Akkor tisztázzuk, mennyire is környezetszennyezők a dízelek

Akkor tisztázzuk, mennyire is környezetszennyezők a dízelek
© Illusztráció: AFP
Debrecen – Félreértések a dízelmotorral hajtott gépjárművek károsanyag-kibocsátásával kapcsolatban.

Az utóbbi időben több félreérthető és szakmailag tisztázatlan információ került a köztudatba a dízelmotorok károsanyag kibocsátása körül. Az Európai Autógyártók Szövetsége által kiadott szakmai anyag segít tisztázni egy sor tévhitet.

Tanuk jelenlétében

A vizsgálatok elvégzését egy EU jogszabály írja elő, amit 1997-ben fogadtak el személyautókra. Az autót hidegen kell indítani, a motorban legalább 3000 kilométer futásteljesítménynek kell lenni, az előírt kenőanyaggal és üzemanyaggal feltölteni, a nappali fényt bekapcsolva tartani, míg a rádiót, légkondit, és egyéb készülékeket kikapcsolni, az előírt kerékabroncsokkal felszerelni és a keréknyomást, a futóművet megfelelően beállítani. A sebességváltó és a fékek működését a szabályban részletesen leírták. A gépjármű súlya vezető nélkül, 90 százalékig feltöltött üzemanyaggal, és 100 kilogramm pótsúllyal értendő, a külső levegő hőmérséklete általában 25 fok, de nem több mint 30 fok és nem kevesebb, mint 20 fok, a tesztet hatósági tanuk jelenlétében végzik.

Idejétmúlt módszer

Miért térnek el a valóságos fogyasztási eredmények a teszteredményektől? A laborkörülmények a valóságban nem állíthatók elő, így a kapott eredmény inkább referenciának tekinthető, amely az abszolút fogyasztás meghatározására nem alkalmas. A gépjárműipar már régen hangsúlyozza, hogy a ma használt teszt idejétmúlt, így nem alkalmas a járművek kibocsátását pontosan ellenőrizni. Az EU és az USA kibocsátási tesztjei teljesen más alapokon nyugszanak. Az EU-ban a laborteszt megfelelő eredménye alapján, amelyet bármely EU országban elvégezhetnek és a teljes EU-ban elfogadják, lehet a gépjárműveket forgalomba helyezni. Az USA-ban a kibocsátás deklarálása önbevalláson alapul, és ezt minden gyártónak minden modellre évente meg kell csinálnia.

HBN








hirdetés