Aáry: az iskolai erőszakot csak összefogással lehet kezelni

Az iskolai erőszakot csak a tanárok és a
szülő, a hatóságok valamint a
szociális és civil szervezetek
együttműködésével lehet
hatékonyan kezelni – mondta az oktatási jogok
biztosa egy, a témában rendezett
csütörtöki konferencián.

Aáry-Tamás Lajos szerint
a pedagógusok egymaguk nem képesek
megbirkózni a problémával; a
sikerhez meg kell tanulniuk, hol találják
a segítséget, azaz tudniuk kell, milyen
eszközökhöz nyúlhatnak, ha a
hatáskörükön belül nem
boldogulnak – hangzott el


Az ombudsman szerint a tanárok jelenleg
kiszolgáltatottnak és eszköztelennek
érzik magukat az iskolai agresszióval
szemben. Ez a tehetetlenség, illetve “vesztes”
érzés még tovább rombolja a
pedagógusok amúgy is alacsony
társadalmi presztízsét,
ezért sürgős összefogásra
van szükség – mondta
Aáry.


A helyzet javítása
érdekében szerinte nem a tanárokat
kell még tovább terhelni, hanem át
kell adni nekik azokat a tapasztalatokat, amelyeket a
családsegítő szolgálatok, a
rendőrség, az ügyészség,
az önkormányzatok és a civil
szervezetek felhalmoztak.


A tanárok nem maradhatnak magukra – ha nem
képesek úrrá lenni a helyzeten,
minden régióban ki kell dolgozni egy
helyi együttműködésen
alapuló, iskolára szabott
megoldást, amelynek keretében
megosztják egymással a már
bevált módszereket – mondta az ombudsman.


Az országgyűlési biztos
szerint sajnos az iskolai erőszak
elkövetői egyre fiatalabbak és egyre
súlyosabban bántalmazzák a
többieket. A tipikus helyzetek is egyre
inkább felismerhetőek. Amikor
például évismétlés
miatt túlkoros gyerek kerül egy
közösségbe, az
agresszió bele van kódolva a
helyzetbe, hisz a társai félnek tőle
és bármit tesz, követik őt –
mondta az ombudsman.


Egyre gyakoribbak az úgynevezett
beavatási szertartások is, amelyek a
katonaságot megszégyenítő
kegyetlenséggel zajlanak. Ezek felett olykor a
tanárok is szemet hunynak, hisz az erősebb
diákok megfélemlítik a
többieket, és látszólag nincs
rendbontás – tette hozzá
Aáry. Az egyik
legsúlyosabb probléma az ombudsman
szerint az, hogy a tanárok
mintájára gyakran az iskolák is
elhallgatják az erőszak szülte
problémákat. Az oktatási
intézmények hajlamosak
elzárkózni, ha az agresszió
beférkőzik a falak közé, mert
azt hiszik, ha a nyilvánosság elé
lépnek vele, megbélyegzik az
iskolát, és akár az anyagi
támogatást is m! egvonják
tőle – hangzott el.

Aáry-Tamás Lajos szerint
minden esetben ki kell mondani, ha az adott
közösség nem boldogul a
problémával, és
segítséget kell kérni. Ennek egyik
kézenfekvő módja lenne a
szülői konzultáció, sokszor
azonban az iskola nem találja a kapcsolatot a
szülőkkel, mert egész egyszerűen
elérhetetlenek.


Az ombudsman szerint ekkor a tanárnak
nem szabad széttárnia a kezét,
hanem szociális munkás
segítségét kell kérnie, aki
ha kell a kocsmából, de
előkeríti a szülőt, és
együttműködést ér el –
fogalmazott az ombudsman.