A sikeres fogyókúra érdekében vezessünk táplálkozási naplót!

Akt.:
Illusztráció
Illusztráció
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – A feljegyzések pontosan megmutatják mi vezetett a hízáshoz.

Sokan észre sem veszik, mennyi plusz kalóriát visznek be a szervezetükbe nassolnivalókkal, rendszertelen étkezésekkel, üdítőitalokkal vagy alkoholfogyasztással. Dr. Gajdács Ágnes obezitológus szakorvos és testsúlygyógyász szerint a hatásos fogyókúra alapja a táplálkozási- és mozgásnapló vezetés.

– A rendelőnkben az a rutin eljárás, hogy minden fogyni vágyónak még az első találkozásunk előtt 1 hétig táplálkozási és mozgásnaplót kell vezetnie. A naplók segítségével ugyanis pontosan nyomon követhető, hogy ki miért nem tud lefogyni, ténylegesen mennyi plusz kalóriát juttat a szervezetébe, milyen az energiaegyenlege – árulta el dr. Gajdács Ágnes obezitológus szakorvos, aki azt is hozzátette, hogy a táplálkozási– és mozgásnapló vezetése azért is elengedhetetlen a fogyási folyamatban, mert tükröt tart, feltárja a hízáshoz vezető táplálkozási és mozgásbeli szokásokat. Sokan gondolják, hogy mindentől, még a víztől is híznak. Az, aki egy hétig pontosan vezeti a naplókat, hamar rájön, hogy nem a víztől vagy a levegőtől hízik.

Felelősséget tanulhatunk

– Érdekes tény, hogy az emberek emlékezetből kb. 25-30 százalékkal alábecsülik a bevitt energiamennyiségét és kb. 25-30 százalékkal túlbecsülik a mozgással elégetett, felhasznált kalóriamennyiséget. Nem árt tehát, ha tisztában vagyunk a saját energiaegyenlegünkkel, ebben a táplálkozási- és mozgásnapló szintén sokat segíthet.

Egy friss amerikai tanulmány szintén igazolta a naplóvezetés hasznosságát. A vizsgálatban több középkorú túlsúlyos hölgyet kértek meg arra, hogy vezessenek egy évig táplálkozási naplót. Semmi mást nem kellett tenniük – tehát nem kaptak étrendi ajánlást, nem kellett diétázniuk, ugyanazt ehették, mint előtte -, csak minden kalóriatartalmú ételt és italt, amit a vízen kívül elfogyasztottak, be kellett írniuk a táplálkozási naplóba. A kontroll csoport tagjai nem vezettek táplálkozási naplót. Egy évvel később, a kontrollvizsgálat során megállapították, hogy a táplálkozási naplót vezető csoportba tartozók átlagosan a kezdő testsúlyuk 11 százalékát adták le úgy, hogy nem folytattak semmilyen diétát, míg a kontrollcsoportba tartozók nem fogytak. A naplóvezetők egyszerűen megtanultak felelősséget érezni a saját táplálkozásuk iránt, mert erre a táplálkozási napló megtanította őket – mesélte a szakember, aki szerint a kezdő testsúly 11 százalékának leadása egy éven belül nagyon jó eredmény. Több tanulmány szól amellett, hogy a naplók vezetése nagy támaszt nyújthat azoknak is, akik hosszútávú sikert szeretnének elérni.

Hogyan vezessünk naplót?

– Nagyon fontos dolog, hogy abban a pillanatban, amikor az adott étel vagy ital lecsúszott a torkunkon, azt valahová fel kell jegyezni. Szerencsére manapság szinte mindenkinek van már okostelefonja, így használhat olyan applikációkat, amelyekbe nemcsak az étel, ital elfogyasztását lehet rögzíteni, hanem azok kalóriatartalma vagy akár az összetétele (fehérje, zsír, szénhidrát stb,) is azonnal megjelenik. Ha valaki nem szereti a modern technikai vívmányokat, egyszerűen akár egy füzetbe is vezetheti. Egy sarkalatos teendő van tehát: amikor étel-, vagy italfogyasztás történt, azt azonnal be kell írni, különben már 1 óra múlva feledésbe merül!

Dr. Gajdács Ágnes ugyanakkor a megfelelő folyadékfogyasztásra is figyelmeztet, hiszen a téli időszakban jóval kevesebb folyadékot fogyasztunk, mint nyáron!

A folyadékfogyasztást (víz, üdítők, tea, leves stb.) szintén be kell vezetni a táplálkozási naplóba, hiszen sokan jóval kevesebb vizet isznak a kelleténél.”

HBN








hirdetés