Még ha nem is érzi, szervezetében komoly nyomot hagy a stressz

Akt.:
Még ha nem is érzi, szervezetében komoly nyomot hagy a stressz
© Fotó: telegraph.co.uk
Debrecen – Az agy összehangolja testi funkcióinkat, mozgásunkat, általa tudunk gondolkodni, beszélni.

Szabályozza belső elválasztású mirigyeink működését, gondoskodva arról, hogy hormonszintünk megfelelő legyen. Egy parányi mirigye, a hipofízis végzi ezt a komoly irányítómunkát. Nehéz, kimerítő, veszélyes helyzetekben szervezetünk stresszes állapotba kerül, és ilyenkor az agy parancsot ad a mellékveséknek, hogy fokozzák az adrenalintermelést. Ez a hormon fokozza a teljesítményt, és felkészíti a szervezetet a harcra. Rövid ideig fennálló stresszhelyzetben ez hasznos is lehet, mert aktivizálódnak erőtartalékaink, fokozódik teljesítményünk, és javul a koncentráció. Azért, hogy ez az állapot ne fokozódjon fel túlzottan, az agy parancsot ad a mellékveséknek, hogy fokozzák az ellenhormon, a noradrenalin termelést is, melynek hatására csökken a feszültség, és lassan megnyugszunk. Tartós stressz esetén azonban nem szűnik az adrenalintermelés, a stresszhormonok pusztítják a szervezet ellenállásáért felelős védekező sejteket, és rontják a sejtek közti kommunikációt. Ez pedig hosszú távon testi és lelki betegségekhez vezethet.

Egyensúly

A stressz a nem megfelelő szintű terhelés következménye, s lenyomatokat hagy a szervezetben, ami mindaddig ott marad, amíg azt valami fel nem oldja. Még ha látszólag nem is emlékszünk rá, hatása bennünk él. A stressz kipihenése, az egyensúly helyreállítása sok időbe telik. A stressz és az idegeskedés jelentősen csökkenti a szervezet szerotoninszintjét. Ha szervezetünkben csökken a szerotonin, hangulatunk romlani kezd, borúsan látjuk a dolgokat, és eluralkodik rajtunk a félelem és a depresszió.

A stressz legfőbb jele a fáradtság. Ha ez az állapot régóta fennáll, és nem tudjuk kipihenni, akkor még ha nem is jelentkezik semmilyen más tünet, veszélyben forog testi és lelki egészségünk. Stresszre utaló tényezők: fokozott étvágy, dohányzás vagy alkoholfogyasztás, ideges szokások (pl. körömrágás), kiabálás, szitkozódás, kritizálás, utasítgatás, tettlegesség, munkába temetkezés, az érzelmek elfojtása. Fáradékonyság, fejfájás, álmatlanság, izomfeszültségek, mellkasi fájdalmak, magas vérnyomás, szívproblémák, remegés, émelygés, bőrproblémák, hasi görcsök, gyomorfekély, hűvös végtagok, verejtékezés, gyakori meghűlések, allergia, asztmás rohamok, menstruációs zavarok.

HBN








hirdetés