Aludjon eleget, különben megbetegszik, és ezt a szakértő mondja!

Akt.:
Sötétben aludjunk!
Sötétben aludjunk! - © Fotó: Molnár Péter
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Molnár Tamás (Thomas Sanglor) parapszichológussal az álmodástanról beszélgettünk.

Kutatások szerint 1975 óta a tudatos álmodás már nem kérdés, hanem tudományosan bizonyított tény. Az álmodástan egy olyan komplex tudatos életszemléletet mutat be, amivel valamilyen szinten minden ember érintett.

Miért fontos az alvásminőség?

Az egészség megfogalmazásánál leggyakrabban a tudatos életmód, a táplálkozás és a mozgás kerül szóba. Sajnos sokan nem tudják, hogy számtalan betegség kiindulási alapja a nem megfelelő mennyiségű és minőségű alvás. Ez minden korosztályt érint, ráadásul a korhoz igazodott mértékben. Digitális, modern világban élünk, ahol az éjszakába túl sok fényt költöztettünk. Ahhoz, hogy az alvásunk kielégítő legyen, szükség van a melatonin nevű hormon termelődésére, amihez a sötét elengedhetetlen. Ám ha az ember elnyújtja az éjszakai ébrenlétét azáltal, hogy nézi a modern kor vívmányait: a számítógép világító monitorját, a nagy képernyős tévét, a telefont, a tabletet, ezek késleltetik az említett hormonnak a termelődését, hiszen ennek előállításához sötétre, nem pedig világosságra van szükség. Ha ezt nem biztosítjuk magunknak, mesterségesen gátoljuk az alvásba merülés lehetőségét. Az alvás-ébrenlét ciklusának megbomlása egyfajta modern kori „betegség”.

alvas2Molnár Tamás

A tudatos szemléletnek muszáj határt szabnia abban, hogy meddig maradjunk ébren. Látnunk kell, nem véletlen a sok energiaital fogyasztása a fiataloknál. Energikusságuk csúcsán kellene lenniük, mégis, jó részük „energiátlan”. Az éberséget fenntartó italozás pótcselekvés, a kiesett alvási órák miatti álmosság legyőzésére alkalmazzák. Ám a legnagyobb nappali figyelmet, az élénkséget semmi sem tudja úgy megteremteni, mint a minőségi alvás. Haladnunk kell a korral, de egyúttal azt is be kell látni, hogy a technika fejlődése nem egyértelmű ütemben halad a biológiánk szükségleteinek átalakulásával. A köztudatban nagyobb hangsúlyt kellene fektetni az alvás minőségi megvalósítására – fogalmazott Molnár Tamás parapszichológus.

Betegségek mögött

– Sajnos nagyon sok betegség hátterét, kialakulását okozza a sikertelen, kevés, töredezett, vagy fölöslegesen hosszú alvás. A szervezetünk jelez, felhívja a figyelmet arra, hogy valamilyen ritmust, a természetben működő szabályt nem tartottunk be. A teljesség igénye nélkül megemlíthetjük a sok túlórát. A stressz nőknél meddőséget, a férfiaknál pedig teljesítményromlást okozhat.

Alvatlanság miatt kialakulhat cukorbetegség, idegi kimerülés, viselkedési problémák, feledékenység és emésztőrendszeri betegségek. Amennyiben méreganyagok halmozódhatnak fel a szervezetben, védtelenebbek leszünk a fertőzésekkel szemben, kóros folyamatok alakulhatnak ki.

HBN–Kiss Erzsébet