Alvászavar és az éjszakai evés

Alvászavar és az éjszakai evés
A stressz, az idegeskedés, a túlfeszített munkatempó sokak számára álmatlanságot és alvásproblémákat okoz.

Napjainkban egyre gyakoribb azoknak a száma, akik nem tudnak nyugodtan aludni, gyakorta felébrednek és ennek következtében napközben fáradtság, kimerültség jellemzi őket, ami sajnos a munkájukra is kihat.

A régi bölcs tanácsok, hogy lefekvés előtt igyunk meg egy pohár tejet, vagy miután álomra hajtottuk a fejünket, számoljuk a bárányokat, nem mindenkinek nyújtanak tökéletes megoldást. Az álmatlanság és a gyakorta éjszakai felkelés egyik „mellékhatása” az éjszakai falatozás. Mivel gyakran nem táplálkoznak megfelelően és rendszeresen napközben, ezért este pótolják mindazt, amit a nap folyamán kellett volna. Az éjszakai lakomák nem csak az alvászavarban szenvedőket csábítja, hanem az emberek nagy része szívesen eszeget az csendes éjszakák alatt. Az egésznek a legfőbb okozója egy hormonális probléma. Az este eszegetőknek nem emelkedik meg éjszakánként a melatonin hormonszintje, amely az alvást segíti. Az étvágy féken tartásáért felelős leptin nevű hormon alacsony szintje is problémát jelenthet, amely az evési kényszert fokozhatja.

Az éjszakai evés szindróma vagy az éjszakai evési kényszer jellemzői, az étvágy nappali hiánya, álmatlanság, éjjelente jelentkező megnövekedett éhségérzet. Az orvosok már bebizonyították, hogy az éjjeli evőknek a stressz hatására adott hormonális mintázata eltér a nappal étkező egyénekben tapasztalhatótól.

Az éjszakai étkezés viszont több szempontból sem ajánlatos. Este már nehezebben emészt a gyomrunk, az ilyenkor általában túlzásba vitt evés pedig felfúvódást és gyomorégést okoz. A nyugodt alvásunknak is lőttek, mert tele hassal lefeküdni, a nagyon megterhelt gyomrunknak és emésztőrendszerünknek kifejezetten nem előnyös. Nehézkesen és rosszul fogunk aludni, emellett még furcsa álmok is gyötörhetnek. Hosszabb távon pedig a fölösleges kilók lerakodására is számíthatunk, ha a sötétség leple alatt kezdünk neki falatozni. A lerakódott zsírréteg pedig komoly szív- és érrendszeri betegségeket produkálhat.

A gyomrunk terhelése mellett a fogra is figyeljünk oda. A legtöbbször az éjjel a hűtőszekrényre járók közül már nem mosnak fogat, így nagymértékben hozzájárulnak ilyenkor a szuvasodás veszélyéhez.

Az álmatlansággal küszködők ne az esti evéssel próbálják megoldani a problémájukat, hiszen ez csak egy pótcselekvés, ami sokkal inkább káros, mint amennyire mi azt gondoljuk. Érdemes szakember segítségét kérni, ha már végképp nem boldogulunk, és főleg ha már régóta nem alszunk jól és mellette folyamatosan nassolunk.

Forrás: www.mocsokmacsok.hu