Az immunrendszer fegyvere: a D-vitamin

Az immunrendszer fegyvere: a D-vitamin
© Illusztráció: Shutterstock
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – A D-vitamin a kalcium és a foszfát felszívódását is szabályozza.

A zsírok és olajok táplálkozásunkban létfontosságú szerepet töltenek be, akárcsak a szénhidrátok vagy a fehérjék. A zsírok alapjában energiát adnak, tartalék­tápanyagként szolgálnak és nélkülözhetetlenek a zsírokban oldódó vitaminok felszívódásában. S a hormontermelődésben és az idegrendszer működésében is. Így számos módon hozzájárulnak ahhoz, hogy a szervezetünk megőrizze az egészségét.

– A teljes napi kalóriamennyiség 15-30 százalékának zsírokból kell származnia ahhoz, hogy a zsírban oldódó vitaminok felszívódjanak, és hogy szervezetünk megfelelő módon tudjon működni – hangsúlyozza Héder Éva dietetikus.

Az A, D, E, K – zsírban oldódik

Elmondta, a vitaminok többsége vízben oldódik, azonban van néhány, amelyek zsírok nélkül nem lesznek képesek felszívódni és kifejteni jótékony hatásukat, hiába eszünk megfelelő minőségű és mennyiségű tápanyagot. A zsírban oldódó vitaminok mindegyikének fontos funkciója van szervezetünk működésében. A zsírban oldódó vitaminokról szólva napjainkban kiemelten sokat hallani a D-vitaminról. Ez elengedhetetlen a megfelelő növekedéshez, a csontfejlődéshez és az immunrendszer optimális működéséhez. A D-vitamin a kalcium és a foszfát felszívódását is szabályozza, így hiányában fokozódhat a csontritkulás, illetve a gyengébb immunrendszer miatt a szervezet akár felső légúti megbetegedésekre, influenzára is fogékonyabb lehet.

Nem kérdés tehát, hogy miért kell figyelnünk rá. A D-vitamin-szükséglet egy átlagos életmódú felnőtt részére 5-15 mikrogramm/nap, sportolók esetében pedig 25-75 mikro­gramm/nap is lehet.

HBN








hirdetés