Apró trükkök, amikkel enyhíthetjük a hasi görcsöket

Apró trükkök, amikkel enyhíthetjük a hasi görcsöket
© Illusztráció: Magánarchívum
Budapest – A görcsöket alapvetően a méh izomzatának nagyobb intenzitású összehúzódásai okozzák.

Egyes kutatások szerint akár a nők felét is érintheti a menstruáció zavara, orvosi nevén dysmenorrhoea, mely fájdalmas hasi görcsökkel, gyengeséggel, rossz közérzettel jár. Enyhébb esetben a mindennapi tevékenységünket nem befolyásolja, súlyosabb formája azonban az iskolai, munkahelyi teljesítményünkre is rossz hatással lehet. Gyakran már a menstruációt megelőző napokban jelentkeznek különböző testi- és lelki tünetek, mint például fokozott ingerlékenység, lehangoltság, mellfeszülés, fej- hát-derékfájás, fokozott vízvisszatartás (ödémák), súlynövekedés, pattanások megjelenése, puffadás, hőhullámok. Ezen tünetegyütteseket összefoglalóan premenstruációs szindrómának (PMS) nevezik. Ugyan nem egyformán szenvedünk a fenti tünetektől, de kisebb-nagyobb mértékben mindannyian megérezzük a menstruációs ciklussal járó hormonális változásokat. A vérzés első napjától a PMS tünetei javarészt megszűnnek, azonban helyükre sokunknál menstruációs görcs lép.

Mi okozza a görcsöt?

A görcsöket alapvetően a méh izomzatának nagyobb intenzitású összehúzódásai okozzák, melyek segítik a méhnyálkahártya leválását, a megérett petesejt kilökődését, amely minden hónapban vérzés kíséretében távozik a szervezetből. A méh izomzatának összehúzódásait az úgynevezett prosztaglandin nevű hormonok felszabadulása idézi elő. A prosztaglandin hormon továbbfokozza a fájdalomérző idegvégződések érzékenységét.

Praktikák

Létezik azonban néhány egyszerű módszer, amelyek segítségével csökkenthetjük a menstruáció okozta kellemetlen tüneteket. A menstruációs görcsök hatékony ellenszere a mozgás. Ilyenkor ugyan nem tanácsos megerőltető hasizom gyakorlatokat végezni, azonban egy lazító nyújtás, jóga vagy séta a szabadban csodákra képes. Míg a koffein, só, zsír, alkohol – ezeken a napokon nem barátaink! Kerüljük a fogyasztásukat, ha nem akarjuk még rosszabbul érezni magunkat. A bőséges folyadékbevitel, és a magas rosttartalmú ételek azonban segítségünkre lehetnek! A menstruáció alatt ugyanis fokozott vérveszteség lép fel, amely megterheli a szervezetedet, ezért ilyenkor fokozott, legalább napi 2-3 liter víz elfogyasztása ajánlott. A jó anyagcsere és megfelelő bélműködés pedig akár 60 százalékkal is csökkentheti a panaszokat!

Több C-vitamin bevitele is jótékony hatású lehet menstruáció idején. Nem csupán az immunrendszert erősíti, hanem a méhben lévő erek falára is kedvező hatást gyakorol. Ezért együnk több citrusfélét, zöldpaprikát, kivit, csipkebogyót, sóskát, spenótot, vagy sütőtököt (aminek vastartalma is igen magas), ha szeretnénk természetes forrásokból felvenni a létfontosságú vitamint!

HBN



Sporthírek






hirdetés