A stressz a májat rombolja

Immunrendszerünk védelmében mindig öltözzünk fel alaposan a téli hidegben
Immunrendszerünk védelmében mindig öltözzünk fel alaposan a téli hidegben - © Fotó: Dreamstime
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Mi okozhatja az alvászavart? Munkahelyi stressz, szorongás, betegség, tudatalatti félelmek. Nagyon sok minden lehet a háttérben. Nemalvás esetén a tüdő, a vastagbél, a szív nem tud regenerálódni. Interjú: Rontó Viktóriával.

Rontó Viktória holisztikus stresszoldó terapeuta. A terapeuta – aki energetikai kezelésekkel is foglalkozik – nagyon fontosnak tartja az immunrendszer működését. Mint mondja, védőrendszere a szervezetünknek. Az immunrendszer általános kifejezés, mert több szervrendszer tartozik ide – hangsúlyozza.

Fizikai test szempontjából mi tartozik az immunrendszerhez?

Elsődleges védelmi rendszer a bőrünk, a nyálkahártya, a gyomorsav savtartalma, a nyirokrendszerünk, a nyirokcsomók. Ilyen nyirokszervek például a mandulák.

Szokták mondani, hogy a nyirokrendszerünk szervezetünk kis katonái, védelmezői. Mi van, ha ezek megbetegednek?

Nagyon sokféle betegsége lehet az immunrendszerünknek. Ha valaki egészségesen születik, nem kell attól félni, hogy az immunrendszere nem tart ki, ha „egészséges” életmódot folytat az évek során, az immunrendszer helytáll, megvédi a fertőzésektől. Vigyáznunk is kell az immunrendszerünkre, banális dolog, de télen öltözzünk fel melegen, ha kimegyünk a mínuszokba. Mert bármilyen furcsán hangzik, a mai divat, például a térdben szakadt farmer, nem kedvez az immunrendszernek. Gondoljuk csak végig, a térde megfázik a fiatalnak, begyulladhatnak az izületei, és máris az immunrendszernek kell dolgoznia azon, hogy legyőzze a gyulladást. Vagyis fölöslegesen használjuk szervezetünk kis katonáit. Ez gyengíti a rendszert. A másik ilyen általános dolog az étkezés. Nem vagyok táplálkozási szakember, de például a kínai orvoslás azt javasolja, hogy télen legalább naponta 5 alkalommal együnk, vagy igyunk meleg ételt, italt.

Az érzelmek hogyan befolyásolják az immunrendszerünket?

A tél egy kicsit sötétebb, zordabb, emiatt hajlamosabbak vagyunk sötétebben nézni a világot, azaz ilyenkor hajlamosabbak vagyunk a depresszióra. A legjobb védelmi rendszerünk ez ellen az életöröm és a szeretet. Nem véletlen, hogy akik egyedül élnek, hajlamosabbak a szorongásra.

Mi a megoldás?

Én azt javaslom, hogy keressenek elfoglaltságot, társaságot, semmi esetre se üljenek otthon egyedül, mert csak rontanak egészségi állapotukon. Keressenek olyan hobbit, ami életörömet ad. Ez nagyon fontos.

A depressziós hangulat gyengíti az immunrendszert?

Igen, abszolút. Ha valakinek nagyon rossz kedve van, érdemes kimenni a levegőre, sétálni, mélyeket lélegezni. A légzés is nagyon fontos, naponta többször kellene a tüdőnkben a levegőt mély légzéssel kicserélni. Ez mindenütt megoldható, csak elfeledkezünk róla. Egy félórás séta ki tudja cserélni a gondolatainkat, feltölthet és életörömet adhat.

Az alvászavar, azaz ha valaki nem tud elaludni, vagy felébred éjszaka, minek köszönhető? Van köze az immunrendszerünkhöz?

Annyiban, hogy a nem alvás, a kialvatlanság gyengítheti az immunrendszert. Mindig meg kellene keresni az okot, hogy valaki miért nem alszik. Mert este 10 óra után már fáradtnak kellene lennünk, és kora reggelig a szervezetünk igény tartana az alvásra. Napi 6-8 órás alvásra szüksége van a testünknek.

Ön, mint terapeuta mit ajánl?

A teljes ellazulást, a testmasszázst! A kínai orvoslás azt tartja, hogy a stresszt, a haragot, az irigységet a máj tárolja. Magyarul is szoktuk mondani, hogy „megeszi a sárga irigység”. A félelmek pedig a vesét károsítják. A szomorúság és a bánat a tüdőt. Ha sok negatív érzelem torlódik össze, akkor sajnos összeroppanhat az immunrendszerünk. Ha tudatosabban élnénk, kevesebb betegséggel találkozhatnánk életünk során.

B. Tóth Erika