Az intermodális központ hozhat változást az IC-kben

Sokan szívesebben cipekednének kevesebbet a Nagyállomáson
Sokan szívesebben cipekednének kevesebbet a Nagyállomáson - © Fotó: Derencsényi István
Debrecen – Egyes utasoknak időrabló és körülményes a negyedik és a nyolcadik vágányra érkeztetett InterCity.

  • Olvasóink azt a kérdést vetették fel, hogy az IC-k Debrecenbe, a Nagyállomásra miért nem az 1. vágányra érkeznek. Szerintük ez lenne az ésszerű abból kiindulva, hogy az intercityket leginkább a nagy csomagokkal utazók veszik igénybe. A lépcsőkön le- és felcipelni a bőröndöket, utazótáskákat pedig elég nehéz, körülményes, időrabló.
  • A hozzánk forduló utasok tudni vélték, hogy azért a 4. és a 8. vágányra érkeznek az IC-k, mert ott nem kell a sebességet lassító váltókon keresztülmenni. Havas időben ez pedig pluszperceket okozna, mivel ott nincsenek fűtött váltók. Ugyanakkor felteszik a kérdést, hogy a MÁV-nak a menetidő pontos tartása vagy az utasok kényelme a fontosabb.
  • A MÁV-tól megkapott válaszban egyebek mellett az áll, hogy Debrecenből több vasútvonal ágazik ki, emiatt a pályaudvaron figyelembe kell venni a vonatok egyidejű forgalmát.

A vonatok sebességét és hogy milyen tempóban közlekedhetnek a váltókon, szigorú hatósági előírás és szabályzat határozza meg.

Ennek megfelelően – a debreceni állomás vágányhálózatának kialakítása miatt – sebességcsökkentés nélkül a Budapest felől érkező vonatok csak a 8. vágányra, míg Nyíregyháza irányából csak a 4. vágányra érkezhetnek.

Csomagokkal lépcsőzni

Ha ezektől eltérő vágányt használnak, akkor a menetidejük 1-2 perccel is nőhet, így nem lenne tartható a térség összehangolt menetrendje”

– válaszolta a Napló kérdéseire a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága. A vasúttársaságot a Nagyállomásra érkező és onnan induló InterCity (IC) járatok olvasóink által felvetett problémái, javaslatai okán kerestük meg.

Kérdésük, hogy az IC-k Debrecenbe, a Nagyállomásra miért nem az 1. vágányra érkeznek, hiszen szerintük ez lenne az ésszerű abból kiindulva, hogy az intercityket leginkább a nagy csomagokkal utazók veszik igénybe. A lépcsőkön le- és felcipelni a bőröndöket, utazótáskákat pedig elég nehéz, körülményes, időrabló.

A hozzánk forduló utasok tudni vélték, hogy azért a 4. és a 8. vágányra érkeznek az IC-k, mert ott nem kell a sebességet lassító váltókon keresztülmenni. Havas időben ez pedig – fűzték tovább gondolataikat, információikat – pluszperceket jelentene, ugyanis Debrecenben nincsenek fűtött váltók. Ugyanakkor felteszik a kérdést, hogy a MÁV-nak a menetidő pontos tartása, vagy az utasok kényelme fontosabb-e. Szerintük az első, mondván: nem jó üzletpolitika.

Az egyébként is lassú IC-k menetidejébe (a 30–35 évvel ezelőtti expressz vonatokénál ma hosszabb a menetidő Budapestig) bele lehetne kalkulálni a váltók okozta lassulást, azzal a néhány pluszperccel szívesen kiegyeznének, csak ne kelljen lépcsőn le- és felcipelni a csomagokat.

A MÁV válaszában az áll, hogy Debrecenből több vasútvonal ágazik ki, emiatt a pályaudvaron figyelembe kell venni a vonatok egyidejű forgalmát.

Biztonsági okokból fontos szempont, hogy az egyik vonalról érkező, odainduló vonat ne akadályozza más vonalak járatait.”

Például Budapest felől nem érkezhet vonat az 1. vágányra, ha azzal egy időben Füzesabony vagy Tiszalök felé indul járat, mivel a két szerelvény útja keresztezné egymást.

Akadálymentesen

Ha mozgáskorlátozott utas kívánja igénybe venni a vasúti szolgáltatást, akkor természetesen az akadálymentes fel- és leszállítás, valamint az állomáson keresztüli be- és kijutás érdekében az előírásoknak megfelelően, előzetesen leegyeztetett járatot az 1. vágányra irányítja, illetve onnét indítja a vasúttársaság.

A debreceni állomás váltói nem fűthetőek, de nem ez az oka annak, hogy nem az 1. vágányra irányítják az InterCity-ket, hanem a már említettek miatt használják a kijelölt negyedik és nyolcadik vágányt. Az intermodális csomópont kialakítása a jövőben változtathat a jelenlegi helyzeten.

– Kovács Zsolt –


A püspökladányi állomásra is ráfér a szépítés, korszerűsítés
Hajdú-Bihar - Már ebben az évben elkezdődik, és a tervek szerint a 2019. év végére befejeződhet a kabai, a hajdúszoboszlói, továbbá az ebesi vasútállomások épületeinek korszerűsítése – válaszolta a Napló kérdésére Karcagi Orsolya, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatój...