Akár a mesében: Úgy szeretem, mint a sót!

Akt.:
Akár a mesében: Úgy szeretem, mint a sót!
© Fotó: Molnár Péter
Debrecen – A népmesénkben a legkisebb királylány bizonyítja be apjának, milyen nélkülözhetetlen a só.

Napjainkra – jó magyar szokás szerint – már a ló túlsó oldalára estünk át. Hazánkban az emberek naponta átlagosan tíz-tizenöt gramm nátriumot visznek be szervezetükbe. Ezzel szemben az ajánlott napi mennyiség ennek a töredéke, két gramm, ami öt gramm konyhasónak felel meg. A nagy sómennyiség kiválasztása fokozott terhelést ró a vesére és a szívre.

A túlzott sófogyasztás növeli a szív- és érrendszeri betegségek (pl. magas vérnyomás), a vesebetegségek és a gyomorrák kockázatát. Ezért szükséges az egészséges táplálkozásban és számos betegség diétájában is a Na-bevitel csökkentése. A készen vásárolt termékek túlzott sótartalma felelős az ízlésünk változásáért. Ez a magyarázat arra, hogy a megfelelően sózott ételt íztelennek, sótlannak érezzük.

Kevesebb jobb

Ha néhány dologra odafigyelünk, máris sokat tettünk egészségünkért. A kenyerek és péksütemények kiválasztásánál ne vegyünk már a felületén is sózott sütőipari termékeket.

A zöldség- és főzelékfélék esetén a friss vagy a fagyasztott készítményeket részesítsük előnyben a tartósított készítményekkel szemben.

A sajtok kiválasztásánál figyeljünk arra, hogy az ömlesztett sajtok nátriumtartalma meghaladja a natúr sajtokét.

A zsiradékoknál figyeljünk arra, hogy a vajkrémek, margarinok eleve erősen sózottak.

Fedezzük fel a nyers zöldségek természetes ízét és ne rontsuk el felesleges sózással a paradicsomot, paprikát, uborkát, retket, újhagymát!

HBN–KE








hirdetés