Aszfalt helyett telefon

Aszfalt helyett telefon

Többmilliárdot szán az állam kátyúelhárításra, az utak állapotának javítására. Ez a töredéke annak, amire valóban szükség volna az áldatlan helyzet rendezéséhez.

A most elkülönített összeg, valamint az országosan hívható forró drót sem biztos ugyanakkor, hogy érdemben segít a gondon; a helyi szakemberek legalábbis szkeptikusan fogadják az év eleji (más megközelítésben: parlamenti választás előtti) kormányzati bejelentéseket.

Az úthelyzet országszerte, így megyénkben is romlik. Toldozásra-foldozásra jut csak némi pénz, komolyabb javításra, aszfaltcserére nemigen. Idén kivételt jelentett Miskolcon, ahol több városi utcát is teljes egészében felújítottak.

Egyre több a kátyú… Évtizede is megvan, hogy nagyobb, egybefüggő útfelújításra, azaz friss, komplett aszfaltszőnyeg lefektetésére nincs mód a megye útjain. Ahogy egy illetékes szakember fogalmazott: az esetenkénti toldozással-foldozással „megesszük a jövőt”. Azaz a kátyúzás „minden, csak nem tervszerű karbantartás”.

A kormányzat a napokban bejelentette, olyan komolynak látja a problémát (országszerte), hogy külön alapot létesít a megoldásra. A hírügynökség jelentés értelmében „azok a helyreállítási munkák és útfelújítások, amelyek tartós megoldást adhatnak, csak márciustól kezdődhetnek el. A gazdasági minisztérium 6 milliárd forintot különített el a számozott utak felújítására. Január 15-től az önkormányzatok számára írnak ki útkarbantartási pályázatot”.

További hír, hogy az (eddig is létező, ám csak Budapesten belül használható) „forró drótot” országossá teszik: mint a kormányfő pénteken bejelentette, „az egész országból érdemes lesz hívni a kátyúvonalat, azt a telefonszámot, amin be lehet jelenteni a balesetveszélyes kátyúkat az utakon; így akár egy-két órán belül megindulhat az út helyreállítása”.

Amennyi jut rá…

Hétfői tapasztalataink szerint a szám (06/80-204-386) immár valóban felvesz bejelentéseket a fővároson kívülről is. Az „egy-két órát” azonban csak Budapesten belül ígérik (rendkívüli esetben), lévén hogy a fővárosi közútkezelő cégnél cseng a telefon. A vidéki – köztük a megyénkbeli – közútkezelő társaságokhoz csak továbbítják a jelzéseket; nem is feltétlenül aznap.

A borsodi közútkezelőnél úgy tájékoztattak: még nem tudnak a kormányzati intézkedésekről. A néhány órás határidőt ugyanakkor képtelenségnek tartják.

Amilyen állapotban az utak vannak, ezt nem lehet így megoldani. A fenti bejelentésnek így nincs értelmezhető műszaki tartalma – informált Stoll Gábor igazgató. Felidézte: húsz évvel ezelőtt évi 10 millió tonna aszfalt került az utakra az országban, addig napjainkban alig 2 millió, beleértve az autópályaépítéseket. A közútkezelő mint állami vállalat a jövőben is a rendelkezésre álló központi forrás függvényében tud az utak karbantartására fordítani.

BAL

 

 Hatmilliárd
A kormányzat adatai szerint ma négyszer annyi kátyú van az utakon, mint öt éve. Magyarország 30 ezer kilométernyi úthálózatának csaknem 15 százaléka veszélyes, 60 százaléka pedig elmarad az európai uniós normáktól. Ezek rendbetétele 500 milliárd forintot igényelne, ezért a kormány uniós támogatást is vár a rekonstrukcióhoz – közölte Kóka János gazdasági miniszter. És azt: a kormány a gazdasági és a belügyi tárcákkal, az önkormányzatokkal és a fővárossal közösen dolgozik egy hosszú távú útfelújítási terven.

Tanulnak – pályáznak
Megyénk közútjain az előzetes becslések szerint kilométerenként 15-20 kátyú van, ami 50-60 ezer gödröt jelent. A számok nőttek a korábbiakhoz képest.
A megyei közútkezelő kezelésében lévő 2481 kilométernyi útból mintegy 1600 kritikus állapotban van. Itt nagy felületi javításra lenne szükség, de nagy valószínűséggel erre az idén sem lesz elegendô pénz – idéztük a napokban az illetékes vezetőt.
Megyénk legkritikusabb útszakaszának jelenleg a 37. számú főút Felsőzsolca—Sátoraljaújhely közötti 72 kilométeres szakasza számít.
A megyeszékhelyen – a helyi önkormányzat értékelése szerint – „tavaly ilyenkor sokkal rosszabb állapotban voltak az utak, mint most”. Orosz Lajos alpolgármester lapunknak nemrég úgy fogalmazott: az úthibákkal „meg kell tanulnunk együtt élni”.
Ami a frissen beígért pályázati forrást illeti, (írásban, tegnap) így reagált kérdésünkre: „2005-ben 300 millió forint önrésszel, 600 millió forint értékben útfelület-javítást, kátyúzást végeztünk. A 2006-os évben szeretnénk folytatni a munkát, és ezért is örülök a pályázati lehetőségnek. Lehetőségeinket maximálisan kihasználva fogunk pályázni.”

Kapcsolódó cikk:
Már most több kátyú van, mint tavaly