Anyósülésen járt a balkáni utakon

A Toyota Land Cruiser gyakran közlekedett hegymenetben
A Toyota Land Cruiser gyakran közlekedett hegymenetben
Balkán-félsziget – Szaszala Tamás Benőcs László navigátoraként jutott el Bosznia-Hercegovinából Görögországba.

Testközelből szembesült a balkáni állapotokkal Szaszala Tamás. A nyíregyházi megszállott áprilisban Salamon Patrikkal megjárta a marokkói terepre tervezett Saharun 2017 expedíciót, a nyár elején bebarangolta a Dél-Kárpátokat a Carpathian Trophy keretében, legutóbb pedig a Balkan Trophy 2017 távját gyűrte le. Nem volt idegen neki a közeg, hiszen tavalyelőtt Badar Tiborral már megfelelt a kihívásoknak, ám úgy volt vele, hogy badarság lenne az idén kihagyni. Ezúttal a tiszaújvárosi Benőcs László navigátoraként huppant be a 98-as évjáratú Toyota Land Cruiser anyósülésére.

A természet nagy úr

– Nem mondanék igazat, ha azt állítanám, hogy már régóta az út lázában égtem. Spontán jött a lehetőség, éreztem, hogy élni kell vele. Társammal megbeszéltük, hogy ő hozza a kocsiját, én adtam a négy gumit és a pótkereket. A szervezők minden apró részletre ügyeltek. Nekünk 4200 kilométert kellett megtennünk összesen, ők viszont 7 ezerig jutottak azért, hogy megírják a pályát. Készült egy roadbook, melyből tökéletesen lehetett tájékozódni, tudtuk, hogy az aktuális etap mettől meddig tart, közben mit érdemes megnézni, a célállomáson mi a specialitás. Bosznia-Herce­govinából rajtoltunk és Mon­tenegrón, valamint Albánián keresztül Görögországban értünk célba. Ami közben történt, az tömény élmény. Naná, hogy érdemes volt belevágni a kalandba – említette Szaszala Tamás, aki több vállalkozást is üzemeltet. A gép forog, az alkotó pedig pihen, illetve pihenne, ha éppen nem pörögne gyakran magas fordulatszámon. A Balkan Trophy 2017 lényege az volt, hogy ismét bebizonyosodott: a természet nagy úr. A zömmel hegyvidéken vezető útvonalon meg kellett dolgozni a pontokért. Bár a tengerszint felett magasan jártak, volt mélypont is:

– Albánia egyes részein alig volt aszfalt az úton, órákon át zötykölődtünk a sok szerpentinen, emberrel alig találkoztunk. Amint célba értünk, szokatlan volt a nyugalom az egész napos rázkódás után. Egyébként érdekes világ Albánia: például 1992-ben körülbelül 600 autó képezte a magánszektort. Mostanság elég nagy a kontraszt az országon belül. Az emberben él egy kialakított kép, de amikor ténylegesen ott vagy, az egészen más. Többet tudnak rólunk, mint mi róluk. Hunyadi János, az államalapító Szkander bég kortársa és bajtársa, valamint Apponyi Geraldine, az első és egyetlen albán királyné tananyag az iskolában. Majdnem minden városban van Hunyadi János utca a nagyrészt muszlim országban.

Az egész napos kocsikázást követően minden napot a kulináris élvezetekkel zárták.

– Helyi finomságok kerültek az asztalra, így például kecske, bárány és rengeteg zöldség. Rajongója vagyok a tenger gyümölcseinek, amiből korlátlan mennyiséget vagyok képes elfogyasztani. Isteni volt a fekete kagyló bormártásban elkészítve. De összességében az egész program jóízű volt. Ezúttal a nyolcadik helyen végeztünk, ám korántsem a helyezés a lényeg, hanem az átélt élmény. Természetesen nem ülök a babérokon, biztosan felbukkanok majd újabb autós próbatételeken.

A program

A Balkan Trophy 2017 útvonala

1. nap: Sarajevo–Zabljak (250 km)

2. nap: Zabljak–Andrijevica (170 km)

3. nap: Andrijevica–Skhodra (250 km)

4. nap: Skhodra–Berat (330 km)

5. nap: Berat–Saranda (200 km)

6. nap: Saranda–Ioannina (190 km)

7. nap: Ioannina–Karpenisi (270 km)

8. nap: Karpenisi–Delphi (240 km)

Sírkert a stadion közepén

A rajt Szarajevóban volt. Abból a városból indult el a 27 autóból álló mezőny, ahol az 1984-es téli olimpiai játékokat rendezték. Az ötkarikás játékok helyszíne ma kísértetváros. A szarajevói blokád idején például a bobpálya a boszniai szerbek tüzérségi erődítményének része lett. Az egyik sírkert az olimpiai stadion közepére került.

KM-LTL








hirdetés