A „zöldekben” a vitamin

A „zöldekben” a vitamin
Számos szív- és érrendszeri probléma forrása lehet a nem megfelelő káliumbevitel.

Szinte mindenki hallotta már szüleitől, nagyszüleitől: egyél gyermekem zöldséget is, abban van a vitamin. Nem is gondolnánk, mennyire helyénvaló a mondás. Számos országban, köztük hazánkban is, a betegségekért és a korai elhalálozásért nem csak a zsírok és állati eredetű élelmiszerek (például zsír, sajt, vaj, baromfi és egyéb húsfélék) túlzott fogyasztása a felelős. A növényi eredetű élelmiszerek elegendő fogyasztásának hiánya éppúgy közrejátszik ebben – derül ki a Nestlé felméréséből.

Figyeljünk a káliumra!

Hogy miért olyan fontosak a növényi eredetű élelmiszerek az emberi egészség megóvásában és fenntartásában? Erre a kálium kitűnő példa. A káliumbevitelnek gyakran nem tulajdonítanak megfelelő jelentőséget, hiszen egészséges esetben súlyos káliumhiány ritkán fordul elő, mivel ez az elem rengeteg élelmiszerben megtalálható. Ám számos kísérlet igazolja, hogy az egyre elterjedtebb modern „nyugati” típusú étrendben a hagyományos étkezési szokásokhoz képest kevesebb a kálium. Ez azt jelenti, hogy napjainkban a népesség nagy része nem fogyaszt elegendő mennyiségű káliumot. Pedig számos szív- és érrendszeri, vese- és csontbetegség ellen is védelmet nyújt.

Növényi rostokból

A gyümölcsökben és zöldségekben található kálium és egyéb szerves anionokat tartalmazó sók (malát, citrát) lúgosító hatásúak, és a vizelet savasságát semlegesítik. A mérsékelt savasodás megfelelő ellenőrzés nélkül számos káros folyamatot indíthat el (kalciumveszteség a csontokban, proteolízis), főleg idős embereknél. A gyümölcsök és a zöldségek szerepeltetése ezért különösen fontos az olyan étrendekben, amelyek célja az ételek tápértékének növelése a bevitt energiamennyiség csökkentése mellett. Egy kiegyensúlyozott étrendben napi 2,5–3,5 gramm kálium bevitele javasolt – főként gyümölcsökből, zöldségekből és gabonafélékből –, ez jól alátámasztja a tanácsot, amely szerint napi 5-10 alkalommal kellene növényi élelmiszereket, rostokat, gyümölcsöket, zöldségeket fogyasztanunk – írja a Nestlé.