A világot nem megvenni kell!

Illusztráció
Illusztráció - © Fotó: express.co.uk
Debrecen – A szakember szerint a gyerekkel tartalmasan eltöltött idő fontosabb az ajándékoknál.

Eltárgyiasított világban élünk, ahol fogyasztásra van generálva a környezetünk, nem csoda hát, ha a gyermek számára a karácsony egyet jelent a drága ajándékokkal. A családnak azonban van arra lehetősége, hogy a gyermekét befolyásolja – véli Pálfi Sándor, a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar Gyermeknevelési Tanszékének főiskolai tanára.

A szakember szerint az adventtal „célképzést” tudunk biztosítani a gyereknek: megtanulhatja, hogyan tudunk felkészülni valamire, amit remélünk, hogy megtörténik. – A gyerekkel töltött minőségi idő ugyanis sokkal fontosabb, mintsem hogy milyen tárgyakat vegyünk meg – hangsúlyozta, hozzátette, hogy kisgyermek korban a tárgyak, s az azokkal való játék valóban nagyon fontos, de olyan eseményeknek az előrevetítése, amit közösen fogunk átélni, a későbbiekben többet jelent majd, s maradandó emlék marad. – Nem kell nagy dolgokra gondolni, ez lehet akár éneklés, vagy egy bábelőadás, amit közösen kitalálunk, felkészülünk, s karácsonykor előadunk a családnak – fogalmazott a főiskolai tanár.

Minden játék fejleszt

Bár sokszor halljuk, hogy egyes játékoknak milyen fejlesztő hatásai vannak, a szakember leszögezte: bármilyen játékot is kap a gyerek, az a képességeit aktivizálja, tehát fejleszt. – Mindez attól függ, hogy a szülő mit tart lényegesnek. Alapvetően a kognitív területekre koncentrálunk, vagyis, hogy a gyerek logikus gondolkodását segítsük. Szülőként az a fontos, hogy tudjuk, mivel szeret játszani a gyerek, s ahhoz szinkronban lévő fejlesztő játékot válasszunk. Mindemellett érdemes olyat venni, aminek nyitott végű a felhasználása, nem annyira tematizálja, hogy mit lehet vele csinálni. Ami ugyanis nagyon kötött felhasználású, azt hamar megunja a gyerek, hiszen pont a benne lévő vágyakat, tapasztalatokat szűken engedi megnyilvánulni – húzta alá Pálfi Sándor, aki úgy gondolja, legjobb ha olyan ajándékkal készülünk, amiben benne vannak a gyermek kívánságai is, de a boltban nem kaphatók.

A gyerekekkel közösen az apuka például készíthet építőjátékot; kisebb gyereknek nagyobbakat, nagyobbaknál pedig kisebb és bonyolultabb elemeket. Ez a játékforma másfajta figyelmet igényel a gyerektől: egyrészt fontos, hogy a fejében legyen a cél, amit el akar érni, másrészt fejleszti a finom motorikus képességeket, hiszen úgy kell összeilleszteni az elemeket, hogy ne dőljenek össze.

– Az elején nem olyan könnyű feladat, hiszen azt fogja mondani, hogy az üzletben ilyen, meg olyan játékok vannak. Előnye azonban, hogy amit szülőként én csinálok vele, az rá van szabva, s pont olyan lesz, amit ő szeretne. Ha a gyerekek ezt megtanulják, látni fogják, hogy a világot nem csak megvenni, hanem létrehozni is lehet! – nyomatékosította a szakember.

– Pálfi-Tóth Zoé –








hirdetés