Az autóhitelessel mi lesz?

Illusztráció
Illusztráció - © Fotó: HBN
Debrecen – A jegybank indokoltnak tartaná a devizaalapú gépjárműhitelek központi forintosítását.

Amikor János átvette a postástól az ajánlott levelet, ő csodálkozott a legjobban, hiszen nem rémlett, hogy a feladóként megjelölt bankkal bármiféle kapcsolata lett volna.

Aztán hirtelen beugrott neki: tíz éve ez a pénzintézet (deviza)hitelezte a gépkocsivásárlásukat.

Időzített bomba

Ő azon szerencsések közé tartozik, akinek már régen lezárt hitelszerződése van, ezért nem kell izgulnia a devizahitele forintosítása miatt; egyszerűen felveheti azt a néhány tízezer forintot, ami árfolyamveszteség és egyoldalú kamatemelés címszó alatt őt visszamenőleg megilleti. Ugyanakkor mintegy 150 ezer honfitársunk olyan, ma is élő euró-, illetve svájcifrank-alapú autós devizahitel-szerződéssel rendelkezik, melynek révén akár a fedél is veszélybe kerülhet a fejük fölött.

Így gondolják ezt a Magyar Nemzeti Bankban is, hiszen az intézmény alelnöke a minap bejelentette: a pénzügyi stabilitás szempontjából a devizaalapú gépjárműhitelek esetében is veszélyt jelent az árfolyamkockázat, ezért (fogalmazott Windisch László) indokolt azok központi forintosítása. Hozzátette, hogy ha a Monetáris Tanács is jónak látja, a jegybank a devizatartalék terhére biztosítaná a bankrendszernek a szükséges mennyiségű eurót a devizaforrásaik visszafizetéséhez. Nagy Márton, az MNB alelnöke emlékeztetett, hogy mivel ezeknél a hiteleknél 2-3 év a hátralévő futamidő, és az adósság nagy részét a végén fizetik az ügyfelek, a feketeleves sokak számára csak ezután következne. (Van olyan autóhiteles, akinek 2018-ban az utolsó havi törlesztőrészlete 912 ezer forint lesz!)

Az érintettek helyzetét nehezíti, hogy ezeknél a hiteleknél az autó a fedezet, ami (ellentétben az ingatlannal) tízéves korára alig ér valamit. Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Kossuth Rádióban a Magyar Nemzeti Bank elképzelését úgy kommentálta: ésszerű javaslat, dolgozunk is rajta. Hogy meg tudjuk-e valósítani, arról még nem tudok felelősen nyilatkozni.

Más szemüvegen át

Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára lényegében ugyanezen érvek alapján jutott arra a következtetésre, hogy szakmailag indokolatlan az autós devizahitelek forintosítása.

– Semmi értelme annak, hogy egy nyolc évvel ezelőtt felvett 10 éves gépkocsihitel forintosítási procedúráját a fennmaradó két évre végigjárják – állítja. A szakértő azt tanácsolja a kétségbeesett embereknek, hogy hiába haladja meg a jelenlegi tartozásuk az autó aktuális értékét, sem felgyújtani, sem a finanszírozó pénzintézet udvarára leparkolni nem érdemes a négykerekűt.

A magyarországi szabályozás szerint ugyanis nemcsak az autó jelenti a biztosítékot, hanem például az autós jövőbeni bére is. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter arra emlékeztetett, hogy a ma is élő 150 ezer devizaalapú hitelszerződés összértéke mintegy 162 milliárd forint, tehát már csak ezért is szakmailag megalapozott, felelős kormányzati döntésre van szükség.

– Petneházi Attila –


Nem ér annyit az autó
Debrecen – Az ingatlannal ellentétben a gépkocsi nem jelent megfelelő fedezetet a hitelre.








hirdetés