, az „a mára már megdőlt alaptétel táplálta, hogy városban az elsődleges közlekedési eszköz a személygépjármű, aminek minden esetben zavartalanul kell biztosítani az áthaladását, akár azon az áron is, hogy nem egyéni gépjárművel csak körülményesen lehet közlekedni. Szerencsére ezt a szemléletet már társadalmi szinten is meghaladtuk”.

A park rovására

Érdeklődéssel vártuk – és kértük is – Varga László, a polgármesteri hivatal nemrég nyugalmazott főosztályvezetője válaszát, aki a korábbi évtizedekben aktív résztvevője volt a közlekedésszervezési beruházásoknak. Sorait rövidítve idézzük: „A 4-es számú főút átkelési szakasza Petőfi téri szelvényében naponta több mint 20 ezer jármű fordul meg. 1977-ben szerintem helyes döntés született, hogy külön szintre kell tenni a járműforgalmat és a gyalogosokat. A probléma abban rejlik, hogy szegény ember vízzel főz, s nem épült mozgólépcső vagy mozgó rámpa.

A főút az aluljárónál 6 sávos, ami azt jelenti, hogy közbenső sziget nélkül nem is lehet kialakítani a zebrát, (legfeljebb 5 sáv lehet). Ez vagy sávcsökkentést követel, vagy tovább kell szélesíteni az utat a park rovására. Ott egy gyalogátkelőhelynek minimum 20 másodperc kell a 20 méterre, nehezen gyaloglóknak 25. Ha ezt elvesszük a járműforgalomtól, akkor a 4-es főút bedugul.

Abban egyetértek Bíró Zsolttal, hogy a belvárost gépjármű-mentesíteni kell, de ez nem megy egyik napról a másikra. Már azért sem érdemes a Petőfi téri aluljáró felé zebrát létesíteni, mert 2 éven belül elindul az Intermodális Közlekedési Központ építése, mely teljesen átalakítja a jelenlegi közlekedést és a környezetet. Egy szinten, a föld alatt lehet majd átszállni” – írta Varga László.

HBN








hirdetés