Az egész megyében szétszórták a ladányi vonal alkatrészeit

Akt.:
Nemrég adták át a Szajol–Püspökladány közötti felújított vasútvonalat
Nemrég adták át a Szajol–Püspökladány közötti felújított vasútvonalat - © Fotó: Molnár Péter
Hajdú-Bihar – A MÁV-nál nincs hulladék a vasúti pályák átépítése során.

Nem kerültek a „szemétre”, mi több, szinte maradék nélkül újrahasznosította a MÁV a Püspökladány–Szajol vonal korszerűsítése során kikerült anyagokat, így a talpfákat, vasúti síneket és kőzúzalékot is.

A több mint 120 milliárd forintból megvalósult sínpálya korszerűsítése, átépítése előtt a szakértők valamennyi vágányt bejárták és minősítették a várható vissznyereményi anyagot. Ezek a vasúti beruházások során átépített fő vonalakból kerülnek ki és értékes „nyersanyagai” a mellékvonal-hálózat felújításának. A felhasználhatóságnál meg kellett határozni például az alkalmazható sebességet és a tengelyterhelést is azokra a szakaszokra, ahová majdan beépítik – tudtuk meg a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától. A bontott anyagok mennyiségéről és elhelyezéséről érdeklődő kérdéseink válaszadásába a kivitelezésért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. sajtóközpontja is bekapcsolódott.

Több településre is került

A válaszokból kiderül, hogy a munkálatok során a kivitelezők minden bontott anyagot átadtak a MÁV Zrt.-nek úgynevezett vissznyereményi anyagként. Az egyik legnagyobb tétel a vasúti sín, abból 321 ezer 460 méternyi került ki. A faalj mennyisége elenyésző, azokat egytől egyig, az állagmegóvás miatt, kátránnyal itatták át. A döntően nagygépes átépítési technológiának köszönhetően a megfelelő minőségű bontott zúzottkövet visszadolgozták az átépített vágányba, az újrafelhasználásra alkalmatlan anyagot a MÁV területén, illetve lerakóhelyén tárolják.

A kibontott és beépíthető talpfás kitérők vasanyagát és a talpfákat a MÁV debreceni területi igazgatóságához tartozó (több megyére kiterjedő) térségben és a vasúttársaság más területén is a sínpályák karbantartására használták fel. A nem visszaépíthető talp­fákat a kivitelező a kijelölt megsemmisítőbe szállította. A beépíthető sínanyagot részben felhasználták például a biharkeresztesi állomás III. és IV. vágányának, valamint a Berettyóújfalu–Mezőpeterd állomásköz átépítésére, továbbá az Apafa–Mátészalka vonalra is került a bontott anyagból. A maradék sínanyagot a gyöngyösi hosszúsín-gyártó üzembe szállították, ahol a felújítást követően határozzák meg az alkalmazás paramétereit.

Mindebből a vasúttársaságnak nem származott bevétele, mivel az átépítés előtti vágány (azaz a bontott anyagok) a MÁV Zrt. vagyonkezelésében lévő állami tulajdon volt, és azt az építkezés során vissznyereményként megkapták.

HBN–KZS








hirdetés