Ajánlások az Okostányérról

Akt.:
Illusztráció
Illusztráció - © Fotó: Getty Images
Budapest – A dietetikusok által összeállított új javaslat az 1987-ben kidolgozott táplálkozási ajánlást váltja fel.

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) elkészítette a legújabb magyar táplálkozási ajánlást, amely az Okostányér® elnevezést viseli.

Hiányzó ismeretek

Az útmutató a legfrissebb tudományos eredményeket figyelembe véve határozza meg, hogy az egyes élelmiszertípusoknak milyen arányban kellene a tányérunkra kerülniük. Az „az vagy, amit megeszel” elvvel nehéz vitába szállni, hiszen a helyes táplálkozás szerepe a testtömeg-karbantartásban és az egészségmegőrzésben köztudott és bizonyított. Bár mindenki szeretne egészségesen táplálkozni, gyakran hiányzik a kellő ismeret ahhoz, hogy étrendünket megfelelően tudjuk összeállítani. Ezért fogalmazott meg az MDOSZ új táplálkozási ajánlást.

Az Okostányér® a nagyközönség számára nehezebben befogadható, a korábbi táp­anyagalapú ajánlás helyett élelmiszercsoportokat ad meg, hisz a köznapi életben sem fehérjét, zsírt vagy szénhidrátot fogyasztunk, hanem ezek értékes forrásait, például húst, tejet, kenyeret, zöldséget, gyümölcsöt. Az új ajánlás felhívja a figyelmet a bevitt só, zsiradék és cukor mennyiségének csökkenté­sére, amelyhez praktikus táplálkozási tippeket is mellékelnek. Az összeállításban megjelenik az energia-egyensúly megvalósítását, vagyis a táplálékkal bevitt energia­mennyiség felhasználását elősegítő testmozgás fontossága és az erre vonatkozó legalapvetőbb ajánlás is.

HBN​








hirdetés