Autójavítás: szabad a gazda a piacon

A jövőben az autógyárak nem kötelezhetik az autósokat arra, hogy kizárólag márkaszervizben végezzék járműveik felülvizsgálatát és javítását

Mivel a legtöbb embernek a lakás után az autó a legnagyobb értékű tulajdona, az Európai Bizottság nekik szeretett volna kedvezni azzal, hogy a jövőben az autógyárak nem kötelezhetik az autósokat arra, hogy kizárólag márkaszervizben végezzék járműveik felülvizsgálatát és javítását. Az indoklásban elhangzott: az elmúlt években az átvizsgálás és a javítás költségei emelkedtek, miközben az autóárak nem nőttek. Így ma már ezek a költségek átlagosan az autóval kapcsolatos összes kiadás negyven százalékára rúgnak.

A leves és a hús

Orbán András, az OMP Atóház ügyvezetője azzal kezdte, hogy évek óta létezik ez az uniós direktíva, csak mostantól akarnak érvényt szerezni neki. – Így akarják az Unióban a versenysemlegességet fokozni, csakhogy a magyarországi viszonyok e téren is különböznek az európaiaktól.

Európa fejlett államaiban természetes az, hogy vannak gyorsszervizek, márkaszervizek és független javítóhelyek, csak ott nincs olyan kiterjedt fekete- és szürkegazdaság, mint nálunk. Ebből fakadóan Magyarországon a márkaszerviz jelentős versenyhátrányba kerül azzal, hogy egy sor olyan dologra kötelezi a gyár, amire a független szervizt nem. Márpedig ha a költségeink messze nem azonosak, a tarifákban is nehéz versenyezni. Ezzel együtt a jövőben is csak az végezhet garanciális javítást, aki dokumentálni tudja azt, hogy betartotta a gyár által előírt technológiát. Szerintem az Unió hibázott, amikor ilyen féloldalasan kommunikálta a döntést, hiszen a bátorításuk révén sok autósnak többe kerülhet a leves, mint a hús – mondta.

Nem áldoznak rá

Katona László Skoda-márkakereskedő szerint a független szerviz, ha komoly munkát végez, akkor ugyanúgy elkéri az árát, mint a márkakereskedés, ráadásul náluk ott az a kockázat, hogy a szerelőik nem feltétlenül vannak a legfrissebb szakmai ismeretek birtokában. A márkakereskedőket nem véletlenül kötelezik arra, hogy a gyári javítási technológiát beszerezzék, a munkatásaikat képzésekre küldjék.

 A független szervizeknek eddig is lehetőségük volt garanciális javításra, ha azt képesek voltak hitelt érdemlően igazolni. Csakhogy a többség nem fog súlyos tízmilliókat befektetni ezért a jogért. Mindig vannak olyanok, akik az olcsóbb javítás reményében elpártolnak a márkakereskedéstől, ahol a gépkocsit vették, de ez nálunk szerencsére nem tömeges. Az a tendencia viszont már évek óta tapasztalható az ágazatban, hogy az autójuk öregedésével párhuzamosan mind többen döntenek így.








hirdetés