Autósiskolák. Buktatás üzleti alapon?

Autósiskolák. Buktatás üzleti alapon?
Sok autósiskola olyan áron próbálja magához édesgetni a tanulókat, amiből senkit nem lehet megtanítani vezetni. Ők eleve úgy kalkulálnak, hogy a hivatalos óraszám után majd pótórákat vetetnek a tanulóval, és akkor a pénzüknél lesznek. Küldje el ön is az autósiskolákkal kapcsolatos történetét!

„Sok autósiskola olyan áron próbálja magához édesgetni a tanulókat (akikből egyre kevesebb van), amiből senkit nem lehet megtanítani vezetni. Ők eleve úgy kalkulálnak, hogy a hivatalos óraszám után majd pótórákat vetetnek a tanulóval, és akkor a pénzüknél lesznek. Ezért van az, hogy némely képzőszerveknél a harmadik, negyedik sikeres forgalmi vizsga teljesen általános” – mondta el a Naplónak Czuprik András, a nevét viselő autósiskola vezetője.

Mennyi az annyi?

A Czuprik Autósiskolánál tavaly a válság miatt negyedére esett vissza a tanulók száma, ennek ellenére ők nem mentek bele a negatív árversenybe. – Akik a pótórákra játszanak, azoknál a forgalmi vizsgán tízből jó, ha három-négy tanuló átmegy első nekifutásra, a jellemzőbb inkább az, hogy harmadszorra, negyedszerre sikerül a próbatétel. Ezeknél sajnos előfordul, hogy az egy órából a tanuló csak húsz-harminc percet vezet, a fennmaradó idő pedig beszélgetéssel telik – állítja Czuprik András, hozzátéve, hogy reálisan egy gyakorlati óra díjának 2500-3000 forint között kellene lenni. Ehhez képest van példa 1700 forintos óradíjakra is.

A Rutin Autósiskola vezetője ezzel szemben azt állítja, hogy egy gyakorlati óra költsége 1700 forintból igenis kihozható, csak (amiként fogalmazott) nem kell hatalmas irodát és három titkárnőt tartani. „Az elsősegélyvizsgán rengeteg a bukás, de azt nem az iskolák csinálják. Mi nem igazán szoktunk pótórákat vetetni a tanulókkal, ennek ellenére tízből hat-hét ügyfelünk első nekifutásra teljesíti a forgalmi vizsgát. Az a lényeg, hogy jó oktatója legyen valakinek, a tanulókocsi olcsóbb modell is lehet” – véli Varga Imre, aki szerint ők azért is dolgozhatnak alacsonyabb tarifákkal, mert az oktatóik alkalmazottak, míg sok helyen a kollégák egyéni vállalkozók.

Kevesebb a tanuló

Orbán Sándor, az Orbán Autósiskola vezetője úgy saccolja, hogy tavaly harminc-negyven százalékkal kevesebb tanulójuk volt a válság miatt. – Nem vitatom, hogy vannak, aki játszanak a számokkal, de talán mégsem ez az általános. Az viszont tény, hogy a harminc óra gyakorlat kevés, legalább negyven kellene. Meg, hogy azt tisztességgel le is vezettessék a tanulóval. Egyébként van olyan, hogy a tanuló a kötelező óraszám levezetése után maga kéri, hogy a forgalmi vizsga előtt néhány pótórát vehessen. Elképzelhető, hogy egyre több ilyen lesz, hiszen a forgalmi vizsga hatósági díja ettől az évtől 11 ezer forintra emelkedett. Így a pótvizsga drága játék lehet – mondta.

A Berton Autósiskola vezetője úgy véli, hogy a jogosítvány „halasztható beruházás”, és sokan átmenetileg le is mondanak a megszerzéséről. – Mi azt valljuk, hogy a jó oktató híre szájról-szájra terjed, és a tanuló szívesebben fizet kicsit többet a tanfolyamért, ha tudja, hogy minőséget kap a pénzéért – véli Cseresnyés László iskolavezető. Szerinte sem szabad a gyakorlati órák díjával 2500 forint alá menni, hiszen az oktatókat meg kell fizetni, ha azt akarják, hogy le is vezettessék a tanulóval azt az órát. „Sokan bedőlnek a virtuális áraknak, aztán rádöbbennek, hogy már kétszer buktak meg és a százezer forintos tanfolyam mindjárt 160 ezerbe kerül nekik” – állítja a szakember.

Az árverseny okai

 Csökkent a tanulók száma

Sok iskola osztozik a piacon

Növekedtek a költségek

Kevés a kötelező óraszám

Valamiből meg kell élni