Alapkő tanúsítja, épül az M35-ös új szakasza

Alapkő tanúsítja, épül az M35-ös új szakasza
© Fotó: Derencsényi István
Debrecen – Jó esetben három év múlva végig autópályán juthatunk el a román határig – reméli Tasó László államtitkár.

A megye fél tucatnyi települését közvetlen, egy sor másikat, valamint Erdélyt, Kárpátalját és a Felvidéket közvetve érinti az M35-ös autópálya megépítése két ütemben – mondta a beruházás szerdai alapkőletételén Tasó László. A közlekedéspolitikai államtitkár emlékeztetett arra, hogy a tervek szerint 2018. végére, de legkésőbb 2019. közepére elkészülő 24,1 kilométeres szakasz a Via Carpatia elnevezésű nemzetközi folyosó része. Ez gyorsítja fel a közlekedést Nagyvárad felől egészen Lengyelországig, s a megvalósítás érdekében a magyar kormány leginkább erre a területre koncentrálja az útépítési beruházásait. Ezzel egyben ösztönzi is a szomszédos országokat a folyosó kiépítésére a saját területükön – tette hozzá Tasó László.

Együtt az M4-essel

Az M35-ös autópályának a 4-es főútba torkoló végpontjánál tették le az M35-ös továbbépítését szimbolizáló alapkövet szerda délelőtt. Az ünnepségen Tasó László kiemelte, a két ütemben elkészülő 24,1 kilométer mellett ennek a beruházásnak a keretében építik meg 2018. év elejéig az 5 és fél kilométer hosszú 481-es főutat is, amely érinti a debreceni repülőteret és közvetlen összeköttetést teremt a Déli Ipari Parkkal.

Az első ütem kivitelezésére, melynek a munkálatai már elkezdődtek, csaknem 600 nap, a másodikra 30 hónap áll rendelkezésére az építőknek. Az M35-ös főút folytatását jelentő, és a román határig tartó M4-es autósztráda megépítésének határideje is ezzel eshet egybe reményei szerint – tette hozzá az államtitkár. Elmondta, az M4-es kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárás rövidesen lezárható lesz. Ezzel még nincs vége a fejlesztésnek, mert eltökélt a kormány abban, hogy a 42-es főút fölött kijelölt nyomvonalú sztráda építését Berettyóújfalutól Fegyvernek felé is folytatni kell.

A körzet legnagyobb beruházása

Vitányi István, a térség országgyűlési képviselője szerint az elmaradott bihari térség lakóinak évtizedes álma teljesül az autópálya megépítésével. Számára azért is nagy jelentőségű az őket érintő eddigi legnagyobb beruházás, mert a megye 4-es választókörzetét teljes egészében átszeli, s köztudomású, az ilyen térségekben előbb-utóbb fellendül a gazdasági élet. A nemzeti összetartozás útjának nevezte az M35-öst, illetve a később megépülő M4-est, amely az anyaországot köti össze Erdéllyel és Székelyfölddel, és egy újabb határátkelővel is bővül a kapcsolat.

Dr. Barcsa Lajos Debrecen alpolgármestere azt emelte ki, hogy az M35-ös autópálya folytatása, illetve a 481-es út megépítése szervesen kapcsolódik a több mint 200 milliárd forintos Új Főnix Tervben meghatározott fejlesztésekhez. Ezek az utak egyrészt a városon átmenő teherforgalmat csökkenti majd, másrészt kapcsolat a repülőtérrel, illetve a mellett épülő 600 hektáros Déli Ipari Parkkal.

Különszintű csomópontok

A 69 milliárd forintos, részben uniós, részben hazai forrásból megvalósuló beruházás részleteiről Nagy Róbert, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgatója beszélt. Elmondta, az első ütemben 17,2 milliárd forintos költséggel a 4-es és a 481-es főút között épül meg az autópálya 5,4 kilométeren, 2×2 forgalmi sávval, leállósávval, középső elválasztó sávval. A szakasz két végpontján különszintű közúti csomópontot alakítanak ki. Az 5,5 kilométer hosszú 481-es főút, amely a 47-es főutat köti össze az M35 autópályával 4,9 milliárd forintba kerül. Az első ütem legkorábbi befejezése 2017 végére várható.

A második ütemben az autópálya 481-es főút – Berettyóújfalu közötti része készül el 18,7 kilométeren 46,9 milliárd forintért várhatóan 2018 végéig. A fejlesztés keretében különszintű csomópont épül az M35 autópálya és a Hajdúszovát-Derecske összekötő út keresztezésében. Mikepércsnél egyszerű, Derecskénél komplex pihenőhelyet alakítanak ki. A projekt részeként megépül az M4 autópálya másfél kilométeres szakasza is.

HBN-ÉP​