A sportolásnál a rendszeresség a lényeg

A sportolásnál a rendszeresség a lényeg
© Fotó: Derencsényi István
Debrecen – Akár a friss levegőn tett séta is lehet olyan jótékony hatású, mint a testedzés.

Akik újévi fogadalmat tettek, még mindig kitartóan sportolnak. Az aktívabbak gyakran választják a szabadtéri mozgást a hideg idő ellenére is, ám azoknak, akik hosszas kihagyás után térnek vissza a mozgáshoz, netán az iskolai tornaórák óta nem mozogtak, ajánlott inkább az edzőtermet választaniuk. De mi alapján érdemes eldönteni, hogy melyik a nekünk való edzésforma?

A rendszeresség a lényeg

– Ha a hideg hónapokban kezdünk el aktívan sportolni, különösen oda kell figyelni, milyen sportot választunk. Mivel a szervezet még nem szokott hozzá a terheléshez, biztonságosabb, ha a gyakorlatokat beltéren végezzük – mondta dr. Somhegyi Annamária, egy budapesti egészségközpont prevenciós igazgatója. – A lényeg a rendszeresség, hiszen ezáltal nő az állóképességünk, rugalmasabbak leszünk, és az ülőmunka ártalmait is csökkenteni tudjuk. Az egészséges szervezetre bármilyen testedzés jótékony hatással van. Ha sportolás közben mégis fájdalmat – derék, gerinc vagy ízületi fájdalom – észlelünk, érdemes felkeresnünk egy szakorvost. A konzultáció során kiderülhet, hogy javasolt-e a választott mozgásforma – magyarázta az igazgató.

Csak fokozatosan!

Ahogy mindenre, a sportolásra is érvényes a fokozatosság szabálya. Pláne, ha ezelőtt nem sportoltunk aktívan. Érdemes apránként hozzászoktatni a testet a mozgáshoz – tanácsolja a szakember. – Fontos, hogy hagyjunk magunknak időt a mozgás megszeretésére. Bármilyen sportot végzünk, tervezzük meg az edzésünket, és tűzzünk ki célokat magunk elé. Mérjük fel a képességeinket, és ehhez mérten válasszuk ki a súlyzókat, vagy a lefutandó kilométerszámot. Ha az edzőtermet választjuk, a személyi edző segítségével felállíthatunk egy edzéstervet, amely alkalmazkodik erőnlétünkhöz. Ha nem tudjuk, hogy kell használni valamelyik gépet, vagy, hogy hogyan kell helyesen végrehajtani a gyakorlatot, bátran kérjünk segítséget. A bemelegítés nem csak a kinti hidegben elengedhetetlen, izmaink átmozgatása a terhelés előtt minden esetben kötelező – fogalmazott.

HBN








hirdetés