A villamos tovább mehet

A villamos tovább mehet
Fejlesztésre szorul a trolihálózat is, de a tervezett 2-es vonalára inkább a villamos kell.

Első közelítésre jogosnak látszik a felvetés: miért is hagyták ki a számításból a trolit, amikor tervezték a 2-es villamos vonalát? Noha a kérdés rég eldőlt, a válaszra érdemes visszatérni, hiszen, a beruházás folytatását érinti. Kérdésünkre – hogyan? – elsőként Jónás Zoltán, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) elnöke válaszolt. Előre bocsátotta, hogy nélkülözhetetlen a trolihálózat fejlesztése is, mert a belváros szélén véget ér a vonal, ahelyett, hogy tovább menne a nagy forgalmat vonzó Tócóskert és/vagy a Böszörményi út felé.

Karlsrueban megvalósult
Ami a 2-es villamost érinti, ott a DERKE is inkább a sínhez kötött tömegközlekedési eszközt támogatta. Egyrészt azért, mert a troli kapacitása nem nagyobb az autóbuszénál, másrészt pedig a villamos hatalmas előnye, hogy összeköthető a nagyvasúttal. Mivel a nyomtáv azonos, csupán olyan járművet kell beszerezni, amely mindkét típusú vasúti pályán való közlekedésre alkalmas. – magyarázta Jónás Zoltán. (Egyesületüket egyébként idén beválasztották az Európai Utasok Szövetségébe.) – Az ilyen típusú vasúti közlekedésre Debrecen rendkívüli adottságokkal rendelkezik. Az egyik lehetőség éppen Hajdúböszörmény felé kínálkozik. Karlsrueban (Németország) e rendszer már megvalósult – tette hozzá.
Hasonló érveket sorakoztatott fel Varga László, a polgármesteri hivatal főosztályvezetője is. Mint mondta, a tervezőknek két nagy lakótelep, valamint a Libakert és a Sestakert összesen mintegy 40 ezer lakosának tömegközlekedését kellett számba venni. A reggeli csúcsforgalomban óránként 7-8 ezer ember kél útra. Ilyen utasszámot csak kötött pályán lehet szállítani, mert indíthatnak akár percenként buszokat vagy trolikat, azok egészen biztosan beragadnak a dugókba – sorolta Varga László, majd kitért a másik szempontra is, az elővárosi vasút és a városi kötöttpálya összekapcsolására. A távlati tervekben szerepel ennek megvalósítása. Elújságolta, hogy az előzetes vizsgálatára 250 millió forintot nyert a város egy pályázaton.